بازار را به دشمن باختیم

صحبت‌های دکتر محمد پارسا بنیان‌گذار موج آرامش آمیتس درباره وضعیت این روزهای گردشگری سلامت ایران

از آغاز بحران کرونا تا به امروز همواره کسب‌و‌کارهای گردشگری سلامت تحت فشار و در معرض خطر نابودی بودند.

در پی اتفاقات اخیر و بسته‌شدن راه ارتباطی ما با مخاطبان خارج از کشور ورودی کسب‌و‌کار ما به عدد صفر رسید؛ مطلقا صفر.

انگار حاکمیت هیچ تصوری از کسب‌و‌کارهای بین المللی ندارند. برای راه‌اندازی کسب‌وکاری مانند کسب‌و‌کار گردشگری سلامت, می‌بایست تفکر بین‌المللی داشت.

اما این تفکر فقط ۵ درصدش برای بنیانگذاران آن نیاز است. ۹۵ درصد نگاه بین‌المللی و رفتاراین بازار با حاکمیت است. بحران کرونا یک بحران جهان شمول بود و کشور ما هم با مشکلات به وجود آمده از کرونا دست و پنجه نرم کرد.

در دوران پس از کرونا هم در اخبار گوناگون در رسانه‌های مختلف خبر از حمایت‌های دولت از کسب‌و‌کارها مدام در حال انتشار بود.

وقتی نگاه بین‌المللی به کسب‌و‌کار بین‌المللی وجود ندارد یعنی بود و نبود این کسب و کار اصلا اهمیت ندارد.یعنی حاکمیت اصلا دلش نمی‌خواهد که گردشگر سلامت به ایران بیاید. یعنی نمی‌خواهد که این درآمد دلاری و ارزآوری برای کشور اتفاق بیفتد.

این را می‌شود به خوبی از رفتار حاکمیت فهمید. راه ارتباطی کسب‌و کار ما با مخاطبان ما از طریق پلتفرم‌های اینستاگرام و واتساپ بود.

به لحاظ فنی هم وبسایت ما روی سرورهای خارجی قرار داشت. پس از اتفاقات اخیر تمام زیرساخت‌های ما دچار اختلال شد. ارتباط ما با مخاطبان‌مان قطع شد و در طی این مدت به صفر مطلق رسیده‌ایم.

از حمایت‌های رنگارنگ آقایان که در دوره کرونا حرف از آن می‌زدند هیچ چیزی به کسب‌و‌کار ما نرسید. حتی یک احوالپرسی ساده. نه وزارت بهداشت و نه وزارت گردشگری هیچ کدام.

برای شرکت گردشگری سلامت که مانند ما مجوز بند ب گرفته است سرپا نگه‌داشتن یک بیزینس در چنین شرایطی اصلا امکان ندارد. این است که درصدد تعطیلی شرکت هستیم. بعضی از دوستان اتفاقا توصیه می‌کنند که با عرب‌زبان ها کار کنیم.

کشورهای عربی هم در حال حاضر پس از آن پیمان صلح ابراهیم که میان آنها و رژیم اشغالگر قدس برقرار شده است دیگر بازار ایران را جذاب نمی‌دانند. ما زمین بازی گردشگری سلامت منطقه را به اسراییل باخته‌ایم.

این کارها اگر ریختن آب به آسیاب دشمن نیست پس چیست؟وقتی که می‌گویند روی پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنید و باید خودتان فکرش فکرش را می‌کردید، یعنی کوچکترین تصوری از کسب‌و‌کارهای بین‌المللی ندارند.

من چطور باید برای کسب‌و کار خودم‌ روی پلتفرم داخلی مارکتینگ انجام دهم در حالی که مخاطبم آن سر دنیاست و فقط اینستاگرام را می‌شناسد.

از زمان راه‌اندازی آمیتس سنگ‌اندازی‌های مختلف در مسیر ما اتفاق اقتاد تا اینکه ما با بحران کرونا روبرو شدیم. از زمان شیوع کرونا تا امروز ۱۰ میلیارد تومان ضرر کرده‌ایم.

آنچه که از شواهد مشخص است نه گوش شنوایی برای کسب‌و‌کارهایی مانند ما وجود دارد، و نه اصلا عزم و اراده‌ای برای وجود این کسب و کار چه برسد به حمایت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.