صنعت گردشگری سلامت کوبا تحریم شده است!؟

ترامپ تلاش دارد آمریکایی‌های کمتری از خدمات پزشکی کوبایی‌ها استفاده کنند

کوبا به عنوان یکی از کشورهای ارزان قیمت برای گردشگران سلامت طی سال‌های اخیر گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده بود؛ اما اخیرا صنعت گردشگری سلامت کوبا تحت تاثیر کارشکنی‌های آمریکا علیه این کشور قرار گرفته است.

به گزارش مدتو رپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، براساس اخبار منتشرشده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا؛ این کشور در راستای اجرای تحریم‌های جدید علیه اقتصاد کوبا اخیرا نام ۲۶ هتل، مجموعه‌های درمانی و پذیرایی که مرتبط به ارتش کوبا بوده را به فهرست تحریم‌های جدید سال ۲۰۱۹ میلادی افزوده است.

نکته قابل‌توجه درباره این سیاست اخیر آمریکا علیه اقتصاد کوبا این است که تمامی این مراکز اقامتی جزو مراکزی هستند که به عنوان هتل‌بیمارستان برای پذیرش بیماران خارجی از آنها استفاده می‌شده و اکنون با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا روند حضور گردشگران خارجی در آن مراکز روبه کاهش است.

براساس اخبار منتشرشده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا؛ این کشور در راستای اجرای تحریم‌های جدید علیه اقتصاد کوبا اخیرا نام ۲۶ هتل، مجموعه‌های درمانی و پذیرایی که مرتبط به ارتش کوبا بوده را به فهرست تحریم‌های جدید سال ۲۰۱۹ میلادی افزوده است.

در متن صادر شده از سوی دولت آمریکا برای ممنوعیت هرگونه معامله با این مراکز آمده هیچ نهاد، فرد یا سازمانی نباید با این مراکز مبادله اقتصادی داشته باشد چون درآمد حاصل از این مراکز مستقیم در ارتش کوبا هزینه خواهد شد که بعضا علیه آمریکا از آن استفاده شده است! این ضربه بزرگی به صنعت گردشگری سلامت کوبا است که باتوجه به نظام مترقی درمانی این کشور یکی از راه‌های درآمدزایی این کشور محسوب می‌شود.

 کارشناسان گردشگری درباره سیاست‌های اخیر دولت آمریکا می‌گویند: پس از لغو تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد کوبا پس از ۵۰ سال در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، ظرفیت‌های ناشناخته‌ صنعت گردشگری سلامت کوبا در کنار ارائه خدمات باکیفیت و ارزان‌قیمت پزشکی و گردشگری سلامت، این کشور توانست نظر بسیاری از گردشگران خارجی بخصوص آمریکایی‌ها را به خود جلب کند.

این افراد درباره تعداد گردشگران آمریکایی واردشده به خاک کوبا که بخش قابل‌توجهی از آنها برای دریافت خدمات از صنعت گردشگری سلامت کوبا وارد این کشور شده‌اند می‌گویند: از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی که ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه کوبا وضع کرده است ورود گردشگران آمریکایی به این کشور تقریبا ۲۴ درصد کاهش یافته و تنها ۲۲۶ هزار نفر از کوبا بازدید کرده‌اند.

انواع جراحی چشم، خدمات دندانپزشکی، جراحی زیبایی و دریافت خدمات دهکده‌های سلامت جزو اصلی‌ترین دلایل سفر آمریکایی‌ها به خاک کوبا است.

دور زدن تحریم‌های آمریکا

از سوی دیگر مسئولان گردشگری کوبا ضمن اشاره به عدم موفقیت سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه گردشگری این کشور و البته صنعت گردشگری سلامت کوبا می‌گویند: اگرچه طی نیمه اول سال گذشته روند ورود گردشگران آمریکایی بخصوص آنهایی که برای دریافت خدمات سلامتی و پزشکی ارزان‌قیمت وارد خاک کوبا شده ‌بودند کاهش یافت، اما جذابیت‌های ناشناخته صنعت گردشگری سلامت کوبا درکنار خدمات با کیفیت و ارزان‌قیمت مراکز درمانی و سلامت کوبا باعث شده تا از ماه سپتامبر گذشته تا امروز روند ورود گردشگران ۵ درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته باشد.

مسئولان گردشگری کوبا تاکید می‌کنند امتیازات یاد شده باعث شده تا گردشگران آمریکایی برای رسیدن به خاک کوبا و استفاده از خدمات موردنظرشان راهکاری هوشمندانه انتخاب کرده‌ و از مسیر کانادا به کوبا سفر ‌کنند.

لازم به یادآوری است کانادا از قانون تحریم‌های جدید آمریکا علیه کوبا پیروی نمی‌کند و همین می‌تواند سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه اقتصاد گردشگری کوبا را با شکست روبرو کند.

در این زمینه دولت کوبا برنامه‌ریزی کرده است تا پایان سال جاری میلادی میزبان ۵ میلیون گردشگر خارجی در خاک خود باشد. نکته قابل‌توجه برای فعالان صنعت گردشگری سلامت کوبا این است که از این میزان گردشگر، تقریبا ۲۰ درصد برای دریافت خدمات درمانی، سلامتی و تندرستی از کوبا دیدار کرده‌اند.

به گفته مقامات گردشگری سلامت این کشور، انواع جراحی چشم، خدمات دندانپزشکی، جراحی زیبایی و دریافت خدمات دهکده‌های سلامت جزو اصلی‌ترین دلایل سفر این افراد به خاک کوبا بوده است.

ترجمه: شیدا رمزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.