گردشگران سلامت؛ شیفتگان طب سنتی

ایران با وجود دانش غنی و کهن طب سنتی می‌تواند از طریق احیای این طب به جذب گردشگران سلامت، اقدام کند

نقش طب سنتی در جذب گردشگر سلامت انکارناپذیر است. ایران با توجه به قدمت چند هزار ساله‌ای که در طب سنتی دارد، می‌تواند از این ظرفیت ویژه برای جذب گردشگران سلامت بهره ببرد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، در طی چند دهه اخیر، نقش طب سنتی در ایران بسیار کمرنگ شده و طب کلاسیک، روز به روز در حال گسترش است. در چنین شرایطی اگر می‌خواهیم طب سنتی به عنوان طب پیشگیرانه به بستری برای جذب گردشگر سلامت تبدیل شود، لازم است که در گام اول، این طب کهن را در داخل کشور احیا کنیم.

جای خالی طب سنتی ایران در گردشگری سلامت

ایران با توجه به دارا بودن بیش از هشت هزار گونه گیاهی و دو هزار گونه گیاه دارویی می‌تواند قطب جدی گردشگری سلامت در منطقه و حتی جهان باشد، اما این ظرفیت بالقوه مغفول مانده است.

دکتر علی یوسفی، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به قابلیت های پرشمار طب سنتی در جذب گردشگر سلامت می‌گوید: طب سنتی می‌تواند مسیر مهمی برای جذب گردشگر سلامت باشد. حتی در این مسیر نیاز نیست که حتما خدمات درمانی به گردشگران ارائه شود، بلکه بخش زیادی از آموزه‌های طب سنتی ما در خصوص مسائل پیشگیرانه، رفع خستگی و برطرف کردن اضطراب و … است که همین خدمات طب سنتی را می‌توانیم به گردشگران ارائه دهیم و قطعا برایشان جذابیت زیادی خواهد داشت.

به گفته یوسفی، چین، هند و پاکستان، بازار گیاهان دارویی جهان را در اختیار دارند و ایران با وجود اقلیم پرشمار و متنوع، نتوانسته است در این حوزه، حرف چندانی برای گفتن داشته باشد.

یوسفی انتقاد می‌کند: هم اکنون طب سنتی، جایگاه  قابل قبولی هم در تولیت نظام سلامت ایران ندارد و با وجود تاکید قوانین بالادستی بر احیای طب سنتی، اقدام جدی در این خصوص انجام نشده است.

چینی‌ها بازار طب سنتی را تسخیر کرد‌ه‌اند

چین همواره یکی از قطب های مهم طب سنتی در جهان بوده و از این مسیر نیز درآمدزایی مطلوبی داشته است.

لی جیانگینگ، یکی از مقام‌های اداره پزشکی طب سنتی چین در انجمن بین‌المللی گردشگری سلامت هم با اشاره به همین مساله عنوان می‌کند: گردشگری سلامت یکی از گردشگری‌های پررونق امروزی است.  در این راستا، گردشگری طب سنتی چین (TCM)  گردشگران را با روش‌های طب سنتی چینی و مراقبت‌های بهداشتی مانند طب سوزنی و روش‌های بادکش بدن آشنا می‌کند.

به گفته او، گردشگری سلامت، روشی مفید برای معرفی طب سنتی چین به جهانیان است تا افراد بیشتری در کشورهای مختلف از آن بهره‌مند شوند. چین با ۱۳۸ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۶، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مسافران بین المللی بوده است و این موضوع امکان توسعه گردشگری سلامت بر اساس طب سنتی چین را فراهم می‌کند.

این کشور قصد دارد ظرف سه سال آینده در ۱۰ منطقه، ۱۰۰ پایگاه گردشگری طب سنتی چینی TCM را راه‌اندازی کند.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.