۷۵۰ هزار نوبت آنلاین گرفتهایم!
استارتاپ دکتردکتر با نوبت دهی آنلاین، مدیریت مطب پزشکان را راحت کرده است، علی سریزدی میگوید ارزش بازار سلامت ایران حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است
چند وقتی است که نوبتدهی آنلاین مطب پزشکان بر سر زبانها افتاده و استارتاپهای مختلفی در این حوزه با هدف تسهیل فرآیند نوبت دهی به کمک بیماران و پزشکان آمدهاند تا با استفاده از تکنولوژی، اتلاف وقت بیماران را کاهش دهند. استارتاپ دکتردکتر یکی از این استارتاپهاست که توسط علی سریزدی ۳۱ ساله که متولد یزد است و در رشته معماری تحصیل کرده است راهاندازی شده است. او میگوید: «من یک شرکت طراحی سایت داشتم و با اعضای تیم، طراحی سایت انجام میدادیم. بر همین اساس چند پروژه طراحی سایت با بیمارستانهای یزد داشتیم و سایتشان را طراحی کردیم. در این بین با چند پزشک آشنا شدیم که تمایل داشتند نوبتدهی اینترنتی داشته باشند. ما سیستم نوبتدهی را برای آنها راه انداختیم ولی بعد از چند ماه سیستم را کنار گذاشتند و از آن استفاده نکردند. وقتی علت را جویا شدیم متوجه شدیم نوبتدهی بیماران حضوری و بیمارانی که به صورت اینترنتی وقت گرفتهاند تداخل دارد و یکپارچه نیست. بر همین اساس تصمیم گرفتیم که سایر دغدغههای پزشکان در مطب مثل حسابداری، مدیریت اسناد پزشکی، امور تعرفهها و بیمهها را نیز به سیستم متصل کنیم تا اطلاعات همه بیماران به صورت یکپارچه ثبت شود و تداخل در نوبتها به وجود نیاید. ایده دکتر دکتر از همین جا شکل گرفت و از اردیبهشت ۹۵ اولین نسخه آن را وارد بازار کردیم و در حال حاضر یک تیم ۴۴ نفره هستیم.»
در حال حاضر چه خدماتی را در استارتاپ دکتردکتر ارائه میدهید و این خدمات چه دسته بندیهایی را شامل میشود؟
فعالیت اصلی که در استارتاپ دکتردکتر شکل گرفته شامل نوبت دهی و مدیریت مطب میشود. نوبتدهی از طریق سایت، اپلیکیشن و تلفن گویا انجام میشود. در این حالت یک پروفایل در اختیار پزشک قرار میدهیم که بر روی سئو آن کار کردهایم. به نوعی که وقتی کاربر نام پزشک را در گوگل یا اپلیکیشن جستجو میکند میتواند در صفحه دکتر، نوبت خود را ثبت کند. علاوه بر این یک سرویس تلفن گویا به پزشک میدهیم که در هر ساعت از شبانهروز که بیمار با مطب تماس بگیرد از طریق این سیستم میتواند نوبت بگیرد. این کار باعث میشود که بهرهوری منشی بالا رود و به صورت اتوماتیک فرآیند نوبتدهی شکل بگیرد. همه حالتهای نوبتدهی به یک سیستم متصل هستند و به صورت یکپارچه عمل میکنند. حتی نوبتهایی که منشی به صورت حضوری ثبت میکند در سیستم ثبت میشود.
در بخش مدیریت مطب چه خدماتی را ارائه میدهید؟
در این بخش کارهای مربوط بهامور حسابداری، اسناد پزشکی بیمار، امور بیمهها، مانیتورینگ صف نوبتهای پزشک و هر آنچه که مربوط به مدیریت مطب است را پوشش میدهیم و در قالب یک نرم افزار در بستر کلود در اختیار پزشک قرار داده میشود.
چه نوع پزشکانی با چه تخصصهایی تا کنون از خدمات دکتردکتر استفاده کردهاند؟
تقریبا در اکثر تخصصها پزشک داریم و پراکندگی پزشکان هم در استانهای تهران و یزد بیشتر از سایر استانها است.
تا کنون چه تعداد کاربر نوبت خود را از طریق استارتاپ دکتردکتر گرفتهاند؟
تعداد نوبت ثبت شده در سیستم تا کنون حدود ۷۵۰ هزار نوبت بوده است.
