برای ساخت دهکده سلامت خلا قانونی داریم

سینا ابریشمی، عضو هیئت مدیره شرکت طبیعت سبز پارس از چالش‌های ساخت شهرک سلامت می‌گوید

دهکده‌ها و شهرک‌های سلامت، رویکردی نوین و جهانی در صنعت سلامت هستند که غالبا بر یک درمان خاص یا یک نوع خدمات ویژه متمرکز هستند. دهکده‌های سلامت ویژه سالمندان و دهکده‌های ویژه استفاده از آب‌وهوای کوهستانی برای بیماران تنفسی نمونه‌های شناخته‌شده و جهانی آن هستند. در ایران نیز چند سالی است ایده‌پردازی و تلاش برای احداث چند شهرک سلامت آغاز شده است. یک دهکده سلامت در استانی مانند اردبیل، با توجه به آب‌وهوای سالم کوهستانی و وجود انواع آب‌های درمانی، می‌تواند کارکردی چندمنظوره در درمان انواع بیماری‌ها داشته باشد. سینا ابریشمی، عضو هیئت مدیره شرکت طبیعت سبز پارس در گفت‌وگویی کوتاه با مدتورپرس درباره چالش‌های احداث شهرک سلامت توضیح می‌دهد. این شرکت مجری شهرک سلامت درحال ساخت سولان سرعین است.

آقای ابریشمی، ساخت دهکده‌ها و شهرک‌های سلامت یک رویکرد جهانی است. به‌ویژه برای کشورهایی که مقصد درمان و تندرستی هستند. شما رویکرد ایران و جهان را در ساخت شهرک‌های سلامت و به تعبیری شهرک‌های متمرکز بر اقامت، تفریح، سرگرمی و سلامت چگونه ارزیابی می‌کنید و ایران و جهان در مقایسه با هم چه شرایطی دارند؟

جهان در صنعت گردشگری، گردشگری سلامت و توسعه زیرساخت‌های آن رشد چشمگیری داشته است. در ایران هم درباره این موضوع و اهمیت اقتصادی آن زیاد صحبت می‌شود. ولی کمتر جایی را می‌توان دید که به صورت کلان و البته واقعی در این حوزه فعال باشد. صحبت از ساخت شهرک‌هایی در نقاط مختلف کشور می‌شود و این یک نیاز است تا گردشگر بداند که در یک شهرک مدرن و زیبا اقامت می‌کند، امنیت دارد، سرگرم‌کننده و زیبا است و خدمات تندرستی ارائه می‌دهد. اسم پروژه‌های زیادی را شنیدم ولی هنوز یک پروژه احداث شده و آماده خدمات ندیده‌ام. امیدوارم بخش خصوصی با کمک سرمایه‌گذار و همکاری دولت بتواند این پروژه‌ها را به نتیجه برساند. بسیاری از خدمات نوین سلامت مانند دهکده‌های سلامت، کمپ‌های گیاه‌خواری، سالم‌خواری، ورزش و تندرستی نیاز به زیرساخت‌های فیزیکی گسترده دارند.

مهم‌ترین مشکلات احداث شهرک‌ها و دهکده‌های سلامت در ایران از نظر شما چه هستند؟

همکاری دولت و حضور سرمایه‌گذاران. این موضوع خلاهای قانونی هم دارد. مثلا ما جزو معدود شهرک‌هایی هستیم که حتی یک متر از اراضی ملی یا منابع طبیعی به پروژه‌مان اختصاص نیافته است. هرکس بخواهد چنین شهرکی احداث کند، زمین آن را از دولت می‌گیرد. گرفت و قوانین آن بر اساس همین روند نوشته شده است. کار ما که در مقایسه با دیگران کمی متفاوت است، درگیر پارادوکس‌های قانونی هستیم. اگر دولت با کسانی که قصد دارند شهرک سلامت احداث کنند، همکاری عملیاتی‌تری داشته باشد و بستری برای حضور سرمایه‌گذار فراهم کند که آنان با آسودگی سرمایه وارد کنند، این حوزه در ایران رشد خوبی خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

پارادوکس‌های قانونی این حوزه دقیقا چه هستند؟

وقتی شما یک زمین را از اراضی ملی تهیه می‌کنید، مالک زمین دولت است و به عنوان کارفرما زمین را در اختیار سازنده قرار می‌‌دهد. سازنده هم پیمانکار دولت برای ساخت شهرک است. به تعبیری، دولت رییس پروژه است. ولی شرایط ما متفاوت است. پروژه و زمین ما خصوصی است ولی قوانین با این رویکرد نوشته شده که زمین خصوصی وجود ندارد و ملک از اراضی ملی است. این خلا قانونی برای ما مشکل ایجاد می‌کند و هیچ قانونی مشمول ما نمی‌شود. قوانین قدیمی هستند و نیاز به بازنگری دارند. البته همیشه لوایح جدید برای قوانین داده می‌شود ولی کل قوانین گردشگری نیاز به بازسازی دارند. الان صنعت گردشگری رشد زیادی کرده است و می‌تواند بزرگ‌ترین ابزار برای خروج کشور از بن‌بست اقتصادی باشد.

