هلثیوت مراقب سلامت سالمندان است

گفت‌وگو با محمد گلستانه از بنیان‌گذاران استارتاپ هلثیوت

محمد گلستانه، یکی از بنیانگذارهای استارتاپ هلثیوت، فارغ‌التحصیل کارشناسی نرم‌افزار است. او همچنین دوره‌های MBA را گذارنده و اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی است. گلستانه ۱۸ سال سابقه کار در حوزه آی‌تی دارد و از سال ۸۲ مجموعه شرکت‌هایی را در زمینه فناوری اطلاعات تاسیس کرده است. اصلی‌ترین حوزه فعالیت این شرکت‌ها طراحی، راه‌اندازی و نگهداری سرویس‌های مراکز داده است. گلستانه در بوت‌کمپ اینترنت اشیا براساس علاقه شخصی خود همراه با هم‌تیمی‌های خود وارد کار در حوزه سلامت شد. با او به گفت‌وگو نشستیم تا از تجربه‌هایش برایمان بگوید.

تیم استارتاپ هلثیوت متشکل از چه افرادی است؟

ما یک تیم ۵ نفره هستیم. جاوید دارابی رشته مهندسی برق و کار اصلی ایشان بازاریابی و مارکتینگ است. فائزه هاشمی با رشته مهندسی پزشکی در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت دارد و کار تحقیقات تیم بر عهده ایشان است. شبانکاره لیسانس برق و ارشد بازرگانی دارد. البته برخی از اعضا از تیم جدا شدند که به‌زودی قرار است به تیم بازگردند.

استارتاپ هلثیوت را معرفی کنید؟

بخش هلث در اسم استارتاپ ما از سلامت می‌آید و بخش آخر اسم استارتاپ از اینترنت اشیا گرفته شده است. فعالیت و تمرکز اصلی هلثیوت، پایش سنجه‌های سالمند بیمار و یا غیربیمار و پارامترهایی مانند ضربان قلب،  تشخیص دمای بدن و مکان فرد است. علاوه‌‌بر این سنسور دیگری تعبیه کردیم که اگر فرد زمین بخورد و یا حرکت سریعی داشته باشد از طریق هوش‌مصنوعی قابل تشخیص باشد. این پارامترها در یک سامانه مرکزی جمع‌آوری می‌شود و قابل اطلاع‌رسانی است. اهداف این سامانه کاهش هزینه و پایداری سرویس‌های ارائه شده در سطح بالا است. گزارش‌های تولید شده از بیمار برای پزشک و افراد خانواده ارسال خواهد شد و زمانیکه بحرانی برای او رخ دهد و نیاز به کمک داشته باشد از طریق سیگنال شرایط بیمار برای اطرافیانش ارسال خواهد شد.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

در هلثیوت چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

در واقع ما با تولید یک گجت کلیه اطلاعات مربوط به بیمار را جمع‌آوری می‌کنیم و به مرور زمان امکانات دیگری به آن اضافه خواهد شد. همچنین یک نرم‌افزار تولید شده که اطلاعات در آن جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شود و آلارم و گزارش پزشکی مانیتورینگ را به‌عنوان خروجی می‌دهد. در مرحله اول دما، مکان و ضربان قلب از فرد دریافت می‌شود و اگر اتفاق خاصی برای او بیفتد اطلاع‌رسانی می‌کند. در آن همچنین میزان حرکت و کالری مصرف‌شده توسط فرد سالمند نیز پایش خواهد شد و افراد خانواده از میزان تحرک سالمند و وضعیت تغذیه او آگاه می‌شوند که آیا کالری به میزان لازم مصرف شده است یا خیر.

ایده استارتاپ شما چه سالی شکل گرفت؟

همه ما در خانواده افراد سالمند اعم از پدربزرگ، مادربزرگ و… داریم که نگران سلامتیشان نیز هستیم. این افراد سالمند اغلب تنها هستند و پایش لحظه‌ای وضعیت سلامتشان دغدغه‌ای برای خانواده است. دغدغه ما از اینجا شکل گرفت که دلشوره و دلواپسی خانواده برای افراد سالمند را کم کنیم و درصورت بروز اتفاق ناگوار و نیاز به خدمات اورژانسی، اطرافیان سالمند به‌سرعت باخبر شوند. من تجربه این را دارم که مادرم زمین خورده و پایش شکسته بود و نزدیک به ۳ ساعت هیچکس مطلع نشده بود تا به او کمک کند.

ایده هلثیوت در سال ۹۷ شکل گرفت. ما در راستای کمک به بیماران یک‌سری از گجت‌ها را دیدیم اما بیشتر این گجت‌ها مختص قشر جوان بود. علاوه‌براین افراد سالمند به‌تنهایی حوصله استفاده از این گجت‌ها را ندارند و اگر اتفاقی بیفتد کسی متوجه نخواهد شد. درواقع نباید خود سالمند به‌تنهایی درگیر کار کردن با دستگاه‌ها شود به‌‌خصوص سالمندهایی که آلزایمر دارند. گجت‌های کنونی در بازار این امکان را ندارند که شخص دیگری به غیر از بیمار بتواند اطلاعات را رصد کند. برای همین تصمیم گرفتیم این گجت‌ها را براساس نیاز سالمند تغییر دهیم. یعنی امکانات را مختص سالمند کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

هلثیوت در این راه چه چالش‌هایی را داشته‌ است؟

اولین چالش موجود در تجهیزات پزشکی، مافیای قوی پشت این حوزه است. وجود آن‌ها باعث شده است که به‌راحتی شرکت‌های دانش بنیان تجهیزات پزشکی نتوانند وارد حوزه کار شوند و همچنین مجوزهای سختگیرانه در این زمینه وجود دارد. علاوه‌بر این محصولات مشابه هم نیز زیاد است. طبق تحقیقات تیم ما در دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌ها، محصولات مشابهی نیز تولید شده اما به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند. البته این موضوع بیشتر به‌دلیل رانت‎های موجود در این فضا است.

