هزینه‌های درمان در دبی

چگونه با وجود قیمت‌های درمانی بالا، امارات متحده عربی با رقبای ارزان ولی با کیفیت خود رقابت می‌کند؟

پارسا خاکنژاد، تحریریه مدتورپرس| در میان مقاصد محبوب گردشگری سلامت در خاورمیانه، نام سه کشور ایران ترکیه و امارات متحده عربی بالاتر از بقیه و در جایگاهی بی‌رقیب به چشم می‌خورد.

اما در حالی که ایران و ترکیه در کنار کیفیت و توان بالای پزشکی ملی  خود قیمت درمان‌ها را در سطحی پایین نگه می‌دارند، امارات متحده به طور کلی این شیوه از مارکتینگ و تنظیم قیمت را نادیده می‌گیرد.

با این وجود امارات متحده همچنان یکی از بزرگ‌ترین مقاصد گردشگری سلامت در خاورمیانه است. در مطلبی که می‌خوانید به بررسی دلایل رونق گردشگری سلامت در دبی، علیرغم قیمت‌های بالای درمان می پردازیم.

دبی
ورودی بیمارستان آمریکایی دبی

پرسنل درمان خارجی

رقبای اصلی امارات، یعنی  ترکیه و ایران توان پزشکی خود را مدیون چندین دهه رشد پزشکی ملی از طریق تحقیقات داخلی و آموزش خارجی هستند. امارات متحده اما این فرآیند چند دهه‌ای را به طور کلی دور زده است.

عموم کادر درمانی و خدمه بیمارستان‌های این کشور از کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته استخدام می‌شوند و طبعا دستمزد و هزینه‌های استخدام آنان نیز بالاتر است.

برای مثال پرسنل بیمارستان آمریکایی دبی یا همان آمریکن هاسپیتال به طور کامل از اروپا و ایالات متحده هستند و حتی هیات مدیره آن نیز از آمریکا است. هزینه‌های اقامت و زندگی این مهاجران و شهروندان کشورهای توسعه یافته با ارزهای ارزش بالا سنجیده می شود و در نتیجه قیمت خدمات درمانی را نیز متقابلا بالا می‌برد.

بیمارستان‌های غیربومی دبی

بیمارستان آمریکن هاسپیتال که بالاتر به آن اشاره کردیم تنها نمونه بیمارستان‌های خارجی و مهاجر در امارات نیست. در حقیقت بیشتر بیمارستان‌های موجود در سراسر امارات متحده عربی و در شهر دبی، بومی نیستند.

هند، اروپا و آمریکا بزرگترین صادرکننده خدمات درمانی به امارات هستند. این خدمات در قالب احداث شعبه‌های جدید بیمارستان‌های زنجیره‌ای برند این کشورها صورت می‌گیرد.

معروف‌ترین این بیمارستان‌ها در دبی شامل بیمارستان ثامبی از هند، آمریکن هاسپیتال و کلینیک کلیولند از ایالات متحده و بیمارستان «ژرمن سعودی هاسپیتال» واقع در شهر شارجه هستند.

این برندها همه از توسعه یافته‌ترین کشورهای دنیا هستند و تشکیلات زیرساختی بیمارستان‌های آن‌ها تراز اول و بسیار گران قیمت است. عامل دیگری که در نهایت به افزایش قیمت خدمات درمانی در دبی منجر می‌شود.

برج خلیفه نماد شهر دبی است.

بازار هدف گردشگری سلامت امارات متحده

یکی دیگر از عواملی که نقشی اساسی در بالا رفتن خدمات درمانی دبی در مقایسه با رقبای اصلی آن در منطقه ایفا می‌‌کند، تفاوت بازار هدف آن‌ها در گردشگری سلامت است.

در حال حاضر بازار هدف ایران شامل کشورهای همسایه خود مانند عراق، آذربایجان، سوریه و کشورهای مرکز آسیا است.

ترکیه نیز بازار هدف خود را بر روی کشورهای شمال آفریقا مانند تونس و الجزایر و همچنین کشورهای منطقه بالکان متمرکز کرده است. این کشورها عموما در میان کشورهای درحال توسعه طبقه‌بندی می‌شوند و شهروندان و مسافران آن‌ها لزوما متمول نیستند.

