توسعه گردشگری سلامت نباید به «تهران» محدود شود

کارشناسان تاکید دارند که توسعه گردشگری سلامت در نقاط مختلف کشور باید متوازن باشد و توسعه این صنعت نباید فقط به تهران محدود شود

توزیع نامتوزان ثروت و امکانات در طی چند دهه اخیر موجب شده است که عمده اعتبارات به تهران برسد، اما برخی شهرهای کوچک از حداقل امکانات هم بی‌بهره باشند. توسعه صنعت گردشگری سلامت در کشور می‌تواند تا حدی موجب توزیع عادلانه ثروت در کشور شود، البته به شرطی که توسعه گردشگری سلامت، صرفا به تهران محدود نشود و ضرورت توسعه متوازن گردشگری سلامت در سراسر کشور جدی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، شکی نیست که برخی نقاط کشور به نسبت مناطقی دیگر، امکانات و پتانسیل‌های بیشتری برای جذب گردشگر سلامت دارند، اما باید در نظر داشت که کشور ما یک اقلیم چهار فصل است که هر نقطه از آن می‌تواند برای گردشگران سلامت، جذابیت ویژه‌ای داشته باشد. در صورت شناسایی استعدادهای گردشگری سلامت در هر منطقه، می‌توان به جذب گردشگر سلامت در آن منطقه امیدوار بود.

فواید توسعه متوازن گردشگری سلامت در سراسر کشور

در صورت توسعه متوازن گردشگری سلامت در سراسر کشور، اقتصاد مناطق مختلف کشور نیز دگرگون خواهد شد و رشد اقتصادی شهرهای کوچک نیز شتاب خواهد گرفت.

دکتر محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفتگو با مدتورپرس به ضرورت توسعه متوازن گردشگری سلامت در سراسر کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: توسعه گردشگری سلامت در کشور نباید صرفا به تهران محدود شود. بخصوص بسیاری از نقاط مرزی ایران، این قابلیت را دارند که گردشگران سلامت را از کشورهای همسایه جذب کنند.

به گفته قربانی، توسعه گردشگری سلامت در شهرهای کوچک می‌تواند دسترسی شهروندان آن منطقه به خدمات بهداشتی و درمانی را تسهیل ببخشد. درواقع، توسعه صنعت گردشگری سلامت در نقاط مختلف کشور، سود دو طرفه‌ای خواهد داشت که هم می‌تواند به ارزآوری منجر شود و هم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را برای ساکنان آن مناطق، راحت‌تر کند.

بهره‌بردن از جاذبه‌های گردشگری نقاط مختلف کشور

ضرورت توسعه متوازن گردشگری سلامت در سراسر کشور از چند منظر مختلف دیگر نیز قابل بحث و بررسی است. باید در نظر داشت که بسیاری از گردشگران سلامت، صرفا برای درمان به یک کشور مسافرت نمی‌کنند، بلکه اغلب گردشگران سلامت در نظر دارند که علاوه بر دریافت خدمات درمانی از اماکن گردشگری و تفریحی آن مناطق هم دیدن کنند.

با توجه به وجود جاذبه‌های متعدد تاریخی و سیاحتی در جای جای ایران، توسعه گردشگری سلامت می‌تواند سبب شود که صنعت گردشگری در این مناطق جان بگیرد. وجود همین جاذبه‌ها می‌تواند گردشگر سلامت را برای سفر به این مناطق ترغیب کند.

البته تحقق این موضوع مستلزم این است که زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در نقاط گردشگرپذیر کشور نیز توسعه پیدا کند، طوری که گردشگر سلامت برای دریافت خدمات درمانی باکیفیت، دغدغه‌ای نداشته باشد و بتواند به طور همزمان نیز از مواهب طبیعی و گردشگری آن منطقه بهره ببرد.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.