آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷

با رشد ۶٫۵ درصدی حجم اقتصاد گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ به ۶۴۰ میلیارد دلار رسید. این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۹۱۹ میلیارد دلار می‌رسد!

روزهای پایانی سال جاری میلادی باعث شده تا دفتر حساب و کتاب‌ها در اغلب شرکت‌ها دوبار روی میز آمده باشد و بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی افراد عادی مشغول دودوتای خودمانی برای نتیجه‌گیری از فعالیت‌های خود باشند. در این میان اگرچه هنوز برای دیدن آمار آمار گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۸ باید چند هفته دیگر صبر کرد اما نگاهی به آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ می‌تواند جذابیت‌های خاصی داشته باشد.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، این درحالی است که برخی از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی اگرچه مدتی کوتاهی است که صاحبان مشاغل و سرمایه‌ را به خود جلب کرده ولی توسعه و رشد قابل توجه آنها در این مدت کوتاه باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای در حساب و کتاب‌های تجاری برای خود باز کند.

بله درست متوجه شدید سخن از گردشگری سلامت و تمام امتیازاتش می‌کنیم؛ البته هنوز برای نتیجه‌گیری درباره عملکرد سال جاری این بخش از صنعت گردشگری کمی زود است ولی قصد داریم نیم نگاهی به عملکرد سال گذشته آن داشته باشیم تا بتوانیم دیدی نزدیک به واقعیت از جایگاه آن دراختیار داشته باشیم.

براساس آمار منتشر شده سازمان جهانی گردشگری بخش گردشگری سلامت طی سال گذشته میلادی یکی از سریعترین رشدها را نسبت با سایر بخش‌ها داشته است. یعنی رقمی معادل ۵/۶ درصد نسبت به گذشته. آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد اقتصاد گردشگری سلامت در مجموع ۶۳۹/۶ میلیارد دلار به اقتصاد بین‌الملل هدیه داده است! یعنی حجم اقتصاد گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۷ چیزی حدود ۶۴۰ میلیارد دلار بوده است.

این رشد سریع و قابل‌توجه در بخش گردشگری سلامت اگرچه عاملی در جذب بسیاری از سرمایه‌داران برای ورود به این حوزه بوده اما همانطور که می‌دانیم اطلاعات چرایی و چگونگی این رشد می‌تواند بهترین نکته برای حضور صاحبان سرمایه در این بخش از صنعت گردشگری باشد.

ایان یانگمن، تحلیلگر بهداشت، درمان و صنعت بیمه و یکی از تهیه‌کنندگان گزارش موسسه سلامت جهان در این زمینه می‌گوید: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم در سراسر دهکده جهانی، گردشگری سلامت درحال رشدی غیرقابل تصور  است. این بازار از طبقه ثروتمند جوامع به طبقه متوسط نیز سرایت کرده است.

گردشگران سلامت بین‌المللی تقریبا ۵۳ درصد بیشتر از میانگین گردشگران دیگر هزینه می‌کنند و مسافران سلامت داخلی کشورها ۱۷۸ درصد بیشتر از گردشگران داخلی همان کشور پول به اقتصاد تزریق می‌کنند.

یانگمن در این زمینه می‌گوید: آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد افزایش درآمدهای طبقه متوسط جهان در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین درحال توسعه، عاملی بوده تا این طبقه نیز به دنبال دستیابی به سبک زندگی سالم و تجربه خدمات درمانی متنوع در سراسر جهان باشد. همین نکته دلیلی در توسعه قابل توجه گردشگری سلامت دهکده جهانی است. رشدی که همچنان هم به راه خود ادامه می‌دهد.

این تحلیلگر می‌افزاید: همین روند بخشی تازه به گردشگری سلامت جهان افزوده که متخصصان و تحلیلگران صنعت گردشگری آن را «گردشگری سلامت ثانویه» نامگذاری کرده‌اند، به این معنی که اغلب گردشگران عصر حاضر در تلاش هستند برای اوقات فراغت خود به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که بخشی از سفرهایشان مربوط به بهداشت، سلامت و تغییر روحیه آنها باشد.

وی معتقد است امروز مسافران داخلی یا خارجی در یک مقصد گردشگری، هتلی را انتخاب می‌کنند که در آن یا نزدیک به آن چشمه آبگرم یا حوضچه‌های طبیعی آب گرم باشد تا بتوانند پس از گشت‌وگذار در میان جاذبه‌های دیگر، بخشی از روز را هم در این حوضچه‌ها استراحت کنند.

در ادامه به بخش‌های مهم و کلیدی گزارش سال ۲۰۱۸ IMTJ از اقتصاد گردشگری سلامت جهانی که توسط موسسه سلامت جهانی نیز مورد تایید قرار گرفته، اشاره خواهیم کرد، تا اگر شما هم قصد ورود به این عرصه را دارید با دیدی کامل و دقیق وارد عرصه رقابت با دیگران بشوید.

