بیم و امیدهای تشکیل وزارت گردشگری

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بحث تشکیل وزارت گردشگری گفت: در صورت تشکیل وزارت گردشگری، می‌توان نظارت بیشتری بر بخش‌های مختلف صنعت گردشگری اعمال کرد، اما واقعیت این است که بدون اصلاح زیرساخت‌ها و صرفا با تشکیل این وزارتخانه نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات صنعت گردشگری مرتفع شود.

ناهید تاج‌الدین در گفتکو با مدتورپرس افزود: تشکیل وزارت گردشگری باید در راستای قانون برنامه ششم توسعه باشد. در ماده ۲۸ این قانون آمده است که باید به سمت کاهش حجم ساختار دستگاه‌های اجرایی دولت حرکت کنیم؛ طوری که حجم ساختار این سازمان‌ها حداقل ۱۵ درصد نسبت به قبل، کاهش داشته باشد.

همچنین این نماینده مجلس یادآور شد: بر اساس ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه نیز دستگاه‌های اجرایی باید به سمت کاهش تصدی‌گری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری حرکت کنند؛ به گونه‌ای که باید بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی به تعاونی‌ها و بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه باید در بحث تشکیل وزارت گردشگری، الزامات قانون برنامه ششم توسعه نیز مدنظر قرار داده شود، یادآور شد: باید در نظر داشت که بر اساس استدلال موافقان تشکیل وزارت گردشگری، تشکیل این وزارتخانه می‌تواند مبحث گردشگری را به یک دغدغه حاکمیتی تبدیل کند و صنعت گردشگری، ارتقای سطح داشته باشد. همچنین چابک‌سازی بخش گردشگری و افزایش درآمد این صنعت نیز از دیگر استدلال موافقان تشکیل وزارت گردشگری است که البته باید همه این مسائل به شکل تخصصی بررسی شود تا به یک نتیجه منطقی برسیم.

   مطالب مرتبط:

تاج‌الدین خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم تشکیل وزارت گردشگری می‌تواند همه مشکلات این بخش را مرتفع کند، استدلال درستی نیست. بسیاری از مشکلات صنعت گردشگری مثلا کمبود هتل‌ها و اقامتگاه‌های استاندارد از جمله مشکلات زیرساختی است که حل آن در گروی ایجاد یک ساختار مدیریتی واحد، قدرتمند و کارآمد است که بتواند مسیر ورود بخش خصوصی قانونمند به صنعت گردشگری را نیز تسهیل کند. با چنین اصلاحات ساختاری می‌توان امیدوار بود که درآمد گردشگری ایران متناسب با ظرفیت‌های بالای ما در صنعت گردشگری باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.