درآمد 9 میلیارددلاری کلینیک کلیولند از کجا می‌آید؟

داستان موفقیت یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین بیمارستان‌های زنجیره‌ای ایالات متحده که دومین بیمارستان برتر دنیاست

تحریریه مدتورپرس| امروزه به ندرت می‌توان به ایالت اوهایو آمریکا رفت و یکی از مراکز درمانی یا تحقیقاتی کلینیک کلیولند را مشاهده نکرد. کلینیک کلیولند یکی از موفق‌ترین شرکت‌های درمانی خصوصی در ایالات متحده‌ است. شهرت آن فراتر از شهر کلیولند و ایالت اوهایو رفته و در مراکز درمانی خود پذیرای تعدادی از سرشناس‌ترین بیماران دنیاست.

نام کلینیک کلیولند در تعداد بالای مراکز درمانی فعال ‌آن یا بیماران سرشناس آن خلاصه نمی‌شود. مراکز تحقیقاتی این کلینیک از دهه ۴۰ میلادی تاکنون بیش از ۱۲ شیوه درمانی و اکتشاف علمی به دنیا عرضه کرده‌اند. موفقیت و دستاوردهای کلینیک کلیولند در ابتدا  منجر به انحصار خدمات درمانی با کیفیت در ایالت اوهایو و سپس گسترش آن به چند ایالت دیگر آمریکا و در نهایت به انگلستان، کانادا و امارات متحده عربی شده است.

کلینیک کلیولند
یکی از اولین ساختمان ‌های مدرن کلینیک کلیولند در سال 1921

تاریخچه کلیولند کلینیک

در سال‌های واپسین قرن نوزدهم، پس از مرگ فراک وید،‌ جراح محلی شهر کلیولند، مجوز جراحی او توسط دو دستیار او فرانک بونتز و جرج واشینگتن کرایل خریداری شد. در سال 1۸۹۲ با همکاری خانواده واشنگتن یک آپارتمان چهار طبقه در مرکز شهر کلیولند خریداری شد،‌ این ساختمان تبدیل به اولین کلینیک کلیولند شد.

به مرور و با رشد محبوبیت کلینیک کلیولند،‌ طبقات بیشتری به ساختمان اضافه شد و بنیان‌گذاران آن شروع به خرید ساختمان‌های دیگر در مجاورت ساختمان اصلی کردند. تا دهه ۲۰ میلادی این مجموعه ساختمان‌ها کاملا بازسازی و تبدیل به یک بیمارستان کامل شدند. در سال ۱۹۲۱ این مجموعه نام کلینیک کلیولند را برگزید و رسما کار خود را به عنوان یک بیمارستان کامل شروع کرد.

کلینیک کلیولند
ساختمان کلینیک کلیولند در سال 1935 میلادی در شهر اوهایو

تا دهه ۷۰ میلادی بیش از ۳۰ بیمارستان مجهز و یکسان‌سازی شده در ایالت اوهایو توسط کلینیک کلیولند احداث شده بود، اما بسیاری از این بیمارستان‌ها که با فرمت‌های قدیمی‌تر ساخته شده بودند از امکاناتی مانند اتاق عمل قلب برخوردار نبودند. یک بودجه‌ عظیم به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار برای نوین‌سازی بیمارستان‌ها توسط هیئت مدیره کلینیک اختصاص داده شد و تا اوایل دهه هشتاد، تمامی بیمارستان‌های کلینیک کلیولند مجهز به جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری و امکانات زمان خود شده بودند.

در راستای عقب نیفتادن دوباره کلینیک کلیولند، این گروه یک مرکز تحقیقات پزشکی بزرگ را در سال ۱۹۹۹ افتتاح کرد و از آن زمان، پروتکل‌های پیشرفت و به‌روزرسانی در تمام بیمارستان‌های کلینیک کلیولند بر اساس مصوبات این مرکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد.

ظهور برندهای جدید: کلینیک کلیولند تورنتو و کلینیک کلیولند ابوظبی

موفقیت‌های پیاپی و آمار بالای موفقیت درمان‌های پرخطر در سطح ایالتی، منجر به سرمایه‌گذاری‌های کلان و کمک‌های خیریه‌ای بسیاری به گروه کلینیک کلیولند شد و با استفاده از این سرمایه‌ها، این گروه، بیمارستان‌ و مطب‌های جدیدی را در ایالت‌های دیگر آمریکا، مانند فلوریدا و نوادا تاسیس کرده است.

بعد از این رشد داخلی نوبت به پیشرفت‌های بین‌المللی برای کلینیک کلیولند رسید. در سال ۲۰۰۶ اولین بیمارستان کلینیک کلیولند در خارج از مرزهای ایالات متحده و در مرکز شهر تورنتوی کشور کانادا احداث شد.

در سال ۲۰۱۵ و  در همکاری با دولت امارات متحده عربی،‌ کلینیک کلیولند خدمات خود را وارد حوزه خلیج فارس کرد و بیمارستانش را در ابوظبی افتتاح کرد.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون کلینیک کلیولند در حال ساخت ابربیمارستان پیشرفته خود در قلب شهر لندن در راستای صدور خدمات خود به قاره سبز است. پیش‌بینی می‌شود این بیمارستان در سال ۲۰۲۱ افتتاح شود.