سفرهای سلامت ثانویه و گسترش ناگهانی آن

تحلیلگران و متخصصان گردشگری درباره انواع سفرها به این جمع بندی رسیده‌اند که اکنون در بخش گردشگری سلامتی دو بخش عمده داریم که اولین گروه را مسافران سلامت اولیه و گروه بعدی گردشگران سلامت ثانویه می‌گویند. این گروه آخر درواقع ثروتمندانی هستند که علاوه بر تفریح به دنبال سبک زندگی سالم هم می‌روند.

پیش‌بینی کارشناسان براین است که تا سال ۲۰۲۲ میلادی گردش مالی گردشگری سلامت در سراسر جهان به رقمی حدود ۹۱۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

در گزارش‌ها آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ آمده طی این دوره ۸۹ درصد از گردشگران سلامت در واقع همان گروه گردشگران سلامت ثانویه هستند که به دنبال تجربه‌ سبک زندگی سالم بوده‌اند نه اینکه برای دریافت خدمات درمانی مستقیم قصد سفر کرده باشند.

نکته قابل‌توجه در این زمینه اینجاست که ۸۶ درصد از هزینه‌های گردشگری سلامت در سال گذشته میلادی نیز مربوط به همین گروه بوده و تقریبا رشدی معادل ۱۰ درصد در سراسر جهان داشته است، درحالی که از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی گردشگری سلامت اولیه تنها رشدی معادل ۸ درصد را تجربه کرده است.

ایالات متحده آمریکا، آلمان، چین، فرانسه، ژاپن که ۵۹ درصد از کل سفرهای گردشگری سلامت را به خود اختصاص داده‌اند.

کارشناسان و تحلیلگران صنعت گردشگری براین باورند تقسیم بندی و همچنین مشخص کردن گردشگران سلامت اولیه و گردشگران سلامت ثانویه آنقدر مهم است که می‌تواند دقیقا به صاحبان سرمایه نشان دهد چطور باید سرمایه‌هایشان را در صنعت گردشگری سلامت به‌کارگیرند؛ این درحالی است که البته هنگام بازاریابی نیز شرکت‌ها می‌توانند دقیقا به مسافران خدمات درست ارائه کرده و مقصدی مناسب با آنها برایشان تدارک ببینند.

نگاهی به گردشگری سلامت، انواع و ابعاد آن

این درحالی است که برخی کارشناسان براین باورند ایجاد این گروه دوم به نوعی می‌تواند دردسرهایی هم برای برنامه‌ریزی در گردشگری سلامت داشته باشد چون دربسیاری از موارد تفکیک خدمات مورد نیاز گروه‌ها نمی‌تواند دقیق و منطقی صورت پذیرد به عنوان مثال:

  • مسافر به طور فعال در طول یک سفر به دنبال گزینه‌های سالم، غذا و تناسب اندام است.
  • خانواده‌ای که یک روز را در یک استخر چشمه آب گرم به عنوان بخشی از تعطیلات‌شان می‌گذرانند نباید در بخش گردشگران سلامت محاسبه شوند.
  • یک مسافر عادی که در یک سایت ساحلی اقامت دارد می‌خواهد از آبگرم نزدیک آنجا نیز بازدید کند.
  • یک مسافر کشتی تفریحی که به طور خاص خدمات همان کشتی را استفاده می‌کنند ممکن است از استخرآب گرم، سالن زیبایی و تناسب اندام این کشتی نیز استفاده کند.
  • مسافر ماجراجویی که پس از رکاب زدن یک‌روزه یا پیاده‌روی روزانه قصد دارد از آبگرم طبیعی برای بازیابی توان خود استفاده کند.
  • گردشگرانی که در تایلند یا هر نقطه دیگر پس از گشت‌وگذار از خدمات ماساژ استفاده می‌کنند یا در ترکیه از حمام سنتی استفاده می‌کنند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران عدم تفکیک دقیق یا حتی اختلاط این نوع از گردشگران با گردشگران سلامت واقعی می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی‌های غیرمنطقی و در نهایت اشتباه محاسباتی در تدوین نقشه راه این صنعت باشد، به همین دلیل توصیه شده با استفاده از ابزارها و شیوه‌های منطقی گروه گردشگران عادی و گردشگران سلامت را مشخص کنیم بدون اینکه بخواهیم گردشگران سلامت ثانویه را بخشی از این بازار تصور کنیم.

آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷
بر اساس آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ آمریکا در صدر این صنعت است. مایو کلینیک یکی از مهم‌ترین برندهای آمریکا در گردشگری سلامت است.