در حوزه نرم‌افزار و توسعه پلتفرم‌ها در تیم توانایی‌هایی وجود دارد ولی چالش موجود این است که گجت طراحی شده بایدکارایی مناسب داشته و سنسورهای این گجت باید کالیبره، یوزرپسند وسبک باشد. در کل کشور دانش این چنینی نداریم. این موضوع ما را مجبور می‌کند تا طراحی را در خارج از کشور انجام دهیم. از سوی دیگر به‌سبب اینکه جز حوزه های‌تک است موضوع تحریم در آن موثر بوده و به‌صورت مستقیم نمی‌توانیم قطعه را سفارش دهیم.

آیا راهکاری برای رفع این چالش‌ها دارید؟

راهکاری این است که با کمپانی‌های خارجی صحبت کنیم تا محصولی را با برند ما تولید کنند. درواقع در خارج از کشور بستری ایجاد شود که بتوان به‌وسیله آن تحریم‌ها دور زد.

تفاوت شما با رقبا چیست. چه ارزش افزوده‌ای ارائه می‌دهید؟

اطلاعات سلامت کشور در این زمینه در حال خروج است. بیشترین ارزش افزوده‌ای که می‌توانیم داشته باشیم این است که زیرساخت‌های پلتفرمی ما در داخل خود کشور است و این گجت‌ها مستقیما به این پلتفرم وصل شده‌اند.

کارهای مشابه در حدی نیستند که بگویند ما اینکار را در سطح بالا انجام داده‌ایم و قابل ارائه است. البته ممکن است تصمیم بگیریم با برخی از استارتاپ‌هایی که نرم‌افزارها را طراحی کرده‌اند، متصل شویم تا هزینه تمام شده کمترشود.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

علاوه‌براین یک کال سنتر و یک خدمت ارزش افزوده دیگر نیز داریم و آن پاسخگویی و اطلاع‌رسانی به خانواده فرد سالمند است.

محصول ما خدمات پس از فروش دارد که این خود ارزش افزوده ایجاد می‌کند. ما همچنین می‌خواهیم با مانیتورینگ اطلاعات بیمار، برنامه پیشگیری در زمینه تغذیه هم ارائه دهیم.

پلن درآمدزایی شما به چه صورت است ؟

درآمد ما از فروش دستگاه و خدمات پس از فروش تامین می‌شود. ما می‌خواهیم قیمت محصول بعد از تجاری شدن محصول پایین باشد و تنها برروی خدمات پس از فروش مانور دهیم. البته قصد داریم با پزشک‌ها و تولیدکننده‌های مکمل‌های غذایی نیز قرارداد ببندیم.

آیا تاکنون جذب سرمایه داشته‌اید؟

برای شروع کار یک‌سری امکانات اولیه داریم. بیشتر به‌دنبال این هستیم پروپوزال عملی برای جذب سرمایه تهیه  کنیم. تاکنون با چند سرمایه‌گذار صحبت کرده‌ایم ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

استارتاپ‌های حوزه پزشکی در چه حوزه‌های دیگری می‌توانند با رویکرد اینترنت اشیا ورود کنند؟

در حوزه پزشکی کلیه خدمات قابلیت هوشمندسازی است. کلیه اقداماتی که برای بیمار از لحظه ورود به بیمارستان تا لحظه ترخیص انجام می‌شود، می‌تواند هوشمندسازی شود. دنیا به سمت شی‌گرایی می‌رود و هر شی یک هویت دارد که براساس این هویت می‌تواند با سایر اشیا در ارتباط باشد؛ در حوزه پزشکی هم این اتفاق خواهد افتاد.

پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی به نقطه سر به سر می رسید؟

در حال حاضر ما در کشور ۸میلیون فرد بالای ۵۰ سال داریم. هلثیوت بین ۱۶ تا ۲۴ ماه آینده محصولش را  ارائه خواهد داد. بازار هدف ما در تهران جمعیتی بین ۱۲تا ۱۵هزار نفر یعنی ۳درصد از جمعیت بالای ۶۵ سال است . بعد از جذب این حجم از بازار ۲سال تا ۲سال ونیم دیگر به نقطه سربه‌سر خواهیم رسید.

برنامه‌ هلثیوت برای آینده چیست؟

ما به دنبال ورود به حوزه تغذیه سالمند هستیم تا بتوانیم یک برنامه غذایی و ورزشی را برای آن‌ها با توجه به شرایطش ارائه دهیم . علاوه‌براین تولید جعبه قرص‌های دارای سنسور جز برنامه‌های آینده ما است.

گفت‌وگو: هدی فالنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.