شیوه درآمدزایی خود را چگونه تعریف کردهاید؟
نوبتدهی به بیماران رایگان است و در ازای امکاناتی که برای مدیریت مطب به پزشکان ارائه میشود حق اشتراک ماهیانه از پزشکان دریافت میکنیم که حداقل از ۱۹۰ هزار تومان در ماه شروع میشود.
حوزه سلامت حوزه مهجوری است و مردم به طور کلی در این حوزه اطلاعات کمیدارند و بازار هم بازاری است که شناخت کافی در آن وجود ندارد. معمولا وقتی مشکلی برای افراد پیش میآید از طریق اطرافیان خود به دنبال پزشک میگردند و این باعث میشود پزشکانی که صف شلوغتری دارند معروفتر باشند که این موضوع تعادل سیستم سلامت را به هم میزند.
در حال حاضر درآمدهای استارتاپ دکتر دکتر، هزینههایش را پوشش میدهد؟
نه هنوز به این مرحله نرسیدهایم. ما با سرمایه اولیه حدود ۱۰۰ میلیون تومان کار را شروع کردیم و پس از آن موفق به جذب سرمایه شدیم. طبق برآوردهایی که داشتیم فکر میکنیم تا دو سال آینده به مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسیم.
در این مدتی که در اکوسیستم سلامت بودید بازار را چطور ارزیابی کردید و استقبال مردم را در استفاده از خدمات آنلاین سلامت چطور دیدید؟
حوزه سلامت حوزه مهجوری است و مردم به طور کلی در این حوزه اطلاعات کمیدارند و بازار هم بازاری است که شناخت کافی در آن وجود ندارد. معمولا وقتی مشکلی برای افراد پیش میآید از طریق اطرافیان خود به دنبال پزشک میگردند و این باعث میشود پزشکانی که صف شلوغتری دارند معروفتر باشند که این موضوع تعادل سیستم سلامت را به هم میزند. به طور کلی این بازار همچنان جای کار دارد تا عدالت در استفاده از خدمات به طور یکسان همگانی شود.
با توجه به اینکه قبلا این خدمات به صورت سنتی ارائه میشده آیا با این چالش روبرو نبودید که مردم را به استفاده از این خدمات ترغیب کنید؟
ما از جانب مردم با این چالش روبرو نبودیم و استقبال خوبی از کار شده است ولی از جانب پزشکان این چالش را داشتیم چون که اکثر پزشکان در قبال اینکه سیستم نوبت دهی خود را آنلاین کنند از خود مقاومت نشان میدهند و به راحتی قبول نمیکنند این کار را انجام دهند.
ارزش بازار سلامت را چقدر ارزیابی میکنید و چند درصد این بازار را هدفگذاری کردهاید؟
ارزش بازار سلامت در ایران چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
تا کنون با چه مشکلاتی اعم از حقوقی یا استارتاپی روبرو بودهاید؟
به طور کلی استارتاپ داری کلا چالش است ولی به نظرم مهمترین چالش فروش و بازاریابی است. اینکه بتوانیم پزشکان را متقاعد کنیم تا از سیستم استفاده کنند و آنها را جذب سیستم کنیم.
چه راهکاری را برای حل این مشکل در نظر گرفتهاید؟
راهکارهای مختلفی را تاکنون بصورت آزمون و خطا پیش بردهایم که یا جوابگو نبودهاند یا امکان اسکیل شدن از طریق این روشها وجود نداشته است. در حال حاضر با تغییر بازار هدف به پزشکان جوانتر و راهاندازی پلتفرم آنلاین ثبتنام پزشکان، نسبت به روشهای قبل، خروجی بهتری را دریافت کردهایم.
با توجه به اینکه تعداد استارتاپهای حوزه نوبت دهی آنلاین بیشتر شده وجود رقبا را فرصت میدانید یا تهدید؟
به نظر من وجود رقبا در این حوزه صد در صد فرصت به حساب میآید. چرا که وقتی پزشکان میبینند تعداد زیادی شرکت برای ارائه این سیستم به آنها مراجعه میکنند متوجه میشوند اتفاق بزرگی در این صنعت در حال شکلگیری است و کل اکوسیستم سلامت رشد میکند. بیماران نیز این شیوه نوبت دهی را یاد میگیرند و بیشتر از آن استفاده میکنند.
چه ظرفیتهای را در اکوسیستم سلامت شناسایی کردید که فکر میکنید جای کار دارد؟
گردشگری سلامت از جمله حوزههایی است که جای کار بسیاری دارد. علاوه بر این خدمات مراقبتی بعد از معاینه، خدمات مراقبت در منزل از دیگر حوزههایی هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند.
گفتوگو: آزاده خیرآبادی