کرج هنوز به گردونه گردشگری سلامت وارد نشده است

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان البرز گفت: برای شکل‌گیری و رشد گردشگری سلامت در استان البرز باید در معاونت درمان استان برنامه‌ریزی آن انجام شود، تا در بیمارستان‌ها، بخش‌های ویژه‌ای برای این کار فراهم شود.

دکتر مجتبی هدایت یعقوبی در گفت‌وگو با مدتورپرس، با اشاره به ضرورت رشد گردشگری سلامت در بیمارستان‌های شهر کرج به عنوان یک کلانشهر بیان کرد: اکنون در بیمارستان‌های کرج بستر سیستمی برای جذب و بستری گردشگران درمانی وجود ندارد. حتی در بیمارستان‌های خصوصی استان البرز موضوع گردشگران سلامت و بخش VIP جایی ندارد. دستورالعملی برای اختصاص درصدی از تخت‌های بیمارستان به بخش IPD وجود دارد. اما به دلیل کمبود فضای فیزیکی، هنوز این کار انجام نشده است.

    مطالب مرتبط:

وی درباره بسترسازی‌های این شهر برای ورود به عرصه گردشگری سلامت کشور گفت: بیمارستان‌های مدرن نوساخته مهم‌ترین زیرساخت لازم برای رشد گردشگری سلامت در این شهر هستند. اکنون بیمارستان‌های جدید در استان البرز درحال ساخت هستند و امیدواریم با افتتاح آن‌ها، در آینده بتوانیم بیماران خارجی جذب کنیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی، مراکز چشم‌پزشکی کرج را یک بستر آماده برای درمان بیماری‌های چشمی گردشگران دانست و افزود: در استان البرز اکنون کلینیک‌های چشم‌پزشکی بسیار پیشرفته‌ای داریم که هم‌اکنون می‌توانند بیمار خارجی برای درمان انواع بیماری‌های چشم بپذیرند.

هدایت یعقوبی درباره انگیزه سفر درمانی بیماران خارجی به ایران اظهار کرد: در حال حاضر مهم‌ترین دلیل سفر گردشگران درمانی به ایران یکی بالا رفتن نرخ ارز و دیگری تجربه و دانش پزشکی ایران است. افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی بطور کلی اتفاق خوبی برای کشور نیست، ولی از این دید که هزینه‌های گردشگران در کشور کاهش یافته است، می‌توان روی درآمد گردشگری سلامت حساب ویژه‌ای باز کرد.

    مطالب مرتبط:

وی با تمجید از دانش و تجربه پزشکان ایرانی به عنوان مهم‌ترین عامل شکل‌گیری گردشگری سلامت گفت: کشور ما در دانش پزشکی از بسیاری از کشورها جلوتر است و پیشرفت علمی پزشکان ما که خیلی هم سریع پیش می‌رود، باعث تقویت گردشگری سلامت در آینده خواهد شد. ولی، باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. نمی‌توانیم توریست سلامت را به بیمارستانی قدیمی بفرستیم که نوسازی نشده و ظاهر مناسبی ندارد.

رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان البرز ادامه داد: گردشگر سلامت به جایی می‌رود که بهترین سرویس را بگیرد و ما برای توسعه این صنعت باید سرویس‌های VIP را فعال‌تر کنیم. این زیرساخت‌ها نه تنها در بخش خصوصی، که در بخش دولتی نیز باید فراهم شود. زیرا پذیرش بیمار خارجی در بیمارستان دولتی کمک موثری به تامین هزینه‌های بیمارستان دولتی است.

وی نقش شرکت‌های تسهیلگر را در رشد این صنعت مهم ارزیابی کرد و با نقد نهادهای مسئول بیان کرد: شرکت‌های  فعال در گردشگری سلامت هنوز بسیار کم و کوچک هستند و باید رشد کنند. همچنین تفاهم‌نامه‌های وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی باید شکل عملیاتی به خود بگیرد و سپس دست به بازاریابی گسترده بزنیم و بتوانیم چشم‌اندازی از رشد آمار گردشگران سلامت در سال‌های آینده داشته باشیم. در حال حاضر اگر در جایی زیرساختی هم برای این کار داشته باشیم، روش مناسبی برای آن نداریم. زیرا در تفاهمنامه به جزییات پذیرش و درمان بیمار اشاره نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.