شتابدهنده هوشمند سلامت در مرحله بذری ۵۰ میلیون به استارتاپ‌ها کمک می‌کند

گفت‌وگوی مدتورپرس با حمید صرافها مدیرعامل شتابدهنده هوشمند سلامت

شتابدهنده هوشمند سلامت یکی از شتابدهنده‌های فعال در حوزه استارتاپ‌های سلامت است که در شهر قزوین مستقر است. با حمید صرافها مدیرعامل این شتابدهنده هم‌صحبت شدیم تا بیشتر از فعالیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در حوزه سلامت به ویژه برای راه‌اندازی کسب وکارهای آنلاین وجود دارد باخبر شویم. صرافها می‌گوید: «تا قبل از راه‌اندازی این شتاب دهنده ما بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کردیم و با توجه به ارتباطاتی که با دانشگاه‌ها داشتیم و با توجه به علاقمندی که به کارآفرینی داشتیم وارد این حوزه شدیم. طی مطالعاتی که داشتیم متوجه شدیم حوزه سلامت در میان کسب وکارهای نوپا مغفول مانده و شتاب‌دهنده‌های تخصصی در این حوزه کم هستند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم شتاب دهنده هوشند سلامت را در زمینه حمایت و تجاری‌سازی استارتاپ‌های حوزه سلامت راه بیاندازیم.»

شتابدهنده هوشمند سلامت از چه زمانی کار خود را شروع کرده است و در حال حاضر چند استارتاپ در این مجموعه هستند؟

شتابدهنده هوشمند سلامت از اواخر سال ۹۵ کار خود را شروع کرده و در حال حاضر ۸ استارتاپ در مجموعه ما مستقر هستند که از طریق وبسایت یا معرفی پارک‌های علم و فناوری در شتابدهنده جذب شده‌اند. از جمله این استارتاپ‌ها می‌توانم به استارتاپ پوستی نو، استارتاپ ویزیتی، استارتاپ فودیشو، استارتاپ سلام نوپا، استارتاپ فِرشی، استارتاپ ویوید، استارتاپ برند اینوست، استارتاپ فرشی‌فود و استارتاپ خونگی اشاره کنم. نصف این استارتاپ‌ها در بازار در حال فعالیت هستند و الباقی در حال طی مراحل شتابدهی هستند.

چه بایدها و الزاماتی برای جذب استارتاپ‌های سلامت دارید و به نظر شما استارتاپ‌های سلامت چه تفاوتی با سایر استارتاپ‌ها دارند؟

حوزه سلامت حوزه بزرگی است که طیف گسترده از خدمات را شامل می‌شود. ما در شتابدهنده هوشمند سلامت بر روی ۸ حوزه تمرکز کرده‌ایم و تیم جذب می‌کنیم. حوزه‌هایی همچون تغذیه، سلامت روان، دستیار مجازی، سبک زندگی، حوزه‌های تصویربرداری و تشخیصی پزشکی، تجذیه و تحلیل داده‌های بیماران، گجت‌های پوشیدنی و رباتیک پزشکی، بازی‌های سلامت و گردشگری سلامت از جمله این موارد است. به طور کلی از نظر ما استارتاپ‌هایی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند باید حوزه سلامت را به خوبی بشناسند و بر روی ارزش و خدمتی که می‌خواهند ایجاد کنند اشراف داشته باشند. معمولا استارتاپ‌ها یک معرفی نامه از خود برای ما می‌نویسند که استارتاپشان قرار است چه مسئله‌ای را حل کند و در بهبود وضعیت سلامت مردم چه نقشی خواهند داشت. پس از آن ما ارزش‌های پیشنهادی آنها را بررسی می‌کنیم و در صورت تایید در نهایت وارد چرخه شتابدهی می‌شوند.

ما در شتابدهنده هوشمند سلامت بر روی ۸ حوزه تمرکز کرده‌ایم و تیم جذب می‌کنیم. حوزه‌هایی همچون تغذیه، سلامت روان، دستیار مجازی، سبک زندگی، حوزه‌های تصویربرداری و تشخیصی پزشکی، تجذیه و تحلیل داده‌های بیماران، گجت‌های پوشیدنی و رباتیک پزشکی، بازی‌های سلامت و گردشگری سلامت

شتابدهنده هوشمند سلامت الزامی‌ دارد که استارتاپ‌ها قبل از این در حوزه سلامت تجربه یا تخصصی داشته باشند؟

الزامی‌وجود ندارد و اگر بخواهیم آماری بگیریم متوجه می‌شویم عموما افرادی که در حوزه استارتاپ‌های سلامت ورود کرده‌اند افرادی نیستند که در علوم پزشکی و درمانی کار کرده باشند. مسئله ای را درک کرده‌اند و گروهی را تشکیل داده‌اند و می‌توانند آن مسئله را حل کنند. چیزی که برای ما ارزشمند است تیمی‌است که تشکیل می‌شود و اینکه افراد متخصص حوزه‌های متنوع را در خود داشته باشد.

