توسعه گردشگری سلامت با حضور در همایش‌های جهانی

توسعه گردشگری سلامت با حضور در همایش ‌های جهانی

اگر بهترین خدمات و امکانات در حوزه بهداشت و درمان وجود داشته باشد، اما گردشگران سلامت از وجود این خدمات بی‌خبر باشند، آنگاه نمی‌توان انتظار داشت که گردشگری سلامت، توسعه پیدا کند. توسعه گردشگری سلامت با حضور در همایش‌ های جهانی و رویدادهای بین المللی، قابل دستیابی است و این اتفاق، یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه گردشگری سلامت است، زیرا در این شرایط می‌توان وضعیت نظام سلامت و امکانات گردشگری کشور را به گردشگران خارجی و مخاطبان گردشگری سلامت ایران توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، این روزها تقریبا هر روز شاهد برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و گردهمایی‌های مختلف گردشگری در سراسر جهان هستیم. همه شرکت کنندگان در این نشست‌های جهانی، می‌توانند مشتریان و مبلغان بالقوه گردشگری سلامت ایران باشند.

با این وجود شاهد هستیم که حضور ایران در این همایش‌های جهانی چندان چشمگیر نیست. به دلیل افت ارزش پول ملی ایران و هزینه بالای شرکت در این همایش‌های جهانی، خیلی از شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال در صنعت گردشگری سلامت، عطای شرکت در این همایش‌ها را به لقایش می‌بخشند.

محمد حامدیان، فعال صنعت گردشگری هم به دیگر دلایل حضور کمرنگ ایران در همایش‌های جهانی گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: رویه غلطی که در گردشگری ایران جا افتاده، این است که خیلی از شرکت‌ها منتظر می‌مانند تا خود گردشگران خارجی به ایران جذب شوند و برای جذب آنها به داخل کشور، برنامه‌ریزی خاصی ندارند، در حالی که صنعت گردشگری با تبلیغ و برنامه‌ریزی، جان می‌گیرد.

به گفته حامدیان، عده ای از شرکت‌ها نیز چندان به حضور در همایش‌های گردشگری ایمان ندارند و هزینه این کار را بیشتر از فایده آن می‌دانند، در حالی که تجربه کشورهای توسعه یافته ثابت کرده است که قطعا فواید این اتفاق، خیلی بیشتر از هزینه‌های آن است.

جذب سرمایه‌گذران خارجی در صنعت گردشگری

حضور در همایش‌های بین المللی گردشگری و یا برگزاری چنین همایش‌هایی، علاوه بر نمایش توانمندی‌های ایران در صنعت گردشگری سلامت، می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران جهانی در این صنعت هم منجر شود.

سعید شیرکوند، معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم با اشاره به اهمیت حضور ایران در همایش‌های جهانی گردشگری می‌گوید: بعد از برجام نگاه خارجی ها به ما واقع‌بینانه‌تر شده و ایران هراسی تا حد زیادی رنگ باخته است. مثلا با برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران توانستیم شرایط مناسبی ایجاد کنیم که سرمایه گذاران خارجی و برندهای معتبر جهانی بتوانند رو در رو با مقامات ارشد و دولتمردان کشور درباره چگونگی سرمایه گذاری در ایران تبادل نظر کنند.

شیرکوند یادآور می‌شود: درواقع با برگزاری این همایش‌ها می‌خواهیم به سرمایه گذاران خارجی بگوییم شما اگر در ایران سرمایه گذاری کنید، شما را یک شرکت ایرانی می‌دانیم و تمام امکانات لازم از جمله زمین و کمک‌های قانونی را برای شما فراهم خواهیم کرد و ابهامات و انتظارات شما را اجابت می‌کنیم.

او تاکید دارد: معتقدیم ایران به خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها معرفی نشده است، زیرا طبق قانون، ایران اصل پول و سرمایه و سود خارجی‌ها را تضمین می‌کند و هر وقت بخواهند اصل پول را با خود ببرد این امکان وجود دارد، حتی خارجی‌ها می‌توانند در ایران زمین خریداری کنند یا هتل بسازند، اما از این مسائل بی خبر هستند.

جای خالی همایش‌های بین المللی گردشگری در ایران

علاوه بر اینکه نیاز است کشور ما در همایش‌های گردشگری خارج از کشور، حضور فعالی داشته باشد، می‌توانیم خودمان هم مبتکر برگزاری این همایش‌های جهانی در داخل کشور باشیم.

با برگزاری این همایش‌های جهانی در داخل کشور می‌توانیم فعالان گردشگری از نقاط مختلف جهان را به ایران بیاوریم و آنها را با توانمندی‌های صنعت گردشگری سلامت ایران آشنا کنیم.

در این راستا حتی می‌توان بخش مهمی از هزینه‌های حضور این فعالان گردشگری در همایش‌های داخلی ایران را تقبل کرد، زیرا هر کدام از این فعالان جهانی صنعت گردشگری می‌توانند یک سفیر جهانی برای صنعت گردشگری سلامت ایران باشند.

البته در این راستا نیاز است که اصول برگزاری همایش‌های جهانی را هم بیاموزیم و استانداردهای این کار را رعایت کنیم. در واقع نیاز است که با صرف هزینه و استفاده از تجارب متخصصان این حوزه، همایش‌های جهانی گردشگری را با کیفیتی آبرومند و قابل قبول برگزار کنیم.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.