جزئیات دهکده های سلامت در حال ساخت ایران

یادداشتی از شهرام آلبا رئیس کنسرسیوم توسعه فضاهای گردشگری ایران درباره ساخت پروژه‌های دهکده های سلامت 

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در این صنعت در حال اجراست، ساخت پروژه‌هایی است که برای توسعه صنعت گردشگری سلامت ضروری است. در سال ۹۳ که برجام در جامعه جهانی به تصویب نرسیده و ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشت، چند شرکت بزرگ و پیمانکاری و همچنین تامین مصالح و تجهیزات تصمیم به ساخت پروژه‌های عظیمی در صنعت گردشگری سلامت گرفتیم. بدین‌ترتیب کلیه برنامه‌ریزی‌ها و اهداف اصلی ما بر روی پروژه‌های این صنعت شکل گرفت؛ زیرا دهکده‌ های سلامت سودآوری بسیار بالایی را دارند. به این معنا که هم ضریب اقامت بالایی دارند و هم از لحاظ حجم ریالی، گردش مالی خوبی نیز به واسطه آن‌ها انجام می‌شود. در اوج تحریم‌ها مکانیزمی را در این خصوص پیاده کردیم تا شرکت‌های پیمان‌کاری و مشاوره‌ای به روش تبادل سهام و استفاده از صندوق توسعه ملی که تسهیلات کم‌بهره‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد این پروژه‌های عظیم را عملیاتی کردند.

اولین پروژه شهرک سلامت در شهر شیراز شروع شد که تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را داشته و چیزی در حدود ۶۰ درصد از زیرساخت‌های آن آماده شده است. پروژه‌های دیگری که به‌صورت همزمان در حال انجام هستند، سقزچی، سورین اردبیل، چمستان نور و… است. فضاهای این پروژه‌ها شامل گردشگری سلامت، پارک‌های علمی فناوری، هتل درمانی، کوی پزشکان، کوی متخصصان، فضاهای تفریحی و گردشگری است. همچنین پروژه‌های دیگری را شروع کردیم که شامل مجتمع آب‌درمانی بانوان و هتل‌درمانی است که مراحل ساخت آن‌ها تا حدودی پیشرفت داشته است.

 این پروژه‌ها یک سرمایه‌گذار اصلی به‌عنوان متولی دارد اما شرکت‌های پیمان‌کاری و نظام‌پزشکی جذب سهام می‌کنند. پروژه‌های دهکده‌های سلامت به‌سبب آنکه جز اولویت اول در اقتصاد مقاومتی تعریف شده‌اند برای دریافت تسهیلات نیز در اولویت هستند. این پروژه‌ها ۶ پیمان‌کار اصلی دارند که جز پیمان‌کارهای تراز اول ایران هستند. دراقع آن‌ها ضمانت‌نامه‌هایی را برای دریافت تجهیزات می‌گذارند. پس از آن‌که ۳۰ درصد پروژه انجام شد، صندوق رفاه و توسعه نظام‌پزشکی و انجمن توسعه خدمات بین‌المللی سلامت این پروژه‌ها را به پزشکان، بیمارستان‌های بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و… عرضه می‌کند. ما برای پیشرفت و پیش‌برد اهدافمان در ساخت این دهکده‌های سلامت نیازمند حمایت‌های دولتی برای صدور مجوزها و… هستیم؛ زیرا بروکراسی اداری داخلی کشور، سرمایه‌گذاران را اذیت می‌کند و به‌گونه‌ای که حتی برای گرفتن یک مصوبه سه سال منتظر ماندیم.

باتوجه به قوانین ویژه اقتصادی اگر هر شخصی در ایران شرکتی را به‌ثبت برساند، می‌تواند به‌صورت صددرصد مالکیت آن‌را هم برعهده داشته باشد. اما سیاست ما درخصوص شهرک‌های سلامت این‌گونه نیست و ما قصد نداریم به‌طور کامل یک مجموعه را واگذار کنیم زیرا ما به‌دنبال همکار خارجی نیستیم؛ زیرا باتوجه به نوسانات نرخ ارز می‌خواهیم منابعی به‌داخل بیاید بنابراین آن‌ها می‌توانند تنها به‌صورت مشارکتی وارد کار شوند.

به‌طورکلی حضور کشورهای اکو در این تنها می‌تواند در زمینه ورود به ایران باشد؛ زیرا ما در هیچ زمینه تخصصی اعم از وجود پزشکان، جراحان، زیرساخت‌ها، ساخت دهکده های سلامت و… مشکلی نداریم. سازمان نظام‌پزشکی حتی در مدت ساخت پروژه‌های دهکده های سلامت درحال برنامه‌ریزی برای تربیت نیروه‌های متخصص است تا پس از پایان ساخت این مراکز، درآن‌جا مشغول به‌کار شوند. باتوجه به بررسی‌های انجام شده بر روی این دهکده‌های سلامت ۳۲ هزار شغل در دهکده سلامت شیراز و ۲۲ هزار اشتغال‌زایی در دهکده سلامت اردبیل شکل خواهد گرفت.

در رویداد اکو قصد داریم کلیه پروژه‌های اجرایی را معرفی کرده و مهمانان را برای بازدید از سه پروژه در حال ساخت در استان اردبیل ببریم. همچنین ما آمادگی آن را داریم تا در کشورهای عضو اکو دهکده‌ های سلامت را در ابعاد کوچک‌تر بسازیم. همچنین ما اکنون در حال ساخت یک پروژه در کشور عمان هستیم تا بتوانیم توانمندی‌هایمان را به‌نمایش بگذاریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.