کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ پذیرای ۴۰۰ هزار گردشگر سلامت بود

درآمد یک میلیارد دلاری صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی در یک سال

درحالی که با شنیدن یا دیدن نام کره جنوبی اغلب افراد ناخودآگاه به یاد برندهای معتبر الکترونیکی و خودروسازی یا سریال‌های تاریخی این کشور خواهند افتاد آمارهای رسمی منتشرشده از سازمان گردشگری کره جنوبی بیانگر این نکته است که احتمالا به زودی این تصور ذهنی در میان گردشگران متفاوت خواهد شد. چرا که صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی رشد قابل توجهی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران؛ رشد قابل‌توجه کلینک‌های بهداشتی و درمانی، تسلط اغلب کادر پزشکی به زبان انگلیسی، برنامه‌ریزی و تدوین نقشه راه دقیق برای جذب حداکثری گردشگران پزشکی در کنار قیمت‌های مناسب خدمات در این بخش، اصلی‌ترین دلایل رشد و گسترش صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی در کره جنوبی بوده است. شکوری که روز به روز هم درحال توسعه و ارتقاء جایگاه صنعت گردشگری سلامت خود در جنوب شرق آسیاست.

سازمان گردشگری کره جنوبی درباره اصلی‌ترین دلایل سفر گردشگران سلامت به این کشور معتقد است اگرچه هنوز بسیاری از جراحان زیبایی در کلینیک‌های خارجی فعالیت می‌کنند اما پزشکان کره‌ای در زمینه انواع سرطان، جراحی‌های عمومی، خدمات دندانپزشکی، انواع درمان چشم و همچنین چکاپ‌های دوره‌ای پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هستند.

این نهاد رسمی در بخش دیگری از گزارش خود آورده اصلی‌ترین رقبای صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی به ترتیب کشورهای، تایلند، مالزی، هند، فیلیپین، ژاپن و چین هستند که کره جنوبی با توجه به پتانسیل‌های موجودی که در اختیار دارد برای دستیابی به سهم بازار قابل قبول‌تری از میان این رقبا برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده که نتایج آن از سال گذشته در روند افزایشی تعداد گردشگران سلامتی کاملا مشخص شده است.

دلالان مدیکال توریسم کره، چینی‌ها را سرکیسه می‌کنند!

رشد قابل‌توجه کلینک‌های بهداشتی و درمانی، تسلط اغلب کادر پزشکی به زبان انگلیسی، برنامه‌ریزی و تدوین نقشه راه دقیق برای جذب حداکثری گردشگران پزشکی در کنار قیمت‌های مناسب خدمات در این بخش، اصلی‌ترین دلایل رشد و گسترش صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی در کره جنوبی بوده است. شکوری که روز به روز هم درحال توسعه و ارتقاء جایگاه صنعت گردشگری سلامت خود در جنوب شرق آسیاست.

از سوی دیگر سازمان گردشگری کره جنوبی معتقد است عمده گردشگران خارجی که برای دستیابی به خدمات با کیفیت و ارزان‌قیمت صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی وارد خاک این کشور شده شده‌اند به ترتیب شهروندان روسیه، ژاپن، قزاقستان، مغولستان و ایالات متحده آمریکا هستند.

در این زمینه یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کره جنوبی برای دستیابی حداکثری به سود سرشار گردشگری سلامت این است که از سال ۲۰۱۲ میلادی در هشت منطقه آزاد و جزایر مختلفی از جمله جزیره معروف «جی‌جو» اجازه احداث شهرک‌های سلامت و مراکز درمانی فوق مدرنی را با معافیت‌های کامل داده است که البته شهروندان خود کره جنوبی هم علاوه بر گردشگران خارجی می‌توانند در این مراکز خدمات مورد نیازشان را با ارایه کارت‌های بیمه‌ای دریافت کنند. این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی تقریبا ۴۰۰ هزار گردشگر سلامت را به خود جذب کرده و برای سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه‌ریزی پذیرایی از ۱ میلیون گردشگر سلامت را در دستور کار خود دارد.

