دلالان مدیکال توریسم کره، چینی‌ها را سرکیسه می‌کنند!

دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت بلای جان مدیکال توریسم کره جنوبی 

نمایندگان دموکرات مجلس کره جنوبی در تازه‌ترین واکنشی که به افزایش فعالیت‌های دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت کره جنوبی ایجاد شده، درخواست تجدید نظر جهت برخورد قاطعانه با این کارگزاران را در قانون داده‌اند.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران هفته گذشته، اعضای دموکرات کمیته بهداشت و رفاه اجتماعی مجلس کره جنوبی با اشاره به برخی گزارش‌های منتشرشده از سوی انستیتو توسعه صنعت بهداشت این کشور موسوم به (KHIDI) ضمن درخواست تجدید نظر در قانون خواستار برخورد قاطعانه با کارگزاران غیرقانونی فعال در گردشگری پزشکی این کشور شدند.

 لی – یانگ چان، مدیرعامل انستیتو توسعه صنعت بهداشت کره در گزارش یاد شده می‌گوید: «بیمارانی که در قالب گردشگران پزشکی وارد کره جنوبی می‌شوند از خدمات ارائه‌شده رضایت دارند و همواره روند روبه‌رشد تقاضای سفر برای استفاده از خدمات با کیفیت کره جنوبی از سوی گردشگران خارجی روبه افزایش است.»

این درحالی است که کیم میونگ یان؛ نماینده دموکرات مخالف دولت حاکم، ضمن غیرواقعی خواندن اظهارات مدیرعامل انستیتو توسعه صنعت بهداشت کره در این کشور می‌گوید: «اگرچه کیفیت بالای خدمات پزشکی کره جنوبی باعث خرسندی و سربلندی کشور است اما گزارش‌های منتشر شده از سوی انستیتو توسعه صنعت بهداشت کره غیرواقعی است.» یکی از نقدهای او به این صنعت رشد فعالیت دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت است.

تحمیل هزینه‌های اضافی به بیماران توسط دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت

این نماینده مجلس معتقد است، کارگزاران و دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت کره جنوبی با شیوه‌هایی خاص به گردشگران خارجی آزمایش‌ها و انجام کارهای پزشکی زیادی را تحمیل می‌کنند که این نه تنها در آینده به صنعت گردشگری پزشکی کره ضربه خواهد زد بلکه باعث بدنامی کره در سوء‌استفاده از اعتماد گردشگران خارجی نیز خواهد شد.

«کارگزاران گردشگری پزشکی از جمله دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت در کره جنوبی طی یک دهه گذشته قارچ‌گونه رشد کرده‌اند و رقابت منفی ایجاد‌شده میان آنها باعث شده طی ۵ سال گذشته روند تشکیل پرونده‌های شکایت گردشگران خارجی از این کارگزاران افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.»

میونگ یان می‌گوید: «کارگزاران گردشگری پزشکی از جمله دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت در کره جنوبی طی یک دهه گذشته قارچ‌گونه رشد کرده‌اند و رقابت منفی ایجاد‌شده میان آنها باعث شده طی ۵ سال گذشته روند تشکیل پرونده‌های شکایت گردشگران خارجی از این کارگزاران افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.»

این نماینده مجلس تاکید می‌کند: «دولت برای جلوگیری از تخریب جایگاه گردشگری پزشکی کره جنوبی باید مجازات‌های سنگینی برای متخلفان در کلینیک‌های بین‌المللی و صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی درنظر بگیرد تا سودجویان به فکر سوء‌استفاده از فضای ایجادشده نباشند و به آینده گردشگری کره جنوبی ضربه جبران‌ناپذیری وارد نکنند.»

باطل کردن مجوز ۲۵ کارگزار گردشگری سلامت

میونگ یان ضمن اشاره به آمارهای ارایه‌شده از سوی انستیتو توسعه صنعت بهداشت کره می‌گوید: «براساس آمارهای موجود سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۱ پرونده شکایت از کارگزاران گردشگری پزشکی از جمله دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت کره جنوبی در دادستانی تشکیل شده که تنها مجوزهای ۲۵ کارگزار باطل‌ شده ولی باقی کارگزاران از برخورد قاطعانه قانونی فرار کرده‌اند. به این ترتیب که ۵ نفر از افراد تنها با پرداخت کمتر از ۱۰۰۰ دلار یعنی تقریبا ۱ میلیون وون و یک نفر دیگر با پرداخت ۲۰ میلیون وون یعنی ۲۰ هزار دلار همچنان مشغول به فعالیت هستند».