این مطالب را هم بخوانید:

از طرفی دیگر امارات بزرگترین مرکز خدمات گردشگری سلامت در خلیج فارس است و عموم مخاطبین گردشگری سلامت در امارات از کشورهایی مانند عربستان، بحرین، عمان و قطر و هستند که در میان ثروتمندترین کشورهای دنیا قرار می‌گیرند. بخش دیگر مخاطبین آن‌ها نیز از کشورهای اروپایی و شرق آسیا هستند.

این تفاوت در ثروت بیماران خارجی ورودی به امارات متحده نقشی کلیدی در بالا رفتن قیمت خدمات پزشکی دبی دارد.

قیمت بالای بیمه‌ درمانی در امارات متحده

اکثر جمعیت امارات متحده متشکل از مهاجران مختلف از کشورهای جنوب آسیا مانند هند و پاکستان هستند. اعراب بومی امارات، تنها ۱۱ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

از سال ۲۰۰۹ پرداخت حق بیمه درمانی برای تمام ساکنین امارات شامل اعراب اماراتی و مهاجران مقیم این کشور اجباری شد، هزینه این بیمه به طور سالانه ۴ هزار و هفتصد دلار است و  در رده‌بندی گران‌ترین بیمه‌های درمانی ملی دنیا در رتبه هفتم قرار می‌گیرد.

در گردشگری سلامت خدمات درمانی عموما توسط مراکز درمانی بخش خصوصی فراهم می‌شود. اما الگوی قیمت‌گذاری بخش خصوصی درمان یک کشور همیشه بر اساس قیمت بیمه درمانی عمومی و بخش دولتی تعیین می‌شود.

وقتی که عوامل ذکرشده مانند بیمارستان‌ها و کادر درمانی غیربومی که به خودی خود نقشی اساسی در بالا بردن هزینه‌های درمان دارند را با هزینه گزاف بیمه درمانی عمومی امارات ادغام کنیم،‌ درکی بهتر از عوامل کلی گرانی خدمات درمانی در این کشور به دست خواهیم آورد.

نمونه قیمت‌های درمان در امارات متحده

در این بخش برای درک میزان تفاوت هزینه‌های درمانی در امارات، به چهار درمان کلیدی که در بین این کشور و رقبای آن در خاورمیانه مشترک است و مقایسه هزینه‌های آن می‌پردازیم.

هزینه تعویض کامل مفصل زانو

این جراحی در ایران با قیمت متوسط ۱ تا ۲ هزار دلار انجام می‌شود و در ترکیه ۳ تا ۵ هزار دلار آب می‌خورد. در امارات هزینه تعویض کامل مفصل زانو به ۲۴ هزار دلار می‌رسد.

هزینه آنژیوگرافی با دو استنت

انواع آنژیوگرافی از جمله آنژیوپلاستی در ایران با کمتر از هزار دلار و در ترکیه با کمتر از ۲ هزار دلار انجام می‌شود. در امارات هزینه آنژیوگرافی با دو استنت ۱۹ هزار دلار آب می‌خورد.

عمل هیسترکتومی با برداشتن رحم به شیوه لاپارسکوپیک

در ایران این عمل با کمتر از پانصد دلار انجام می‌شود در حالیکه در امارات متحده قیمت آن به ۱۴ هزار دلار می‌رسد.

هزینه عمل برداشتن لوزه در دبی

در ایران و ترکیه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه دارد و در امارات ۴۳۰۰ دلار.

تبلیغات بیمارستان ثامبی هند در سطح شهر دبی

آینده گردشگری سلامت در امارات: آیا قیمت‌های گزاف خطری برای بقای این صنعت در این کشور است؟

با توجه به حضور دو کشور توانا و قدرتمند در زمینه گردشگری سلامت در نزدیکی امارات که خدمات پزشکی خود را با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از امارات ارائه می‌دهند، سوال این است که آیا گردشگری سلامت این کشور در خطر است؟

با توجه به متفاوت بودن بازار هدف گردشگری سلامت دبی و مهاجر بودن اکثریت جمعیت این کشور و همچنین ارتباط قدرتمند فرهنگی کشورهای عربی خلیج فارس که بخش قابل توجهی از بازار گردشگری سلامت در امارات و دبی را تشکیل می‌دهند، می‌توان گفت که آینده گردشگری سلامت فعلا در دبی تضمین‌شده است.

از طرفی بیمارستان‌های مستقر در دبی برندینگ قدرتمندی را در سال‌های گذشته انجام داده‌اند و بعید است به این زودی‌های کسی بتواند رقیب آن‌ها در این منطقه شود.

کتاب گردشگری سلامت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.