پوستی‌نو نرم‌افزار تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی

گپی با اسماعیل ذکی‌زاده از بنیان‌گذاران استارتاپ پوستی‌ نو

حوزه پوست و مو از جمله حوزه‌هایی است که شاید در حوزه سلامت الکترونیک کمتر به آن پرداخته شده است و نیاز به جای کار بیشتری دارد. استارتاپ پوستی نو به نشانی www.skinup.ir با تولید نرم‌افزاری برای بالا بردن دانش پزشکان و جامعه در حوزه پوست و مو جز اولین استارتاپ‌هایی است که یک اپلیکیشن تخصصی برای پزشکان طراحی کرده است. اسماعیل ذکی‌زاده بنیانگذار این استارتاپ، ۳۰ ساله و متولد قزوین است و در رشته سخت افزار کامپیوتر در دانشگاه آزاد قزوین تحصیل کرده است. «من در حوزه برنامه‌نویسی کامپیوتر به صورت پروژه فعالیت می‌کردم. آشنایی ما با شتابدهنده هوشمند سلامت منجر به این شد که به حوزه سلامت علاقه‌مند شویم. علاوه بر این با شناسایی خلا و کمبود متخصصین در حوزه پوست و مو تصمیم گرفتیم که وارد این حوزه شویم و استارتاپ پوستی نو را راه بیاندازیم و بستری را ایجاد کنیم تا پزشکان بتوانند از طریق ابزار کمکی که در اختیارشان قرار می‌دهیم دانش خود را در حوزه پوست و مو به روز نگه دارند. از طرف دیگر کاربران نیز اطلاعات خود را در این حوزه بالا ببرند و نسبت به بیماری‌ها و ضایعات پوستی آگاه شوند. از شهریور ماه سال ۹۶ کار خود را شروع کردیم و در حال حاضر در استارتاپ پوستی نو یک تیم ۵ نفره هستیم.»

در پوستی نو چکار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

به طور کلی در استارتاپ پوستی نو دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم. یکی اینکه مردم نسبت به بیماری‌های پوست و مو آگاه شوند، خوددرمانی را کنار بگذارند و به پزشکان این حوزه نیز دسترسی راحت‌تری داشته باشند. دوم اینکه بستری را فراهم کنیم تا پزشکان از طریق آن بتوانند دانش خود را در حوزه پوست و مو بالا ببرند. بر همین اساس نرم‌افزار را در دو نسخه برای پزشکان و کاربران طراحی کردیم. در نسخه پزشکان، نرم‌افزار به زبان انگلیسی و به زبان تخصصی نوشته شده است که در آن آخرین دستاوردهای حوزه پوست و مو را پوشش می‌دهیم و اطلاعات تخصصی مربوط به ۸۳ بیماری پرتکرار پوست و مو در داخل کشور را به همراه عکس‌های نقاط مختلف بدن که بیماری ممکن است در آن نقاط اتفاق بیفتد را به همراه راهکار درمانی بیماری‌ها را قرار داده‌ایم. به پزشکان می‌توانند در کنار تشخیصی که دارند از این اطلاعات نیز استفاده کنند و درمان بهتری داشته باشند. در نسخه عمومی ‌اپلیکیشن، کاربران با پاسخ دادن به چند سوال می‌توانند متوجه شوند که بیماری آنها ممکن است چه بیماری‌ای باشد. علاوه بر این در نسخه کاربر یک نقشه سلامتی قرار داده شده است که نزدیک‌ترین پزشک را در شهر محل سکونت به بیمار معرفی می‌کند تا بتوانند برای درمان اقدام کنند.

در استارتاپ پوستی نو دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم. یکی اینکه مردم نسبت به بیماری‌های پوست و مو آگاه شوند، خوددرمانی را کنار بگذارند و به پزشکان این حوزه نیز دسترسی راحت‌تری داشته باشند. دوم اینکه بستری را فراهم کنیم تا پزشکان از طریق آن بتوانند دانش خود را در حوزه پوست و مو بالا ببرند.

پس مشاوره به صورت آنلاین صورت نمی‌گیرد؟

به دلیل اینکه حوزه پوست و مو حوزه تشخیصی است و نیاز به انجام آزمایشات و معاینات بالینی دارد و باید پزشک از نزدیک بیمار را ببیند؛ بر همین اساس درمان از راه دور با توجه به ‌امکاناتی که در کشور داریم راهکار مناسبی نیست.

چطور اطلاعات تخصصی مربوط به این حوزه را جمع‌آوری کردید؟

ما در استارتاپ پوستی نو یک تیم تخصصی مشاوره پزشکی داریم که براساس آخرین رفرنس‌های موجود در حوزه پوست و مو این اطلاعات را استخراج می‌کنند.

تا کنون چه تعداد پزشک و چه تعداد کاربر از خدمات اپلیکیشن پوستی نو استفاده کرده‌اند؟

حدود ۶۰۰ پزشک از نرم‌افزار ما استفاده و حدود ۲۰ هزار کاربر هم تا کنون نرم‌افزار را نصب کرده‌اند.

در نسخه کاربر یک نقشه سلامتی قرار داده شده است که نزدیک‌ترین پزشک را در شهر محل سکونت به بیمار معرفی می‌کند تا بتوانند برای درمان اقدام کنند. حدود ۶۰۰ پزشک از نرم‌افزار ما استفاده و حدود ۲۰ هزار کاربر هم تا کنون نرم‌افزار را نصب کرده‌اند.

