تمرکز روی ۱۵ کشور همسایه برای توسعه گردشگری سلامت

یادداشتی از اصغر مسعودی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص اهمیت توسعه گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت در ایران

این تصور که فکر کنیم گردشگر مذهبی فقط به دیدن اماکن متبرکه می رود و سپس کشور را ترک می کند، تصور خطایی است. یک گردشگر مذهبی، فقط به گردشگری مذهبی نمی پردازد، بلکه اغلب این گردشگران علاوه بر بازدید از اماکن متبرکه، ممکن است خیلی بیشتر از سایر گردشگران در بازار، مراکز تجاری و سایر نقاط گردشگری کشور حضور داشته باشد و از این طریق، درآمد قابل توجهی را به بخش های مختلف اقتصاد کشور تزریق کند. همین موضوع در مورد گردشگران سلامت نیز صادق است. آنها نیز جدای از دریافت خدمات درمانی، ارزآوری زیادی در سایر حوزه‌های غیردرمانی کشور خواهند داشت. به همین دلایل، تمرکز بر گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت می‌تواند برگ برنده ایران در صنعت رقابتی گردشگری باشد.

توسعه گردشگری مذهبی و افزایش زیرساخت های گردشگری در این مناطق، می تواند موجب جهش اقتصادی کشور شود. وجود امکانات گردشگری و ارائه تسهیلات مناسب به گردشگران شهرهای زیارتی ایران، این پتانسیل را دارد که مسلمانان بیشتری را از سایر کشورهای جهان به ایران جذب کند. حتی برای بسیاری از گردشگران غیرمسلمان نیز دیدن اماکن مذهبی ایران، بسیار جذاب است و خیلی از آنها برای دیدن این اماکن تبرکه تمایل دارند.

مطالب مرتبط:

از سوی دیگر، توسعه گردشگری مذهبی می تواند پاسخی قاطع به تبلیغات منفی باشد که علیه صنعت گردشگری ایران انجام می شود. در حالی که در برخی رسانه های جهانی تلاش می کنند که تصویر منفی از ایران در ذهن گردشگران نقش ببندد، در این شرایط توسعه صنعت گردشگری مذهبی می تواند این توطئه ها را خنثی کند و توریست های زیادی را به کشور ما جذب کند. در صورتی که بتوانیم زمینه های توسعه گردشگری مذهبی را فراهم کنیم، سایر بخش های صنعت گردشگری نیز متحول خواهد شد. درواقع، رشد گردشگری مذهبی در ایران به رشد سایر شاخه های گردشگری در ایران نیز منجر می شود.

باید در نظر داشت که گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت، دو نقطه قوت ایران در صنعت گردشگری است که باید از این نقاط قوت به شکل بهتری بهره ببریم. ایران با ۱۵ کشور اطراف خود مرز مشترک دارد که بارها اشاره کرده ایم که اگر ایران برای توسعه گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت، حتی فقط روی همین کشورها نیز تمرکز کند، درآمدهای گردشگری ایران بسیار بالاتر از میزان فعلی خواهد شد.

همچنین هم اکنون تعرفه های خدمات درمانی در ایران، اصلا قابل رقابت با کشورهای توسعه یافته نیست و با کاهش ارزش پول ملی ایران نیز هزینه تمام شده خدمات پزشکی، بسیار ارزان تر از قبل برای توریست های سلامت تمام می شود. قطعا اطلاع رسانی گسترده درخصوص هزینه های پایین درمان در ایران و همچنین کیفیت بالای ارائه این خدمات در مراکز درمانی کشور ما می تواند توریست های سلامت زیادی را بخصوص از کشورهای همسایه به ایران جذب کند که در آن صورت قطعا وضعیت اقتصادی کشور نیز دچار تحول جدی خواهد شد. اینها از جمله دلایلی است که اعتقاد دارم با تمرکز بر گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت می‌توان به این اهداف عالی دست پیدا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.