کلینیک کلیولند
بیمارستان کلیولند کلینیک در شهر لندن که هنوز افتتاح نشده است.

ارقام و آمار کلینیک کلیولند

امروزه کلینیک کلیولند ۱۸ بیمارستان و بیش از ۲۲۰ مطب درمانی فعال در سراسر دنیا دارد. در سال ۲۰۱۹ نزدیک ۱۰ میلیون بیمار از ۱۸۶ کشور دنیا در این مراکز درمانی مداوا شدند و از این خدمات بیش از ۹ میلیارد دلار سود ناخالص عاید کلینیک کلیولند شد.

روی هم رفته، این مراکز بیش از ۶ هزار تخت درمانی فعال را درخود جای داده‌اند و بیش از ۶۷ هزار نفر پرسنل  را در استخدام خود دارند. در میان این‌ تعداد بیش از ۵هزار نفر پزشک متخصص هستند که در بیش از ۱۳۰ رشته پزشکی تبحر خود را در اختیار بیماران می‌گذارند. ۱۷ هزار نفر دیگر نیز از این تعداد، پرستارهای ثبت شده هستند.

نقشه راه و استراتژی برند کلیولند کلینیک از زبان مدیرعامل آن

تام میهایلویچ مدیرعامل بیمارستان‌های زنجیره‌ای کلیولند کلینیک است. او در گفت‌وگویی با مجله فوربس با تاکید بر اینکه در این برند مطرح بیمارستانی، مهم‌ترین ارزشی که مورد توجه قرار داد کیفیت خدمات درمانی است می‌گوید: «در کنار کیفیت درمان چیزی که برای کلیولند کلینیک بسیار مهم است، تجربه درمان است. یک بیمار از بدو ورود به بیمارستان‌های ما تا زمان بهبودی کامل یک تجربه خاص از خدمات درمانی و پشتیبانی‌های مرتبط با زندگی‌اش را دریافت می‌کند. ما باور داریم تجربه بیمار بخش مهمی از پروسه درمان و بازیابی سلامت فرد است. سیستم مالی ما در برند بیمارستانی کلیولند مبتنی بر پرداخت حقوق به پزشکان و نه رابطه درصدی است. از این رو پزشکان ما جز به ارائه بهترین کیفیت درمانی دغدغه کمیت یا کار بیشتر را ندارند.»

کلینیک کلیولند
کلینیک کلیولند در لاس وگاس نوادا که معماری ساختمان آن توسط یکی از مشهورترین معماران دنیا انجام شده است.

ترندهای آینده درمان از نظر مدیرعامل کلینیک کلیولند

مدیرعامل کلینیک‌های کلیولند اعتقاد دارد آینده درمان به سوی 4 ترند مهم پیش خواهد رفت.

  • جراحی رباتیک
  • درمان تیم‌محور
  • تله‌مدیسن و پلتفرم‌های آنلاین
  • جهانی‌شدن درمان

    کلینیک کلیولند
    تومیسلاو میهایلویچ از ابتدای سال 2018 مدیرعامل کلینیک کلیولند شده است.

1- به گفته مدیرعامل این برند مشهور درمانی، جراحی رباتیک بخش مهمی از تمایزی است که این بیمارستان توانسته ایجاد کند. به گفته او رباتیک در آینده نزدیک امکان جراحی‌های از راه دور را محقق خواهد کرد و این موضوع نقش مهمی در بازتعریف ساختار بیمارستان‌ها خواهد داشت. وقتی بیماری در یک گوشه و جراح در گوشه دیگری از دنیا باشد نقش بیمارستان را دیگر نمی‌توان به شکل فعلی آن تعریف کرد.

2- به اعتقاد میهایلوویچ آینده درمان به سوی تله‌مدیسن خواهد رفت. او می‌گوید: «اعتقاد دارم تا 75 درصد مراجعات به پزشکان عمومی و پزشکان خانواده را می‌توان از طریق پلتفرم‌های سلامت و تله مدیسن انجام داد. از این رو این پلتفرم‌های در آینده نظام‌های درمانی نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.»

3- به گفته مدیرعامل کلینیک‌های کلیولند یکی از مهم‌ترین ترندهای آینده درمان مراقبت‌های پزشکی تیم‌محور (team-based healthcare) خواهد بود. چرا که در ده سال آینده بیماران انتظار خواهند داشت به جای یک پزشک، تیمی از پزشکان مسئولیت سلامت و بهبودی آن‌ها را برعهده بگیرند.

