محدودیتهای اینترنت و تاثیر آن بر گردشگری سلامت
گردشگری سلامت از آن دسته کسبوکارهایی است که ارزآوری بسیار زیادی برای کشور داشته است.
خوشنامی پزشکان ایران،کیفیت بالای درمانها، ظرفیتهای گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی، مردم میهمان نواز، در کنار قیمتهای جذاب به واسطه تفاوت نرخ ارز از مزایای رقابتی این صنعت در کشور ما بشمار میرود.
این کسبوکار سابقه طولانی در کشور دارد ولی به مدد رشد بستر آنلاین و فراگیری شبکههای اجتماعی، استارتاپها و کسبوکارهای نوپایی در این حوزه ظهور کردهاند.
شرکتهایی کوچک با تاثیرگذاری بزرگ در اقتصاد کشور. حضور و ظهورپلتفرمهای گردشگری سلامت،وجهه گردشگری سلامت ایران را در جهان ارتقا داد و خودبهخود به ساماندهی بازیگران اصلی این صنعت انجامید.
اتوماسیون و سازوکارهای خلاقانه این پلتفرمها مانع از بروز تجربههای بد برای گردشگران و سوءاستفاده از آنها شد و همین امر خون تازهای در رگ این صنعت جاری کرد.
حضور گردشگران که اغلب تصویر غریبی از ایران به واسطه سیاستهای ایرانهراسی داشتند دگرگون شد و آنها با اشتراک عکسها و فیلمها از زیباییهای ایران در شبکههای اجتماعی تصویر حقیقی ایران را به نمایش گذاشتند.
اما این صنعت همواره مورد بیمهری دولتها قرار گرفته است و توجه کافی به تاثیر این صنعت استراتژیک نشده است.
صنعتی که هم ارزآور است، هم اشتغال آفرین و هم برهمزننده بازی آنان که ایرانی هراسناک را در رسانههای خود القا میکنند.
گذشته از سختگیریها و مانعتراشیهایی که بر سر راه این کسب و کارها قرار گرفت، همهگیری کرونا بزرگترین آسیبی بود که به این صنعت وارد شد و امروز هم به واسطه شرایط کشور در حالی که در مرحله پساکرونا هستیم و فنر فشرده شده نیازهای درمانی بیماران این بازار در حال باز شدن است،گرفتاری دیگری متوجه این کسبوکارها است. اینبار از نوع تحریم داخلی. با بنیانگذاران چند پلتفرم مطرح در این حوزه صحبت کردیم و حال و روز کسبوکارشان را از آنها جویا شدیم.