تلهمدیسن یعنی آینده! جذب سرمایه 47 میلیون دلاری ترتی مدیسن
سرمایهگذاران استارتاپ تلهمدیسن آمریکایی اعتقاد دارند آینده سلامت در پزشکی از راه دور است
سرمایهگذاران خطرپذیر در دنیای فناوری اعتقاد دارند افزایش محبوبیت پزشکی از راه دور یا همان تلهمدیسن که در طی شیوع ویروس کرونا به بالاترین حد خود رسیده، پس از پایان این بیماری هم ادامه خواهد داشت.
آخرین نمونه از شواهد این دست ادعاها هم سرمایهگذاری است که برای استارتاپ ترتی مدیسن یا Thirty Madison اتفاق افتاده است. استارتاپی که پرتالهای آنلاینی را برای درمان ریزش مو، میگرن و ریفلاکس اسید معده ارائه میدهد. روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد که این استارتاپ آمریکایی موفق شده 47 میلیون دلار از سوی بازوی سرمایهگذاری خطرپذیر غول محصولات بهداشتی جهان یعنی شرکت جانسون و جانسون جذب کند.
استارتاپ تلهمدیسن ترتی مدیسن چرا موفق به جذب سرمایه شد؟
این سرمایهگذاری خطرپذیر نشاندهنده یک سرمایهگذاری عمده در پزشکی از راه دور توسط بخش سرمایهگذاری خطرپذیر جانسون و جانسون است. استیسی فلد، رئیس بخش سرمایهگذاری جانسون و جانسون در غرب آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند، درباره سرمایهگذاری روی استارتاپ ترتی مدیسن گفت که سرمایهگذاری در ترتی مدیسون ادامه منطبق و استراتژی کلی این شرکت است که روی ارائه محصولات جدید بهداشتی و راهحلهای درمانی موردنیاز مردم تاکید دارد.
وی افزود که این سرمایه گذاری نشاندهنده روند روبهرشد جمعیت افرادی است که به دنبال راهحلهای شخصی و اختصاصی برای نیازهای مزمن مراقبتهای بهداشتی خود هستند. علاوه بر این، وی گفت که بیماری کوویید 19 اعمال برخی از تغییرات را در نحوه ارائه مراقبتهای بهداشتی تسریع کرده است، و یکی از مهمترین این تغییرات، پزشکی از راه دور است که در ابتدا تصور میشد صرفا یک موج گذرا باشد اما حالا مشخص شده بخشی از راهکارهای ثابت درمانی در آینده خواهد بود.
کرونا و رونق تلههلث
در حقیقت، سرویسهای تلههلث یا سلامت از راه دور در طی شیوع ویروس کرونا مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفتند. زیرا پزشکان و بیماران سعی میکنند تماس خود را با ویروس و مراکز درمانی و مطبها که ریسک بالاتری دارند محدود کنند و این فرصت خوبی برای تلههلث است تا خودی نشان دهد.
شرکتهای ارائهدهنده خدمات سلامت از راه دور مانند استارتاپ ترتی مدیسن، که در سال 2017 تاسیس شده، با رقابت گسترده رقبایی مانند شرکتهای تلهداک، امدیلایو و امریکن ولTeledoc) ، MDLive و American Well) روبهرو هستند. اما بسیاری از شرکتهای درگیر در این صنعت و رقبای ترتی مدیسن، روندهای بررسی سوابق بسیار طولانیتری دارند و هزینههایشان هم به تناسب بیشتر است؛ و این همان جایی است که ترتی مدیسن مزیتهای رقابتی خود را تعریف کرده است.
ارائه درمانهای اختصاصی از طریق تلهمدیسن
مدیر عامل استارتاپ ترتی مدیسون، استیون گوتنتاگ درباره این جذب سرمایه میگوید: «این شرکت نوپا در تلاش است با تمرکز بر اختلالات مزمن خاص و نه ارائه خدمات عمومی مانند ویزیتهای مجازی پزشکان، خود را از رقبا متمایز کند. خدمات استارتاپ ما بیماران را از طریق پورتالهای ویژه هر بیماری خاص با پزشکان مربوطه متصل، قرارهای ملاقات مجازی را تعیین میکند و داروهای آنها را سفارش میدهد.»
امی شولمن ، مدیر Polaris Partners که یکی از سرمایهگذاران استارتاپ ترتی مدیسن و یکی از اعضای جدید هیئت مدیره آن است هم درباره دلایل این سرمایهگذاری و آینده تلهمدیسن در اقتصاد سلامت میگوید: «خدمات بهداشتی آنلاین قبل از covid-19 در حال شتاب گرفتن بود زیرا جوانان و بزرگسالان عادت دارند بیشتر زندگی خود را به صورت آنلاین رتق و فتق کنند.»
شولمن، که در سالهای گذشته بخش تجارت مصرفکننده غول دارویی آمریکا یعنی شرکت فایزر (Pfizer) را اداره میکرد، تاکید دارد: «نسلی از افراد در حال خرید خدمات بهداشتی هستند که کارها و شیوه زندگیشان برای نسل من غیرقابل تصور است.» به گفته او ترتی مدیسون در مدل درآمدی خود میخواهد با فروش داروها و درمانها از طریق سایت درآمد کسب کند.
البته بیماران میتوانند داروهای خود را به جای وبسایت این استارتاپ از جای دیگری تهیه کنند. اما به نظر میرسد یک مرحلهای بودن خدمات مراقبتهای بهداشتی باعث جذابیت بیشتر سایتهایی از این دست شود.
اهمیت تجربه اولین مصرفکنندگان تلهمدیسن
مدیرعامل استارتاپ ترتی مدیسن امیدوار است که تجربه بسیاری از افراد که به دلیل ویروس کرونا برای اولین بار خدمات آنلاین پزشکی و مراقبتهای بهداشتی را امتحان میکنند، تجربه موفقی باشد.
گوتنتاگ میگوید: «ما در سه سال گذشته تاکنون پیشرفت کردهایم و در موقعیتی هستیم که بتوانیم تجربه کاربری منحصربهفردی را ارائه دهیم.»
وی افزود که هیچ برنامهای در حال حاضر برای صدور مجوز فناوری این استارتاپ به نحوی که دیگران بتوانند پورتالهای درمانی خود را با لایسنس آنها ایجاد کنند ندارند. اما او میگوید احتمالا در آینده چنین برنامه توسعهای را در دستور کار قرار دهند.
ترتی مدیسون از زمان تاسیس تاکنون در مجموع 70 میلیون دلار سرمایه جمع کرده است اما هنوز ارزشگذاری نهایی این شرکت استارتاپی انجام نشده است.