آقای ابریشمی، ابتدا درباره شهرک سلامتی که درحال ساخت آن هستید، بگویید. مساحت این شهرک چقدر است و چه امکاناتی برای آن در نظر گرفتید؟

شهرک گردشگری سولان سرعین، یک مرکز گردشی و آب‌درمانی با رویکرد سلامت و تندرستی است. معماری و امکانات این شهرک متناسب با شیوه‌های نوین و استانداردهای مدرن است. در این شهرک ۱۴ لیتر بر ثانیه آب معدنی وارد می‌شود که حجم قابل توجهی است و برای کل مصرف آب‌درمانی شهرک کافی است. برای ساخت و زیرساخت‌های این شهرک به بالاترین استانداردهای لازم توجه شده است. مثلا کوشش ما این است که در هتل‌آپارتمان‌های شهرک برای هر واحد یک حمام با آب معدنی درمانی داشته باشیم تا کسانی که می‌خواهند در هتل اقامت داشته باشند و در کنار خانواده از امکانات استفاده کنند، این امکان در اختیار آنان باشد. بجز این، بانوان و آقایان مراکز آب‌درمانی جداگانه و استخرهای روباز دارند و می‌توانند در هر ساعتی از روز از آن استفاده کنند. همه تدابیر را برای استخر بانوان درنظر گرفته‌ایم تا آنان در امنیت و آسودگی به مرکز آب‌درمانی و استخر روباز مراجعه کنند.

سطح اشغال این شهرک ۹۶ هکتاری تنها ۱۵ درصد است. ۸۵ درصد مساحت به فضای طبیعی و فضای سبز اختصاص دارد. در این شهرک یک میدان با آبنما، یک پارک خطی و چندین سوغات‌سرا و رستوران پیش‌بینی کردیم. ویلاهای اقامتی، هتل‌آپارتمان‌ها، هتل‌ها و بیمارستان آب‌درمانی، برخی دیگر از امکانات این شهرک هستند. در بیمارستان هم خدمات آب‌درمانی، لجن‌درمانی، گل‌درمانی و برخی خدمات تندرستی و زیبایی ارائه خواهد شد و متخصصان هیدروتراپ حضور خواهند داشت که بیماری‌های مزمن را به کمک آب‌های درمانی و محلول‌های خاص شیمیایی درمان خواهند کرد. در مجموع تلاش ما این است که با شاخص‌ها و معیارهای توسعه سبز و توسعه پایدار کار کنیم. دیدگاه ما این بود که این شهر شهر جدید سرعین باشد و اگر در سرعین همه‌چیز درهم و شلخته است، در این شهرک طراحی خوب یک شهرک تندرستی را داشته باشد.

سرعین، شهری کوچک، پرمسافر و شلوغ است و گاه امکانات شهری آن پاسخگوی حجم مسافران نیست. وجود چنین شهرکی می‌تواند کارکردی دوگانه داشته باشد. به آشفتگی آن دامن بزند یا بخشی از مسافران را به شهرک هدایت کند. ارزیابی شما چیست؟

باید برای شهر سرعین چاره‌اندیشی شود. چون در برخی از روزها و شب‌های تعطیل رستوران‌داران و سایر کسبه نانوایان را نیمه‌شب بیدار می‌کنند که نان بپزند، زیرا نان تمام شده است و این شهر که رستوران‌ها و مراکز آن تا نیمه‌شب باز هستند، زیرساخت‌های کافی برای این حجم از گردشگر را ندارد. عبور و مرور داخل شهر هم با ترافیک سنگین همراه است. زیرا غالبا کنار خیابان‌ها پر از چادر است و ورزشگاه‌ها و مدارس فقط مشغول اسکان مردم هستند. باید زیرساختی برای امور بهداشتی و جایی که مردم بتوانند چادر بزنند و فضای عمومی را اشغال نکنند، فراهم شود. جاذبه‌های این شهر بسیار زیاد است و به‌ویژه در تعطیلات به اندازه‌ای مسافر دارد که همه هتل‌ها و حتی خانه‌های مردم پر می‌شود. ما باید قدر این علاقه و استقبال عمومی را بدانیم. علاقه‌ای که باعث می‌شود مسافر سختی‌های این سفر را تحمل کند. شهرک سلامت سولان چسبیده به سرعین و در عین حال از آن مستقل است. در ورودی شهر، جاده این شهرک به سمت غرب جدا می‌شود و در کمتر از یک کیلومتر، ورودی شهرک نمایان می‌شود. علی‌رغم اینکه فاصله‌ای با سرعین ندارد، ولی از بافت این شهر کاملا جدا است.