وی معتقد است؛ جریمه نقدی برای متخلفان کافی نیست چون ضربه‌ای که آنها به سیستم خدمات پزشکی و مدیکال توریسم کره جنوبی به واسطه نیات سوء خود زده‌اند قابل جبران نخواهد بود و هزینه بسیار سنگین‌تری به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

میونگ یان می‌گوید: «باید با اصلاح قانون، نهادی پزشکی برای جذب بیماران خارجی تشکیل شود که تمام کارگزاران اگر واقعا قصد فعالیت در این بخش را دارند در آن نهاد ثبت‌نام و کدهای مخصوصی دریافت کنند که تمام فعالیت‌هایشان قابلیت پیگیری و رصد داشته باشد. چون بسیاری از خدمات موردنیاز این گونه گردشگران همانند گردشگران عادی نیست. بنابراین استفاده و یا اتکاء به قوانین عمومی گردشگری نمی‌تواند کارگشا باشد.» البته به نظر می‌رسد کره جنوبی تا رسیدن به یک راهکار اصولی برای کم کردن نقش دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت و سامان‌مند کردن نقش کارگزاران رسمی راه زیادی در پیش دارد. با این حال یان درباره اصلاحات قانونی نیز تصریح می‌کند: «براساس پیشنهادهای انجام‌شده درنظر داریم تا اگر دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت یا حتی فردی عادی بدون دریافت مجوز اقدام به ارایه خدمات به گردشگران پزشکی کرد علاوه بر جریمه نقدی ۳۰ میلیون وونی حداکثر تا سه سال زندان را نیز تجربه کند درحالی که امروز حداکثر جریمه درنظر گرفته شده ۱ میلیون وون بوده است.»

دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت
نمایی از مرکز پزشکی سامسونگ که یکی از مقاصد اصلی گردشگران سلامت در کره جنوبی است.

گردشگران چینی بیشترین قربانیان دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت کره

در همین حال براساس گزارش‌های منتشرشده از سوی دادگستری مرکزی کره جنوبی تقریبا ۷۰ درصد از شکایت‌های ثبت شده توسط گردشگران خارجی که قصد استفاده از خدمات پزشکی و صنعت مدیکال توریسم کره جنوبی را داشته‌اند مربوط به گردشگران چینی است.

در این گزارش‌ آمده سال ۲۰۱۳ میلادی تقریبا ۸۱۰ مورد پرونده تخلفات پزشکی در دادگستری کره جنوبی و بخش مربوط به جرایم پزشکی ثبت شده است که ۵۳۸ نفر از شاکیان گردشگران چینی بوده‌اند که با رویای استفاده از خدمات پزشکی با کیفیت و قیمت مناسب به کره جنوبی سفر کرده بودند. اما در دام دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت افتاده‌اند.

«براساس پیشنهادهای انجام‌شده درنظر داریم تا اگر دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت یا حتی فردی عادی بدون دریافت مجوز اقدام به ارایه خدمات به گردشگران پزشکی کرد علاوه بر جریمه نقدی ۳۰ میلیون وونی حداکثر تا سه سال زندان را نیز تجربه کند درحالی که امروز حداکثر جریمه درنظر گرفته شده ۱ میلیون وون بوده است.»

دادگستری کره جنوبی همچنین اعلام کرده است اصلی‌ترین دلایل شکایات ثبت‌شده طی دوره یادشده مربوط به انجام جراحی‌های پلاستیک، جراحی‌های ارتوپدی و ارائه خدمات پس انجام عمل‌های یادشده بوده است.

یک مقام کره‌ای که نخواسته نامش در این گزارش فاش شود در این زمینه می‌گوید: «برای کاهش چنین رویدادهایی علاوه بر اصلاح قانون برای ضابطه‌مند کردن ارائه خدمات پزشکی به بیماران خارجی باید در زمینه افزایش تعداد مشاوران متخصص و مترجمان نیز اقدام گسترده‌ای صورت پذیرد».

وی معتقد است کمبود مترجمان حرفه‌ای و همچنین عدم نظارت دستگاه‌های تخصصی به فعالیت کارگزاران از جمله محدود کردن فعالیت دلالان غیرقانونی گردشگری سلامت هم اکنون بلای جان صنعت گردشگری پزشکی کره جنوبی شده است. صنعتی که علی‌رغم تمام پتانسیل‌های موجود اگر دولت برای آن چاره‌اندیشی نکند به زودی دچار دردسر بزرگی خواهد شد.

مترجم: عماد عزتی  

نظرات بسته شده است.