آیا توسعه گردشگری سلامت باید در بیمارستان‌های خصوصی متمرکز باشد؟

با اجرای طرح تحول سلامت در طی پنج سال اخیر، بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌های دولتی افزایش یافته است. در این شرایط توسعه گردشگری سلامت در بیمارستان‌ های دولتی این سوال را مطرح می‌کند که آیا این توسعه به ضرر بیماران بومی تمام می‌شود و تعداد تخت‌های فعال را برای بیماران ایرانی کاهش خواهد داد یا اینکه توسعه گردشگری سلامت در بیمارستان های دولتی به ارتقای کیفی سطح خدمات این بیمارستان‌ها منجر می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران (مدتورپرس)، آمارهای رسمی از این موضوع روایت دارد که مقصد اول بسیاری از گردشگران سلامت در ایران، بیمارستان‌های غیردولتی است.

سعید هاشم زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت به همین مساله اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در حال حاضر ۹۵۰ بیمارستان در سراسر کشور، خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارائه می‌دهند که از این تعداد ۱۶۶ مرکز بهداشتی و درمانی، گواهینامه پذیرش بیماران بین‌المللی تحت عنوان گردشگران سلامت را دریافت کرده‌اند.

هاشم زاده تاکید دارد: عمده بیمارستان‌های پذیرنده بین‌المللی در مراکز دانشگاهی قرار دارند و ۸۲ درصد از گردشگران سلامت به ۹ مرکز سلامت جهت بستری و درمان خود مراجعه می‌کنند که در همین راستا وزارت بهداشت اولویت خود را بر روی ۹ مرکز دانشگاهی قرار داده است. در این بین، حدود ۷۰ درصد بیمارستان‌های پذیرنده گردشگران سلامت از بخش خصوصی هستند.

اولویت توسعه گردشگری سلامت با کدام مراکز درمانی است؟

با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد گردشگران سلامت، بیمارستان‌های خصوصی را برای درمان انتخاب می‌کنند، این آمارها نشان می‌دهد که هنوز بیمارستان‌های دولتی نتوانسته‌اند در زمینه جذب گردشگر سلامت، پا به پای بیمارستان‌های خصوصی حرکت کنند. بحث توسعه گردشگری سلامت در بیمارستان‌ های دولتی در وزارت بهداشت نیز مطرح است.

 البته خود وزارت بهداشت هم تمایل چندانی ندارد که بیمارستان‌های دولتی، محل اصلی مراجعه گردشگران سلامت باشد؛ طوری که رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت هم تصریح می‌کند: تاکید وزارت بهداشت این است که بیمارستان‌های خصوصی ظرفیت خود را به گردشگران سلامت اختصاص دهند و تمام تخت‌های مراکز دولتی در اختیار مردم کشورمان باشد.

به گفته هاشم زاده، پذیرش افراد تحت عنوان توریسم سلامت از سال ۹۴ در کشور اجرایی شده و در همین راستا آیین نامه پذیرش گردشگران سلامت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تدوین و به تمام مراکز حائز شرایط ابلاغ شده است که بر اساس این دستورالعمل، تمام موارد فیزیکی و فرآیندی باید به طور کامل اجرایی شود.

   مطالب مرتبط:

دکتر محمد قائمی، کارشناس نظام سلامت، از نگاه دیگری به این بحث نگاه می‌کند و بر این باور است که هم مراکز دولتی و هم مراکز خصوصی باید برای توسعه توریسم درمانی تلاش کنند. او تاکید دارد: اینکه فکر کنیم بیمارستان دولتی فقط باید به فکر درمان بیماران داخلی باشد و نباید برای توسعه گردشگری سلامت تلاش کند، تصور اشتباهی است که روند توسعه بیمارستان‌های دولتی را کند می‌کند.

قائمی یادآور می‌شود: در شرایطی که بیمارستان‌های دولتی با کمبود منابع مواجه هستند و خیلی از این مراکز دولتی برای تنظیم دخل و خرج خود دچار مشکل جدی شده‌اند، توسعه گردشگری سلامت می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی این بیمارستان‌ها را مرتفع کند.

او خاطرنشان می‌کند: بیمارستان‌های دولتی باید بخش جداگانه‌ای برای پذیرش بیماران خارجی داشته باشند و به افتتاح چنین بخش‌هایی روی بیاورند، نه اینکه همان تخت‌های درمانی سابق خود در بخش‌های بیمارستانی را در اختیار گردشگران سلامت بگذارند. واگذاری تخت‌های بیمارستانی فعال به توریست سلامت ممکن است موجب نارضایتی بیماران بومی همان منطقه شود؛ در حالی که با کمی درایت و مدیریت می‌توان هم تخت‌های فعال بیمارستان‌های دولتی را در اختیار بیماران بومی قرار داد و هم با جذب گردشگران سلامت در بخش‌های جداگانه، درآمدزایی ارزی برای بیمارستان دولتی داشت.

البته نباید از خاطر برد که بسیاری از بیمارستان‌های دولتی، ظرفیت پذیرش گردشگران سلامت را ندارند و از امکانات و تجهیزات مناسبی برای جذب بیماران خارجی برخوردار نیستند، اما آن گروه از بیمارستان‌های دولتی که مجوز جذب بیماران خارجی را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، می‌توانند با تمرکز بر جذب بیماران خارجی به توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی خود اقدام کنند. در آن صورت، بیمار داخلی هم از تجهیز بیمارستان‌های دولتی و حل مشکلات مالی این مراکز درمانی، منتفع خواهد شد.

گزارش: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.