اما برخی از ایده‌هایی که مطرح می‌شود ارزش‌های حوزه سلامت را به درستی نشناخته‌اند و نیاز است که با کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم ارزش‌ها به افرادی که قصد دارند استارتاپی راه بیاندازند را منتقل کنیم.

در شتابدهنده هوشمند سلامت چه نوع حمایت‌هایی از استارتاپ‌های حوزه سلامت پس از ورود به دوره شتابدهی صورت می‌گیرد؟

ما در حوزه‌های تجازی‌سازی، قوانین و کلیه مسایل مربوط به راه‌اندازی یک کسب و کار به تیم‌ها آموزش می‌دهیم. خدمت دیگری که ارائه می‌دهیم فرصت شبکه‌ سازی است که از طریق منتورها و افراد متخصص در بازار ایجاد می‌شود. علاوه بر این فضای کار و سرمایه اولیه موردنیاز کسب وکار را در اختیارشان قرار می‌دهیم. سرمایه اولیه به طور متوسط حداکثر ۵۰ میلیون تومان است. پس از اتمام چرخه شتابدهی شبکه سرمایه‌گذاران شتاب دهنده وارد عمل می‌شود و شتابدهنده تلاش می‌کند تا برای استارتاپ‌ها سرمایه موردنیازشان را جذب کند.

در این مدتی که شتابدهنده را راه‌ انداخته‌اید چقدر از طرف استارتاپ‌ها از حوزه سلامت استقبال صورت گرفته است؟

استقبال در این حوزه شاید خیلی قابل ارزیابی نباشد چرا که هنوز تعریف کاملی از کارآفرینی در حوزه سلامت وجود ندارد. این حوزه بسیار جدیدی است و حتی در وزارت بهداشت نیز هنوز جا نیافتاده است. ولی به طور کلی درخواست راه‌اندازی کسب وکار در این حوزه وجود دارد. اما برخی از ایده‌هایی که مطرح می‌شود ارزش‌های حوزه سلامت را به درستی نشناخته‌اند و نیاز است که با کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم ارزش‌ها به افرادی که قصد دارند استارتاپی راه بیاندازند را منتقل کنیم.

به نظر شما جامعه پزشکی را چطور می‌توان با فضای استارتاپی بیشتر درگیر کرد تا فضایی فراهم شود ایده‌های خود را مطرح کنند؟

در حوزه آموزش علوم پزشکی همیشه فقط به موضوعات علمی ‌و پزشکی پرداخته می‌شود و نوع نگاه درمانی است. فکر می‌کنم که اگر مباحث بیزینس و کارآفرینی نیز به دانشجویان پزشکی در حین تحصیل آموزش داده شود با حوزه کسب‌وکار بیشتر آشنا می‌شوند و فضایی فراهم می‌شود تا ایده‌های خود را عملی کنند. علاوه بر این ارتباطات دانشجویان علوم پزشکی و با سایر دانشجویان در پایین‌ترین سطح است و فضایی فراهم نمی‌شود که شبکه سازی ایجاد و ایده‌ها عملی شود. شتابدهنده‌ها در این زمینه می‌توانند ورود کنند تا یک فضای تعاملی بهتر ایجاد شود.

در حوزه استارتاپ‌های سلامت فرصت‌های زیادی وجود دارد. حوزه‌هایی همچون تولید انیمیشن‌ها سلامت، بازی‌های سلامت، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی. حوزه موبایل هلث و غیره از جمله حوزه‌هایی است که بستر ارائه خدمت در آن فراهم است و نیاز است توجه بیشتری به آن شود.

چه ظرفیت‌هایی را در اکوسیستم سلامت ایران می‌بینید که جای کار بیشتری دارند؟

در حوزه استارتاپ‌های سلامت فرصت‌های زیادی وجود دارد. حوزه‌هایی همچون تولید انیمیشن‌ها سلامت، بازی‌های سلامت، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی. حوزه موبایل هلث و غیره از جمله حوزه‌هایی است که بستر ارائه خدمت در آن فراهم است و نیاز است توجه بیشتری به آن شود.

با توجه به مشکلاتی که در قوانین و مقرراتی که بر سر راه استارتاپ‌های سلامت وجود دارد چه کاری می‌توان کرد تا این مسیر هموارتر شود؟

این حوزه بیشتر از هر چیزی نیاز به متولی دارد. ما در بخش قوانین تجارت مشکلات زیادی داریم و قبل از اینکه به فضای کسب وکار جدید شکل داده شود نیاز به یک متولی احساس می‌شود تا فارغ از وزارت بهداشت به امور سر و سامان دهد و قوانین را با چابکی تسهیل کند. چرا که وظیفه اصلی وزارت بهداشت ورود به بخش علمی ‌و تخصصی درمان و سلامت است و در حوزه بیزینس احتمالا نیاز خواهد بود ارگان‌های دیگر به وزارت بهداشت کمک کنند.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.