یکی از ۴ بیمارستان عالی کشور هستیم

گفت‌وگو با رییس Ipd بیمارستان شهید رجایی

مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی یکی از بیمارستان‌های قدیمی و دولتی تهران است که در سال ۱۳۵۳ تاسیس شده است. این بیمارستان جز اولین مراکز درمانی است که مجوز IPD خود را از وزرات بهداشت دریافت کرد. به گفته دکتر اکبر نیک‌پژوه متخصص طب پیشگیری، عضو هیئت علمی و پژوهشی و رئیس IPD این بیمارستان، بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی یک برند است که برای شناخته شدن به تبلیغات نیاز ندارد و تمام پزشکان و اساتید برجسته قلب و عروق در جهان این بیمارستان را می‌شناسند. با او درباره خدمات این بیمارستان و همچنین گردشگری سلامت گفت‌وگو کرده‌ایم.

درباره بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی بگویید و اینکه چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی یک مرکز دانشگاهی است که به‌صورت مستقل و هیئت امنایی اداره می‌شود. در این مرکز بیش از ۱۲۰ عضو هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی فعالیت می‌کنند که حدود ۳۰ عضو از این تیم در حوزه‌های مرتبط مختلف اعم از آزمایشگاهی، داروسازی، دندانپزشکی، پزشکی اجتماعی، رادیولوژی، گوارش، تنفس و سایر رشته‌هایی که به بیماران قلب و عروقی خدمت ارائه می‌دهند، فعالیت می‌کنند. درواقع تمرکز اصلی این بیمارستان در حوزه قلب و عروق در تمام حیطه‌ها است. سایر پزشکان برای مدیریت بهتر و خدمت‌رسانی کامل‌تر بیمارستان به بیماران در این بیمارستان حضور دارند و در صورت نیاز مشاوره‌های لازم را می‌دهند. در این بیمارستان هر نوع امکانی که یک مرکز کامل قلب و عروق چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان نیاز است، وجود دارد.

ایستگاه پرستاری مرکز قلب رجایی
ایستگاه پرستاری در مرکز قلب و عروق شهید رجایی

من به نقل و نمایندگی از اساتید این مرکز می‌گویم که مرکز قلب شهید رجایی به‌عنوان پیشرو و راهبر اصلی رشته تخصصی قلب و عروق در ایران است. بیشتر متخصصین قلب و عروق در ایران یا به‌صورت مستقیم از این مرکز فارغ‌التحصیل شدند و یا برای گذراندن دوره‌های تکمیلی خود به این مرکز آمده‌اند و اکنون تمامی آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مختلف در ایران مشغول فعالیت هستند.

این مرکز در جامعه بین‌المللی بر اساس ارائه مقاله‌های مختلف و شرکت در کنفرانس‌های بزرگ قلب در دنیا هم کاملا شناخته شده است.

بیمارستان شهید رجایی چه امکاناتی را در حوزه گردشگری سلامت به بیماران بین‌الملل می‌دهد؟

ما در این بیمارستان به درمان تمام بیماران قلبی می‌پردازیم. همانطور که گفتم در حوزه‌های مختلف پزشکی که به بیماران قلبی ارتباط دارند هم خدماتی را ارائه می‌دهیم و بیماران به صورت ۲۴ ساعته تحت نظر پزشک متخصص هستند. ضمن این مواردی که گفتم ما در این مرکز هتلی را برای همراهان بیماران ساخته‌ایم که آنها بتوانند در فاصله ۱۰۰ متری از بیمارشان اقامت کنند. این هتل حدود ۴ سال است که ساخته شده و تمام خدمات هتلی را در اختیار همراهان بیماران قرار می‌دهد. هزینه اقامت در این هتل برای گردشگران سلامت با تخفیف خوبی است و اقامت در آن برای آنها بسیار باصرفه‌تر از اقامت در هتل‌های دیگر است.

درباره این هتل بگویم که اگر گردشگری سلامت در داخل کشور اتفاق بیافتد و همراهان بیمار توان پرداخت هزینه هتل را نداشته باشند پس از بررسی به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

هتل بیمارستان شهید رجایی
هتل مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی

تبلیغات بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی برای جذب گردشگر سلامت چگونه است؟

به‌جرات بگویم که ما در این بیمارستان وارد حوزه تبلیغات نشده‌ایم و حتی تا امروز با هیچ و نشریه و خبرگزاری گفت‌وگو نکرده‌ایم. به‌گفته هیئت رئیسه این بیمارستان، بیمارستان شهید رجایی یک برند است که به تبلیغات نیاز ندارد. خبرگزاری مدتورپرس به‌علت آنکه قصد شناسایی بیمارستان‌های گردشگری سلامت را دارد و بدون دریافت هزینه این کار را انجام می‌دهد، منعی برای این گفت‌وگو وجود نداشت.