آمارهای صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی چه می‌گویند؟

۲۰۱۸ در یک نگاه

وزارت بهداشت و رفاه کره جنوبی در آخرین گزارشی که از روند رشد صنعت گردشگری سلامت این کشور ارائه کرده است آورده درآمد صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی سالانه ۱ میلیارد دلار است که بین ۱۷۰۹ بیمارستان و کلینیک این کشور تقسیم می‌شود.

این درحالی است که تعداد کل مجوزهایی که وزارت بهداشت و رفاه کره جنوبی برای فعالیت در زمینه گردشگری پزشکی تاکنون صادر کرده است چیزی برابر با ۴۱۳۱ مجوز کسب و کار در بخش‌های بازاریابی، خدمات حمل و نقل، خدمات پزشکی و مراکز آزمایشگاهی بوده است.

  • براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مسئولان کشور ویتنام در سال جاری میلادی ۷۵۰۰ ویتنامی برای دریافت خدمات پزشکی به کره جنوبی سفر کرده‌اند.
  • روسیه به عنوان دومین مبداء ورود گردشگران پزشکی به کره جنوبی پس از چین شناخته می‌شود. این درحالی است که آمارها بیانگر این نکته است که اگرچه سال گذشته تعداد کل گردشگران روس نسبت به شهروندان دیگر کشورها که برای دریافت خدمات پزشکی وارد خاک کره جنوبی شده‌اند نسبت به سال قبل ۲ درصد کمتر شده است؛ اما در مجموع تعداد گردشگران روس که طی همین دوره برای این منظور وارد فرودگاه اینچون کره جنوبی شده‌اند رشدی معادل ۶۶ درصد داشته است.
  • براساس گزارش انستیتو تحقیقاتی گردشگران خارجی چین، تعداد ورود گردشگران چینی برای دریافت خدمات گردشگری پزشکی به مقاصدی چون کره جنوبی و ایالات متحده کاهش یافته است. در این گزارش آمده است که سال جاری میلادی ۱۵ مقصد گردشگری پزشکی برای گردشگران چینی رشد دو درصدی را تجربه‌کرده‌اند درحالی که سه مقصد اندونزی با کاهش ۷/۰ درصدی به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی اخیر، کره جنوبی با کاهش ۷/۳ درصدی به دلیل سیاست ممنوعیت ورود گردشگران پزشکی به صورت گروهی و در نهایت ایالات متحده به کاهش ۵/۹ درصدی روبرو شده‌اند.

صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی در سال ۲۰۱۷

در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی اگرچه حجم صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی به دلیل تنش‌های موجود میان این کشور و چین کاهشی قابل‌توجه یعنی رقمی معاد ۸/۲۵ درصد را تجربه کرد اما در نهایت پایان همان سال توانست با استفاده از برنامه‌ریزی دقیق دوباره به جایگاه قبلی خود در صنعت گردشگری دست یابد.

در این دوره موسسه توسعه صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی KHIDI اعلام کرد کل گردشگران سلامتی که در سال ۲۰۰۹ میلادی به خاک کره جنوبی وارد شده‌اند تقریبا ۶۰ هزار نفر بوده‌اند درحالی که این کشور در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۶۴ هزار گردشگر خارجی که برای دستیابی به خدمات مناسب وارد خاک کره جنوبی شده‌بودند خدمات ارایه کرده بود. پایان سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) نیز کره میزبان پانصد و ۷۴ هزار و ۳۲۱ گردشگر درمانی بوده است.

انداره صنعت گردشگری سلامت ایران چقدر است؟

این موسسه برآورد کرده است کشور کره جنوبی از ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی تا پایان سال گذشته با توجه به رشد قابل توجه ورود گردشگران سلامت خارجی به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری در بخش ارایه خدمات سلامت به متقاضیان خارجی تقریبا ۱۰۱ دلار ارزش افزوده به دست آورده است که این رقم در استان‌های مختلف کره جنوبی با نوسان‌هایی روبرو شده و از رقمی بین ۱۹ دلار تا ۱۰۱ دلار به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود.

عمده گردشگران خارجی که برای دستیابی به خدمات با کیفیت و ارزان‌قیمت صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی وارد خاک این کشور شده شده‌اند به ترتیب شهروندان روسیه، ژاپن، قزاقستان، مغولستان و ایالات متحده آمریکا هستند.

