ارتباط آنلاین پزشک و بیمار با استارتاپ بقراط

گفت وگو با مهرشاد تیموری هم‌بنیان‌گذار یکی از استارتاپ‌های موفق اکوسیستم سلامت دیجیتال ایران

استارتاپ بقراط استارتاپی است که از سال ۹۶ کار خود را در حوزه سلامت و برای تسهیل ارتباط آنلاین پزشک و بیمار آغاز کرده است. بقراط در حال حاضر ۲۰ نفر نیرو دارد و تلاش می‌کند ارتباط بین پزشکان و بیماران را آنلانی کند. استارتاپ بقراط توسط مهرشاد تیموری ۲۶ ساله متولد تهران که لیسانس ریاضی محض و ارشد هوش مصنوعی از دانشگاه امیرکبیر دارد و رضا دفاعی ۲۹ ساله با لیسانس علوم کامپیوتر و ارشد هوش مصنوعی از همین دانشگاه بنیانگذاری شده است. ‌این دو شرکتی را با عنوان شرکت داده کاوان امیرکبیر راه انداخته‌اند که مهرشاد مدیرعامل آن است.

مهرشاد می‌گوید: «ما از ابتدا و قبل از راه اندازی ‌این استارتاپ در حوزه طراحی نرم‌افزارهای تحت وب فعالیت می‌کردیم و برای سازمان‌های دولتی مختلف نرم‌افزارهای متنوعی را طراحی می‌کردیم. تا ‌اینکه پروژه‌ای را برای طراحی نسخه دوم سیستم HIS یا سیستم اطلاعات بیمارستان میلاد دریافت کردیم. ما ورژن دوم ‌این نرم‌افزار را برای بیمارستان میلاد و با هدف مدیریت بخش‌های و کاربران مختلف بیمارستان همچون بیماران، اتاق‌های عمل، داروخانه و غیره را طراحی کردیم. حدودا دو سال با‌ بیمارستان میلاد همکاری داشتیم و در ‌این بین بیشتر با دغدغه پزشکان آشنا می‌شدیم. ‌اینکه چه مشکلاتی دارند و در مجموع با ضعف‌های سیستم سلامت بیشتر آشنا شدیم. یکی از این ظعف‌های جای خالی ارتباط آنلاین پزشک و بیمار بود. از طرفی استارتاپ‌هایی که در تکنولوژیک کردن فرآیندهای مرتبط به سلامت ورود کرده بودند بخشی از کارهایی همچون نوبت‌دهی، طراحی سایت برای پزشکان، مدیریت مطب، مدیریت مالی و بیمه و غیره را پوشش می‌دادند و خلا یک سیستم یکپارچه که تمام خدمات را با هم در یک بستر ارائه دهد احساس می‌شد.‌ ایده راه‌اندازی استارتاپ بقراط از همین جا شکل گرفت تا سیستمی ‌راه بیاندازیم که به صورت یکپارچه نیازهای پزشکان را به صورت آنلاین پاسخ دهد.»

بقراط چکار می‌کند؟

استارتاپ بقراط از شهریور سال ۹۶ وارد بازار شده است. مخاطبان در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند، از یک طرف مطب‌ها و مراکز درمانی قرار دارند و از طرف دیگر بیماران و کاربران. بیماران و کاربران می‌توانند در بقراط جستجو کنند و پزشک موردنظر خود را پیدا کنند و به صورت ‌اینترنتی و تلفنی نوبت بگیرند. علاوه بر ‌این می‌توانند به محتوای ترجمه‌شده و به روز در حوزه سلامت و درمان دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر پزشکان می‌توانند خدماتی همچون ثبت پرونده الکترونیک، مدیریت بیماران و نوبت‌ها، مدیریت کالاها و انبارداری، طراحی سایت، دریافت گزارشات جامع مطب و از جمله ارتباط آنلاین پزشک و بیمار را دریافت کنند.

در بقراط در صورتی که بیماران در هر ساعت شبانه‌روز به توصیه‌های پزشک خود نیاز داشته باشند می‌توانند با پزشک خود تماس بگیرند و پزشک می‌تواند به صورت آنلاین به پرونده‌های بیماران خود دسترسی داشته باشد. یعنی پزشک می‌تواند از طریق گوشی خود به سیستم بقراط وصل شود و به اطلاعات بیماران خود دسترسی داشته باشد. «مزیت اصلی که بقراط نسبت به سایر استارتاپ‌های ‌این حوزه دارد‌ این است که در ثبت پروند الکترونیک بیماران به دو شکل خدمات ارائه می‌دهد. از یک طرف پزشک می‌تواند با استفاده از قلم نوری و به شکل دست‌نویس پرونده را تکمیل کند. از طرف دیگر فرم‌سازی را در بقراط آماده کرده‌ایم که از آن طریق پزشک می‌تواند اطلاعات بیماران را ثبت کند. امکاناتی که‌این فرم‌ساز در اختیار پزشکان قرار می‌دهد بسیار جذاب است و مورد استقبال قرار گرفته است. در فرم‌ساز پزشکان می‌توانند هر نوع فرمی‌که تمایل دارند ‌ایجاد کنند و با استفاده از آن گزارش‌هایی را برای هر یک از بیماران به صورت اختصاصی دریافت کنند تا شرایط بیماران بهتر بررسی و روند بهبودی بیمار را رصد کنند. به عنوان مثال پزشک می‌تواند از طریق ‌این فرم‌ساز متوجه شود که چند درصد بیماران با مصرف یک داروی خاص روند بهبودی بهتری داشته‌اند. همچنین فرم‌ساز بقراط ‌این امکان را برای پزشکان فراهم کرده است که بتوانند برای خود پروپوزال تهیه کنند و به مباحث تحقیقاتی و داده‌های بیماران مختلف دسترسی راحت‌تری داشته باشند. این‌ها خدماتی است که در مجموع ذیل ارتباط آنلاین پزشک و بیمار تعریف شده است.»