چند سال پیش وب‌سایت این بیمارستان به‌عنوان برترین وب‌سایت بیمارستانی ایران به ‌گزارش وبو میتریکس شناسایی شد، که این خود یک تبلیغ برای ما بود.

البته تبلیغات غیر مستقیمی برای این بیمارستان انجام می‌گیرد به این صورت که مقالات علمی پزشکان و سایر اعضای هیئت علمی این مرکز در مجلات علمی و معتبر دنیا منتشر می‌شوند.

جایگاه ایران در درمان بیماری‌های قلبی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به گفته اساتید این مرکز کیفیت ارائه خدمات این حوزه در ایران هم‌سطح کشورهای اروپایی و آمریکا است و کم‌وکاستی ندارد. همچنین درصد عوارضی که از درمان‌ها در ایران دیده می‌شود هم نیز هم‌سطح این کشورها است.

در بیشتر استان‌های کشور مراکز قلب و عروق وجود دارند که می‌توان گفت تمام آنها با بالاترین کیفیت خدماتی را در این حوزه ارائه می‌دهند.

مهمانسرای بیمارستان قلبحجم بازار قلب در دنیا چگونه است؟

به دلیل آنکه زندگی و طول عمر انسان  در دنیا بیشتر شده است، بیماری‌های مزمن و غیر واگیردار بیشتر از بیش خودشان را نشان می‌دهند. به این معنا که انسان به سن پیری می‌رسد و بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی که عامل بیشتر آن آترواسکلروز است، خودشان را نشان می‌دهند. بنابراین بیماری رگ‌های کرنری قلب یا بیماری عروق محیطی که به سبب طول عمر زیاد و همچنین سبک زندگی ناسالم انسان‌ها در جوامع شهری است، به‌وجود می‌آیند. زندگی ناسالم انسان شامل کم تحرکی و فعالیت فیزیکی پایین، خوردن غذای ناسالم مانند فست‌فود، اضافه وزن، استرس و تنش‌های عصبی، کشیدن سیگار و تنفس در هوای آلوده است که تقریبا در تمام دنیا این موارد به‌راحتی دیده می‌شود. از این جهت است که بازار قلب و عروق از جهت خدمات دهی به بیماران این حوزه قابل توجه است.

شما به‌عنوان یک بیمارستان دولتی که در صنعت گردشگری سلامت فعالیت می‌کنید، آیا فکر می‌کنید حضور بیمارستان‌های دولتی در این صنعت ضروری است؟ آیا کار کردن این بیمارستان‌ها با توجه به اینکه یک مرکز آموزشی هستند و همچنین بیماران بسیاری به آنها مراجعه می‌کنند صدمه‌ای به این حوزه وارد نمی‌کند؟

این مرکز یک مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی است. اگر قرار باشد که در ایران در حوزه قلب و عروق رفرنس و منبعی در حوزه آموزش، پژوهش و درمان وجود داشته باشد قطع به یقین این بیمارستان است که معرفی می‌شود. بیمارستان شهید رجایی از نظر رتبه‌بندی بیمارستان‌ها و اعتبار بخشی جز ۴ بیمارستان درجه یک عالی ایران است و همچنین جز اولین مراکزی بود که مجوز IPD خود را از وزارت بهداشت دریافت کرد. این درحالی است که هیچ‌کدام از بیمارستان‌های خصصوصی کشور در این رتبه‌بندی حضور ندارند، بسیاری از آنها به سبب خدماتی که ارائه می‌دهند جز بیمارستان‌های عالی هستند اما نه درجه یک عالی. پس می‌توان گفت که این مرکز برای گردشگری سلامت ایران اعتبار خوبی است. به‌جرات می‌توانم بگویم که این مرکز اعتبارش را از IPD به‌دست نیاورد است بلکه به IPD اعتبار می‌دهد. وجود چنین مراکزی حتی دولتی اعتباری را به IPD کشور می‌دهند تا خدمات علمی و دقیق به بیماران ارائه داده شود. ضمن اینکه بسیاری از کارها و اقدامات درمانی که در این مرکز و مراکز این‌چنینی انجام می‌شود ممکن است در بیمارستان‌های خصوصی صورت نگیرد.

همچنین این بیمارستان یک بیمارستان ارجاعی است. به این معنا که بسیاری از بیماران قلب و عروقی که در شهرهای مختلف در در بیمارستان‌های دولتی تحت درمان قرار می‌گیرند برای انجام آخرین درمان‌هایشان به این بیمارستان فرستاده می‌شوند.