چه خبر از بازار گردشگری سلامت جهان

با توجه به آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری و آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ هلث تریسم از ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی رشدی معادل ۵/۶ درصد را تجربه کرده و از درآمدی معادل ۲/۵۶۳ میلیارد دلار سالانه به چیزی حدود ۴/۶۳۹ میلیارد دلار رسیده است. براساس برآوردهای انجام شده، این رشد برای سال‌های آینده حداقل تا سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۵/۷ درصد سالانه پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی کارشناسان براین است که تا سال ۲۰۲۲ میلادی گردش مالی گردشگری سلامت در سراسر جهان به رقمی حدود ۹۱۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

تقسیم‌بندی آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ میلادی

  • اسکان (از جمله اسپا‌های مقصد، استراحتگاه‌ها، هتل‌ها، استراحتگاه‌ها و کمپینگ): ۱۳۰/۵ میلیارد دلار
  • غذا و نوشیدنی: ۱۱۵/۵ میلیارد دلار
  • خرید: ۹۸/۳ میلیارد دلار آمریکا
  • فعالیت‌ها و گشت‌وگذار (شامل اسپا، حمام، تناسب اندام، مدیتیشن، مربیگری زندگی، موزه‌ها، تئاترها و تورها): ۹۹/۷ میلیارد دلار
  • ۸۹ درصد از تقاضای گردشگری سلامت مربوط به گردشگران ثانویه بوده و این گردشگران ۸۶ درصد از کل درآمد گردشگری سلامت را به خود اختصاص داده‌اند.
  • گردشگران سلامت بین‌المللی تقریبا ۵۳ درصد بیشتر از میانگین گردشگران دیگر هزینه می‌کنند و مسافران سلامت داخلی کشورها ۱۷۸ درصد بیشتر از گردشگران داخلی همان کشور پول به اقتصاد تزریق می‌کنند.

تحلیل آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ بر اساس منطقه

اروپا مقصد بزرگترین تعداد سفرهای سلامتی است. آمریکای شمالی منجر به هزینه‌های گردشگری سلامت بیشتری می‌شود، زیرا هزینه‌های متوسط ​​ هر سفر بیشتر است. در پنج سال گذشته، آسیا بیشترین میزان درآمد سالانه گردشگری سلامت را به خود اختصاص داده است.

تمهیدات ویژه اتحادیه اروپا برای بهبود صنعت گردشگری سلامت

تفکیک آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ براساس مناطق جهان

  • اروپا: ۲۱۰/۸ میلیارد دلار
  • آمریکای شمالی: ۲۴۱/۷ میلیارد دلار
  • آمریکای لاتین / کارائیب: ۳۴/۸ میلیارد دلار
  • منطقه منا (خلیج فارس و خاورمیانه): ۱۰/۸ میلیارد دلار
  • آفریقا: ۴/۸ میلیارد دلار
  • آسیا و اقیانوسیه: ۱۳۶/۷ میلیارد دلار آمریکا

تعداد سفرهای انجام شده برای گردشگری سلامت در سال ۲۰۱۷ براساس منطقه

  • اروپا: ۱۹۲/۸ میلیون گردشگر
  • آمریکای شمالی: ۲۰۴/۱ میلیون گردشگر
  • آمریکای لاتین / کارائیب: ۵۹/۱ میلیون گردشگر
  • منطقه منا (خلیج فارس و خاورمیانه): ۱۱ میلیون گردشگر
  • آفریقا: ۶/۵ میلیون گردشگر
  • آسیا و اقیانوسیه: ۲۵۷/۶ میلیون گردشگر
آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷
بر اساس آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷ برزیل در بین ۲۰ کشور برتر این صنعت قرار گرفته است. مجموعه کیورتل یکی از مقاصد گردشگری تندرستی در برزیل است.

آمار منتشرشده نشان‌دهنده این است که بخش عمده‌ای از گردشگری سلامت در کشورهای آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوس آرام متمرکز شده است. این درحالی است که پنج کشور برتر عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، آلمان، چین، فرانسه، ژاپن که ۵۹ درصد از کل سفرهای گردشگری سلامت را به خود اختصاص داده‌اند و بیست کشور برتر ۸۴ درصد این صنعت را در اختیار دارند.

۲۰ کشور برتر در آمار گردشگری سلامت سال ۲۰۱۷

رتبه کشور درآمد

میلیارد دلار

تعداد گردشگران

میلیون نفر

۱ آیالات متحده آمریکا ۲۲۶ ۱۷۶٫۵
۲ آلمان ۶۵٫۷ ۶۶٫۱
۳ چین ۳۱٫۷ ۷۰٫۲
۴ فرانسه ۳۰٫۷ ۳۲٫۴
۵ ژاپن ۲۲٫۵ ۴۰٫۵
۶ استرالیا ۱۶٫۵ ۱۶٫۸
۷ هندوستان ۱۶٫۳ ۵۶
۸ کانادا ۱۵٫۷ ۲۷٫۵
۹ انگلستان ۱۳٫۵ ۲۳٫۲
۱۰ ایتالیا ۱۳٫۴ ۱۳٫۱
۱۱ مکزیک ۱۲٫۸ ۱۸٫۷
۱۲ سوئیس ۱۲٫۶ ۹٫۷
۱۳ تایلند ۱۲ ۱۲٫۵
۱۴ اتریش ۱۰٫۵ ۱۰
۱۵ اسپانیا ۹.۹ ۱۸٫۸
۱۶ کره جنوبی ۷٫۲ ۱۹٫۶
۱۷ اندونزی ۶٫۹ ۸٫۳
۱۸ مالزی ۵ ۸٫۳
۱۹ ترکیه ۴٫۴ ۹٫۱
۲۰ برزیل ۴٫۱ ۱۰٫۵

مترجم: عماد عزتی

نظرات بسته شده است.