چه تعداد پزشک تا کنون از خدمات بقراط استفاده کرده‌اند؟

اطلاعات حدود ۳۰۰۰ پزشک در بقراط ثبت شده است و کاربران می‌توانند با جستجو در میان آن‌ها از حدود ۳۰۰ پزشک خدمات خریداری کنند. در حال حاضر پزشکانی داریم از خارج کشور، که آن‌هم نیز از خدمات بقراط استفاده می‌کنند. استارتاپ بقراط به فکر گسترش خدمات در خارج از کشور است. روی نسخه انگلیسی بقراط در حال کار هستیم.

چه تعداد کاربر از خدمات استارتاپ بقراط استفاده کرده‌اند؟

تا کنون اطلاعات حدود ۱۵۰ هزار بیمار و حدود ۳۴۰ هزار نوبت در سایت ثبت شده است.

شیوه درآمدزایی خود را در بقراط چگونه تعریف کرده‌اید و آیا به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

در بخش مدیریت مطب، طرح‌هایی را به صورت سالیانه در نظر گرفته‌ایم که پزشکان براساس خدماتی که دریافت می‌کنند هزینه را پرداخت ‌کنند. طرح‌ها از حداقل یک میلیون تومان شروع می‌شود تا حداکثر ۲ میلیون تومان به صورت سالانه. دو ماه پیش موفق شدیم به نقطه سربه‌سر برسیم. ما کار را با سرمایه شخصی و از طریق درآمدهای جانبی خودمان شروع کردیم.

ارتباط آنلاین پزشک و بیمار
غرفه استارتاپ بقراط

تخمینی از ارزش بازاری که در آن فعالیت می‌کنید دارید و استارتاپ بقراط چند درصد‌ این بازار را هدف گرفته است؟

در حال حاضر حدود ۴۵ هزار پزشک عمومی،  ۴۰ هزار متخصص و فوق‌تخصص، ۳۰ هزار دندانپزشک، ۴۰ هزار ماما و ۱۷ هزار پزشک دیگر داخل کشور در حال فعالیت هستند که تقریبا ۶۰ درصد آنها یعنی چیزی در حدود ۱۰۰ هزار پزشک به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند، که در واقع مشتریان بالقوه بقراط هستند. بقراط به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند برای هر تخصص کاملا اختصاصی شود، لذا وابسته به هیچ گروه خاصی از پزشکان نیست. همچنین بدیهی است که برخی از‌این مطب‌ها مجهز به کامپیوتر یا ‌اینترنت نیستند، اما تاکنون بر ما ثابت شده که‌این موارد علل انتخاب نکردن بقراط نیستند. تاکنون مطب‌های زیادی بودند که به خاطر استفاده از بقراط اقدام به تهیه ‌این تجهیزات کرده‌اند.حتی سن زیاد پزشک و منشی هم تاکنون مانع استفاده از خدمات استارتاپ بقراط نشده. چون بقراط با وجود امکانات بسیار زیاد، کاربری ساده و زیبایی دارد. ارتباط آنلاین پزشک و بیمار و آنلاین شدن مطب چیزی است که پزشکان به آن نیاز دارند و از آن استقبال می‌کنند.

در‌ این مدت کشش بازار را چطور ارزیابی کرده‌اید. علاوه بر بحث ارتباط آنلاین پزشک و بیمار جای چه پلتفرم‌هایی را در اکوسیستم سلامت ایران خالی می‌بینید؟

اکوسیستم سلامت ‌ایران فضای بکری است و هنوز در آن محصول بزرگی ارائه نشده است. به عنوان مثال در فروشگاه‌های ‌اینترنتی دیجیکالا و یا در حوزه حمل‌ونقل اسنپ محصول غالب هستند. ولی در حوزه سلامت هنوز ‌این محصول ظهور نکرده است و حوزه‌های بکری برای ورود استارتاپ‌ها وجود دارد. حوزه‌هایی همچون توریسم درمانی، ثبت دارو و دلیوری، تله مدیسین و غیره حوزه‌هایی است که همچنان جای کار دارد که به صورت یکپارچه به بیماران ارائه شود.

در مسیر ارتباط آنلاین پزشک و بیمار و فناورانه کردن مطب پزشکان ایرانی با چه مشکلاتی روبرو بودید؟

پزشکان نسبت به تکنولوژی‌های جدید موضع می‌گیرند. مشکلی که ما با پزشکان داریم ‌این است که کمتر به سیستم‌های آنلاین اعتماد می‌کنند چرا که پرونده‌ها در سرورهای ما ذخیره می‌شود و ‌این برای پزشکان خوشایند نیست. البته ما راهکارهای مختلفی را استفاده کردیم تا اعتماد پزشکان را جلب کنیم ولی همچنان ‌این دغدغه وجود دارد. از طرف دیگر شرایط سیاسی کشور و اخبار ضد و نقیض در مورد ‌اینترنت ملی و قطع ‌اینترنت بین‌المللی از دیگر مواردی است که اعتماد پزشکان را در استفاده از بستر آنلاین کمرنگ می‌کند.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

نظرات بسته شده است.