مطالب مرتبط:

به‌نظر شما مهمترین چالش‌های صنعت گردشگری سلامت در ایران چیست؟

مهمترین چالش عدم معرفی درست بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایران به کسانی است که به این خدمات نیاز دارند. برای نمونه بیمارستان شهید رجایی بیشتر در بین دانشمندان و پزشکان دنیا شناخته شده است ولی برای بیمارانی که قصد مراجعه به کشور ما را دارند شناخته شده نیست.

چالش دیگر ما نبود شرکت معتبر، فعال و قانونی در این حوزه است.  البته به‌تازگی شرکت‌هایی در این حوزه کار می‌کنند اما هنوز فعالیت آنها چشمگیر نیست.

مشکل دیگری که به‌تازگی کمی برطرف شده است نبود انگیزه کافی برای پزشکان است. درواقع درآمد پزشکان سقف خاصی داشت و اگر پزشکی بیشتر از حدی کار می‌کرد تاثیری در درآمد او نداشت. اما به‌تازگی وزارت بهداشت طرحی را داده است که این شرایط بهتر شده است. من فکر می‌کنم با توجه به ابلاغیه‌های اخیر وزارت بهداشت درخصوص گردشگری سلامت به‌زودی شاهد رشد روز‌افزون این صنعت خواهیم بود.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

ظرفیت ایران را در این صنعت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران به مدد افراد نخبه‌ای که وارد حوزه پزشکی شده‌، ظرفیت بسیار بالایی را در این صنعت دارد. پزشکان ایرانی آموزش‌های بسیار خوبی را هم در ایران و هم در خارج از کشور دیده‌اند. از نظر تجهیرات هم باید بگویم که کم و کسری نداریم و تقریبا پیشرفته‌ترین دستگاه‌هایی که در دنیا وجود دارند در ایران هم نیز هست. با این تفاسیر کشور در حوزه پزشکی ظرفیت بسیار خوبی را دارد.

چون من در یک بیمارستان قلب‌ و عروق فعالیت می‌کنم و با ظرفیت‌های این رشته در کشور آشنایی دارم باید بگویم که ایران در این زمینه کاملا جاذب است. اگر فعالیت‌های ما در این حوزه به‌خوبی معرفی شوند کشور می‌تواند کارهای خوب و علمی را به گردشگران سلامت ارائه دهد.

 فضای کار ما بسیار رقابتی است و کشورهایی مانند ترکیه و هندوستان از رقیب‌های اصلی کشور در منطقه هستند اما ما قابلیت رقابت با آنها را داریم. ما باید برای استفاده از تمام ظرفیت‌مان در صنعت گردشگری سلامت، آنها را به‌صورت سیستماتیک به دنیا معرفی کنیم.

نیک پژوهجای چه چیزی در این صنعت خالی است؟

به نظر من جای شرکت‌های گردشگری سلامت که کاملا به‌صورت حرفه‌ای و متعهد به اخلاق پزشکی باشند در این صنعت خالی است.

متاسفانه افرادی وارد این صنعت شده‌اند که تخصصی در این زمینه ندارند. برای آنها کار درست علمی در یک مرکز معتبر ارزشی ندارد و تنها به بیمار آزار می‌رسانند. اگر شرکت‌های معتبر و خوب در این حوزه فعالیت کنند قطعا این افراد از دور خارج خواهند شد.

نقش بخش خصوصی را در این صنعت چگونه می‌بینید؟

بخش خصوصی نقش پررنگی را در گردشگری سلامت دارد. بیمارستان‌های دولتی به‌دلیل مقررات‌های دولتی مشکلاتی را در تصمیم‌گیری‌هایشان دارند و این باعث می‌شود که گاهی برای ارائه خدمات با مشکل روبه‌رو شوند. اما بیمارستان‌های خصوصی می‌توانند به‌سرعت تصمیم‌گیری کنند و خودشان را با شرایط موجود وفق دهند. بخش خصوصی در ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد. آنها پزشکان بسیار خوبی دارند و در حوزه IPD خدمات خوبی را ارائه می‌دهند.

به‌نظر شما بهترین شیوه تبلیغاتی در این صنعت چیست؟

من می‌گویم پتانسیل هر مرکز درمانی اولین و مهمترین تبلیغ است. مرکز درمانی شهید رجایی به‌علت آنکه یک برند است این قابلیت را دارد.

مورد دوم وجود شرکت‌های تسهیل‌گر درمان است که شناخت خوبی از بیمارستان‌ها داشته باشند. آنها باید توانایی معرفی خدمات درمانی ایران را  به دنیا داشته باشند. پس از این موارد باید وارد حوزه وب و دیجیتال شویم. ما باید چه در قالب نرم‌افزار و چه در قالب وب‌سایت حضور فعالی را در عرصه بین‌اللملی داشته باشیم. ایران باید گردشگری پزشکی خود را به شکل مستقیم و غیر مستقیم به بازارهای هدف معرفی کند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.