مطالب مرتبط:

در این بیمارستان بجز هیدروتراپ، چه متخصصان دیگری کار خواهند کرد و برای خدمات آب‌درمانی به چه فناوری‌های خاصی نیاز است؟

اغلب پرسنل بیمارستان با دیگر مراکز درمانی فرقی ندارند. فقط برخورد و نحوه ارتباط آن‌ها باید خیلی حرفه‌ای باشد. تخصص‌های خاص برای کسانی است که کار درمان را بر عهده دارند تا بتوانند ترکیبات شیمیایی را برای کاربری‌های مختلف از آب‌های معدنی جدا و دسته‌بندی کنند. برای این کار دستگاه‌هایی برای جدا کردن مواد شیمیایی آب استفاده می‌شوند. بجز آن فیزیوتراپی در آب یا هیدروتراپی فیزیکال را در این بیمارستان خواهیم داشت. کسانی که دچار کم‌توانی فیزیکال شده‌اند، می‌توانند با ورزش و فعالیت در آب با سرعت بیشتری سلامت خود را به دست آورند.

از نظر سازه و تجهیزات چند درصد این کار پیش رفته است و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

این پروژه هنوز کار زیادی دارد. در سال ۸۲ برنامه خرید زمین آن آغاز شده بود و املاک موردنیاز این پروژه به تدریج و به صورت شخصی خریداری شد. بجز آن زیرساخت‌های اولیه مثل آب‌رسانی، گازرسانی، مخابرات، لوله‌کشی آب معدنی و غیره فراهم شده است. اسکلت هتل‌آپارتمان ۱۰ طبقه و فونداسیون مرکز آب‌درمانی بانوان نیز کامل شده است. برای مدتی و به دلیل مشکلات سرمایه‌گذاری، پیشرفت پروژه کند شده بود که از حدود یک سال و نیم گذشته به این کار سرعت بخشیدیم و به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

ساخت این شهرک چقدر هزینه دارد و ارزیابی شما از تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در دهکده‌های سلامت چیست؟

متاسفانه با شرایط ناپایدار امروز، سرمایه‌گذاران خارجی ریسک ورود به ایران را نمی‌پذیرند و سرمایه‌گذاران داخلی رقم‌های جذابی پیشنهاد نمی‌کنند. در پروژه ما، فاز یک این طرح شامل پارک خطی، دو آپارتمان، ۳۰ ویلا، مراکز آب‌درمانی بانوان و آقایان و مرکز تجاری و جاده‌های دسترسی و محوطه‌سازی چیزی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. برای کل پروژه ۴ تا ۵ برابر این رقم نیاز است. ما به دنبال وام هستیم و پیشرفت‌هایی داشتیم که شاید نیاز به سرمایه‌گذار هم برطرف شود. اگر این مساله حل شود، با مطالعات اقتصادی و پیش‌بینی انجام شده، فاز اول باید ۴ ساله به بهره‌برداری برسد. ولی کل پروژه تا انتهای فاز ۴ حدود ۱۲ سال زمان می‌برد.

با اینستاگرام مدتورپرس همراه باشید.

پیش‌بینی و برنامه شما برای جذب گردشگر خارجی به این شهرک چیست و چه امکاناتی ویژه این کار باید داشته باشید؟

با توجه به اینکه سرعین به نقطه اشباع رسیده است، چنین شهرکی به راحتی می‌تواند گردشگر جذب کند. ما هم با ارائه خدمات تخصصی آب‌درمانی برای جذب گردشگر تندرستی فعالیت خواهیم کرد. مایلیم با فعالان این حوزه که دارای هویت حقوقی هستند، همکاری داشته باشیم و بخش انتهایی شهرک را که قسمت دیپلماتیک آن است، به همراه مترجم و سایر ملزوماتی که دارد، به گردشگران خارجی اختصاص می‌دهیم.

گفت‌وگو: پریسا امام‌وردی‌لو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.