موسسه توسعه صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده جهت پایداری ورود گردشگران سلامت به این کشور بیان می‌کند: طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با مسئولان برای جلوگیری از وابستگی صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی به یک یا دو بازار خاص مثل چین و ژاپن، برنامه‌ریزی شده است که ۱۰ مقصد جدید به عنوان بازارهای هدف قابل اتکاء برای صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی انتخاب و برای آنها نقشه راه دقیقی تدوین شود. این بازارها عبارتند از روسیه، هند، مغولستان، مالزی، سنگاپور، تایلند، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و هنگ کنگ.

  • ۹۶۰۰ مغولستانی برای دستیابی به خدمات پزشکی در سال ۲۰۱۷ وارد کره شده‌اند. بطور کلی گردشگران سلامت مغولستانی‌ ۶/۳۶ روز در کره جنوبی اقامت می‌کنند درحالی که سایر ملیت‌ها تنها ۷/۱۷ روز در خاک کره جنوبی می‌مانند. این درحالی است که مغولستانی‌ها از این دوره تنها ۱۰ روز را صرف گشت و گذار و دیدن جاذبه‌های تاریخی و تفریحی کره می‌کنند.
  • تعداد ۴۴۷۷ نفر گردشگر سلامت ویتنامی سال ۲۰۱۷ میلادی از کره جنوبی بازدید کرده‌اند درحالی که تنها ۷ سال قبل تعداد ویتنامی‌هایی که برای دریافت خدمات درمانی به کره جنوبی سفر کرده بودند کمتر از هزار نفر بوده است.
  • بطور کلی گردشگران سلامتی که سال ۲۰۱۷ میلادی وارد خاک کره جنوبی شده‌اند ۲۱۵ میلیارد وون معادل ۸/۲۱۳ میلیون دلار در این کشور هزینه‌ کرده‌اند که ۶/۳۳ درصد درآمد کل صادرات نامرئی کره جنوبی بوده است و در میان خدمات پزشکی ارائه‌شده جراحی‌های زیبایی طی ۵ سال گذشته با رشدی معادل ۴ برابر روبرو شده است.
  • وزارت بهداشت و رفاه کره جنوبی اعلام کرد در سال ۲۰۱۷ میلادی اگرچه تعداد کل گردشگران سلامتی ۵/۶ درصد کاهش یافته است، اما در تقسیم بندی انواع خدمات مورد تقاضای گردشگران جراحی‌های پلاستیک رشد قابل توجهی داشته است.
  • سهم گردشگرانی که برای دریافت خدمات عمومی پزشکی یا طب سنتی وارد خاک این کشور شده اند ۲/۲۰ درصد از کل؛ جراحی‌های زیبایی ۳/۱۲ درصد و بیمارانی که برای خدمات پوست به کره سفر کرده‌اند نیز ۹/۱۰ درصد از کل گردشگران پزشکی بوده‌اند و تقریبا ۸/۹ درصد گردشگران سلامت هم برای معاینات عمومی پزشکی این کشور را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند.
  • هزینه خدمات درمانی مورد تقاضای گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۷ اینگونه تعیین شده است جراحی‌های زیبایی در بالاترین میزان ۴/۴ میلیون وون، جراحی‌های عمومی ۹۸/۲ میلیون وون، خدمات پزشکی اطفال ۷۷/۲ میلیون وون و در نهایت جراحی‌های مغز و اعصاب ۹۸/۱ میلیون وون بوده است.

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کره جنوبی برای دستیابی حداکثری به سود سرشار گردشگری سلامت این است که از سال ۲۰۱۲ میلادی در هشت منطقه آزاد و جزایر مختلفی از جمله جزیره معروف «جی‌جو» اجازه احداث شهرک‌های سلامت و مراکز درمانی فوق مدرنی را با معافیت‌های کامل داده است که البته شهروندان خود کره جنوبی هم علاوه بر گردشگران خارجی می‌توانند در این مراکز خدمات مورد نیازشان را با ارایه کارت‌های بیمه‌ای دریافت کنند

ترجمه عماد عزتی

نظرات بسته شده است.