4- و مهم‌ترین ترند 10 سال آینده حوزه درمان که می‌تواند تاثیر زیادی در کسب‌وکار گردشگری سلامت داشته باشد چیزی است که مدیرعامل کلیولند کلینیک به آن می‌گوید جهان شدن درمان یا همان (internationalization of healthcare).
در واقع او تاکید دارد که به‌زودی برندهای خیلی قدرتمندی در حوزه درمان در جهان شکل خواهند گرفت که بخش اعظمی از کل بازار سلامت دنیا در اختیار آن‌ها خواهد بود. چیزی شبیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که صنعت خرده‌فروشی را در کل دنیا در دست گرفته‌اند و تعدادشان کمتر از 10 برند است.
برندهایی مثل همین کلینیک کلیولند که بخش زیادی از این مسیر را رفته است. به عبارتی در آینده نه‌چندان دور سهم ارائه‌دهندگان محلی خدمات درمانی (Local healthcare Providers) کمتر از اکنون خواهد شد و این بیمارستان‌های زنجیره‌ای و برندهای شناخته‌شده جهانی از جمله آمریکایی‌ها هستند که در شهرهای مختلف دنیا کار درمان افراد با ملیت‌های مختلف را انجام خواهند داد.

کلینیک کلیولند ۱۸ بیمارستان و بیش از ۲۲۰ مطب درمانی فعال در سراسر دنیا دارد. در سال ۲۰۱۹ نزدیک ۱۰ میلیون بیمار از ۱۸۶ کشور دنیا در این مراکز درمانی مداوا شدند و از این خدمات بیش از ۹ میلیارد دلار سود ناخالص عاید کلینیک کلیولند شد.

دومین بیمارستان برتر دنیا

کلینیک کلیولند به شکل مکرر در دو دهه  اخیر توسط رسانه‌ها، بنیادهای معتبر و مراکز دولتی در میان پنج بیمارستان برتر ایالات متحده شناخته شده است. در رده‌بندی سالیانه مجله درمانی «اخبار ایالات متحده و گزارشات جهان»‌(US News And World Report) بیمارستان‌های کلینیک کلیولند در ۱۴ سال گذشته به طور متوالی در درمان‌های قلب و عروق، سرطان روده بزرگ، تعویض لگن، تعویض زانو، اورولوژی و سرطان شش به عنوان برترین بیمارستان ایالات متحده عمل کرده و در بیش از ۲۰ تخصص پزشکی دیگر نیز در میان ۱۰ گزینه برتر قرار دارد. این ژورنال همچنین کلینیک کلیولند را پس از کلینیک مایو (Mayo Clinic) به عنوان دومین بیمارستان برتر در دنیا به رسمیت شناخته است.

نمایی از ساختمان مرکزی کلینیک کلیولند که در شهر اوهایو واقع شده است. عکس اصلی این مطلب (اولین عکس) مربوط به ساختمان کلیولندکلینیک ابوظبی است.

اکتشافات و نوآوری‌های درمانی کلینیک کلیولند

پس از صعود بیمارستان‌های کلینیک کلیولند به صدر جامعه درمانی ایالت اوهایو در دهه ۳۰ میلادی تاکنون،‌ این بیمارستان‌ها و کارکنان آن‌ها همواره یکی از نیروی‌ها محوری پیشرفت علم پزشکی در آمریکا بوده و چندین اکتشاف و نوآوری درمانی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

مهم‌ترین این اکتشافات و نوآوری‌ها به شرح زیر هستند:

  • جداسازی سروتونین، یک عامل اصلی در فشار خون بالا در سال ۱۹۴۰
  • اولین آنژیوگرافی کرونر در سال ۱۹۵۸
  • توسعه و اصلاح عمل بایپس کرونر در سال ۱۹۶۸
  • اولین جراحی دریچه قلب آئورت با حداقل تهاجم در سال ۱۹۹۶
  • اولین پیوند موفق حنجره در سال ۱۹۹۸
  • موفقیت اولیه در تحریک بخش‌های عمیق مغز در راستای درمان اختلالات روانپزشکی در سال ۲۰۰۶
  • اولین عمل جراحی کلیه از طریق ناف بیمار در سال ۲۰۰۷
  • اولین پیوند کامل صورت در سال ۲۰۰۸
  • اولین عمل تعویض و ترمیم دریچه قلب به شیوه ترانس‌کاتتر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۱
  • کشف روند بازسازی سلول‌های عصبی مغز در بزرگسالان در سال ۲۰۱۱
  • کشف تاثیر جراحی‌های چاقی بر کنترل دیابت در سال ۲۰۱۲
  • کشف توانایی یک باکتری روده در پیش‌بینی حمله در سال ۲۰۱۳
    نمایی از غذاخوری و سالن مطالعه و استراحت دانشجویان. این مرکز با حمایت مالی کلیولند کلینیک و همکاری با دانشگاه اوهایو در محل پرئیس مرکزی این بیمارستان ساخته شده است.

 

 

 

 

ما در مدتورپرس تجربه گران‌بهایی از کار با برندهای بیمارستانی داخلی و خارجی داریم و آماده‌ایم برای ساخت برندهای قدرتمند بین‌المللی از بیمارستان‌های ایران؛ ظرفیت‌ها و داشته‌های خود را به میدان بیاوریم.
برای کسب ساختن برند بیمارستان خود می‌توانید با ما تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.