چه پلن درآمدزایی در استارتاپ پوستی نو دارید؟

ما نرم‌افزار را به پزشکان می‌فروشیم. قیمت خریداری اپلیکیشن از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. علاوه بر این از طریق معرفی پزشکان در نقشه سلامتی و معرفی شرکت‌ها و مراکز تامین‌کننده تجهیزات سلامتی نیز درآمد داریم.

در حال حاضر از نظر استارتاپ پوستی نو درآمدزایی در چه مرحله‌ای است؟

در مرحله مطلوبی از درآمدزایی هستیم و با توجه به اینکه این نرم‌افزار با زبان تخصصی نوشته شده است، امکان ارائه به کشورهای دیگر هم وجود دارد. ما به دنبال فروش نرم‌افزار در خارج از کشور هم هستیم.

با چه سرمایه اولیه کار خود را شروع کردید؟

بخشی از سرمایه توسط شتابدهنده تامین شده و بخشی هم سرمایه شخصی بوده است. با توجه به اینکه در آمدزایی خوبی داریم می‌توانیم با همین درآمد راه را ادامه دهیم تا کنون به دنبال جذب سرمایه  نبودیم.

در مرحله مطلوبی از درآمدزایی هستیم و با توجه به اینکه این نرم‌افزار با زبان تخصصی نوشته شده است، امکان ارائه به کشورهای دیگر هم وجود دارد. ما به دنبال فروش نرم‌افزار در خارج از کشور هم هستیم.

کشش بازار را چطور ارزیابی کردید. چقدر از این خدمات استارتاپ پوستی نو استقبال شده است؟

تا قبل از پوستی نو می‌توانم بگویم هیچ اپلیکیشن تخصصی برای پزشکان طراحی نشده بود. به همین دلیل در ابتدا کار سختی داشتیم تا پزشکان را قانع کنیم از این نرم‌افزار استفاده کنند. ولی بعد به تدریج پزشکان بیشتری تمایل به استفاده از نرم‌افزار پیدا کردند. متاسفانه فرهنگ اشتباهی که وجود دارد علاقه مردم به خوددرمانی است. مردم از اپلیکیشن‌هایی مانند ما انتظار دارند که به آنها درمان پیشنهاد دهند که یکی از چالش‌های ما تا کنون همین خود درمانی بوده است. البته علی‌رغم این چالش‌ها استقبال از نرم‌افزار راضی‌کننده بوده است. امیدوار هستیم در این راه بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم از خوددرمانی فاصله بگیرند و هر ضایعه کوچک پوستی را جدی بگیرند و برای درمان آن اقدام کنند.

حجم بازاری که استارتاپ پوستی نو در آن فعالیت می‌کند را ارزیابی کرده‌اید؟

با توجه به اینکه تعداد متخصصین پوست و مو در کشور کم است طبق بخشنامه وزارت بهداشت، پزشکان عمومی ‌هم می‌توانند با گذراندن دوره‌های تخصصی در این حوزه درمان انجام دهند. بر همین اساس مخاطبان اصلی ما پزشکان عمومی ‌هستند یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر. علاوه بر این پزشکان تغذیه و حوزه‌های دیگر هم مخاطب ما می‌شوند که به طور کلی رقم مخاطبان استارتاپ پوستی نو به حدود ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد. نرم‌افزار فقط از طریق کد نظام پزشکی قابل استفاده است و این اجازه را به افراد غیرپزشک نمی‌دهد که از آن استفاده کنند. ما از این بازار حدود ۱۰۰ هزار پزشک را هدف‌گذاری کرده‌ایم که جذب اپلیکیشن شوند.

از زمانی که وارد اکوسیستم سلامت شدید این حوزه را چطور ارزیابی کرده‌اید؟

این بازار، بازار بزرگ و بکری است و جا برای کار وجود دارد ولی لازم است استارتاپ‌هایی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند از افراد متخصص حوزه پزشکی برای کار خود مشاوره بگیرند و تخصصی‌تر کار کنند. از جمله ظرفیت‌های اکوسیستم سلامت ایران، حوزه‌های تشخیصی هستند مانند حوزه‌های ارتوپدی، سرطان و غیره…

استارتاپ پوستی نو در این مدت با چه مشکلاتی در حوزه قوانین و مقررات روبرو بوده است؟

یکی از مشکلات جدی در حوزه‌ سلامت، مجوزها هستند. چون مرجعی وجود ندارد که به کسب و کارهای و استارتاپ های حوزه سلامت مجوز بدهد. چون ما برخی مواقع با پزشکانی مواجه می‌شویم که از ما می‌پرسند با چه مجوزی این کار را انجام می‌دهید. اگر مرجعی وجود داشت که به استارتاپ‌های حوزه سلامت در این زمینه کمک می‌کرد و از ما حمایت صورت می‌گرفت، وضعیت استارتاپ‌ها خیلی بهتر می‌شد.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. مرجان زسلو می گوید

    “شتابدهنده هوشمند سلامت” که در متن به آن اشاره کردید چه نوع شتاب دهنده ای است؟ آیا فقط در حوزه ی پزشکی فعالیت می کنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.