استارتاپ زیک مسئولیت اجتماعی یک شتابدهنده!

گفت‌گو با هم‌بنیانگذار اسرا اسفندیاری، بنیان‌گذار یک استارتاپ در حوزه سلامت

توجه به محتوای مواد غذایی قبل از مصرف می‌تواند از بروز بیماری‌هایی خاموش مانند فشار خون و دیابت جلوگیری کند. استارتاپ زیک که توسط اسرا اسفندیاری، علیرضا رحمان‌آبادی و مینا سلیمانی  راه‌اندازی شده است در جهت تحقق این هدف گام برمی‌دارد. اسرا ۲۹ ساله است و ارشد تغذیه دارد. او می‌گوید: «ایده زیک توسط پرهام فرزان بنیانگذار اولیه این استارتاپ پایه‌ریزی شده که دکترای شیمی ‌خود را از آمریکا گرفته و در حال حاضر از تیم جدا شده و یکی از سهامداران است. با توجه به اینکه برچسب‌هایی که بر روی مواد غذایی زده می‌شوند ناخوانا و نامفهوم هستند این خلا وجود داشت که مشتریان نمی‌توانستند از محتویات موجود در مواد غذایی اطلاعات دقیقی به دست بیاورند. بر همین اساس ایده زیک شکل گرفت تا به عنوان برچسب هوشمندی برای مواد غذایی عمل کند و از مرداد ماه ۹۷ کار خود را شروع کرده است.»

در مورد استارتاپ زیک توضیح دهید آن را چطور تعریف می‌کنید؟

زیک برچسب هوشمند مواد غذایی خوراکی و آشامیدنی به حساب می‌آید. به این ترتیب که اطلاعات مربوط به مواد غذایی را از طریق اپلیکیشن در اختیارکابران قرار می‌دهد. هر فردی در زیک می‌تواند یک پروفایل کاربری داشته باشد و در آن جنسیت، قد، وزن، عادات غذایی و سطح فعالیت خود را وارد کند. براساس این اطلاعات میزان انرژی موردنیاز فرد در طول روز مشخص می‌شود. پس از آن براساس اطلاعاتی که افراد وارد می‌کنند زیک به آنها می‌گوید که مصرف هر ماده غذایی چند درصد از کالری مورد نیاز روزانه آنها را تامین می‌کند.

کاربران چطور می‌توانند این اطلاعات را به دست بیاورند؟

 زمانی که بارکد محصولات از طریق اپلیکیشن زیک اسکن می‌شود این اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ما براساس برچسبی که بر روی محصولات زده شده است این اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهیم. البته در راستای راستی‌آزمایی نیز بررسی می‌کنیم که آیا برچسب درستی بر روی محصول زده شده است یا خیر. به این ترتیب که به عنوان مثال میزان نمک موجود در یک دوغ را براساس اطلاعاتی که بر روی بسته نوشته شده است استخراج می‌کنیم ولی اینکه آیا این نمک برای این محصول زیاد است یا کم را اپلیکیشن با رنگ قرمز یا سبز مشخص می‌کند.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

تا به حال اطلاعات مربوط به چند محصول غذایی در بانک استارتاپ زیک قرار گرفته است؟

تاکنون اطلاعات مربوط به حدود ۵۰۰۰ ماده غذایی وارد زیک شده است که این اطلاعات در حال افرایش هستند و محصولات غذایی مدام اضافه می‌شوند. به طور کلی دامنه کار زیک تمام دسته‌های غذایی از جمله لبنیات، خواروبار، چاشنی، شیرینی و دسر، تنقلات، نوشیدنی، غذای آماده و نیمه آماده را شامل می‌شود. ما در حال مذاکره با برندهای مختلف غذایی هستیم که محصولات خود را در اختیار ما بگذارند تا اطلاعات آنها در اپلیکیشن وارد کنیم. در حال حاضر خودمان محصولات را پیدا و اطلاعات را وارد می‌کنیم که کار دشواری است. البته مقاومت‌هایی از سوی برندها وجود دارند که امیدواریم برطرف شود. در این رابطه با سازمان غذاهای حلال نیز صحبت کرده‌ایم.

هزینه استفاده از خدمات استارتاپ زیک برای کاربر چقدر است؟

کاربران می‌توانند به صورت رایگان از خدمات استفاده کنند.

با توجه به اینکه کاربران رایگان از این خدمات استفاده می‌کنند پلن درآمدزایی زیک چگونه است؟

زیک به نوعی مسئولیت اجتماعی شتابدهنده کارا به حساب می‌آید و این شتابدهنده بر روی کار ما سرمایه‌گذاری کرده اند و در حال حاضر برنامه‌ای برای درآمدزایی نداریم.

الان در چه مرحله هستید و چه تعداد کاربر از خدمات زیک استفاده کرده‌اند؟

ما در مرحله تست بازار هستیم و اپلیکیشن هنوز لانچ نشده است و فکر می‌کنم تا اواخر امسال لانچ را انجام دهیم.

در این مدت کشش بازار را چطور ارزیابی کردید و چقدر نیاز به این اطلاعات در جامعه وجود دارد؟

این نیاز به خصوص در جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیردار مانند چاقی، دیابت و یا فشار خون دیده می‌شود. و با اطلاع‌رسانی در این حوزه می‌توان جلوی بروز بسیاری از این بیماری‌ها را گرفت. به عنوان مثال فردی که فشار خون بالایی دارد می‌تواند از طریق زیک به نمک روی محصولات توجه کند.

چه ظرفیت‌های دیگری را در اکوسیستم سلامت شناسایی کرده‌اید که فرک می‌کنید نیاز است به آنها پرداخته شود؟

به طور کلی در اکوسیستم سلامت ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از طریق استارتاپ‌ها به آنها پرداخت. به عنوان مثال در همین حوزه‌ای که ما فعال هستیم برچسب محصولات با یکدیگر هم‌خوانی ندارند و هر شرکتی برای خود برچسب می‌زند. یکسان‌سازی این برچسب‌ها که بسیار برای افراد کمک‌کننده می‌تواند باشد یکی از ظرفیت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

در این مدت با چه چالش‌هایی روبرو بودید؟

بزرگترین مانع ما این است که فروشگاه‌ها از عکس‌برداری از محصولات جلوگیری می‌کنند. با اینکه توضیح می‌دهیم ما استارتاپ هستیم کمکی به ما نمی‌کنند. و اینکه این واهمه را داریم که برندهای مختلف اعتراض کنند که چرا محتویات مواد غذایی ما را مضر اعلام کردید، در حالی که ما هر آنچه که هست را اعلام می‌کنیم و از هیچ برندی جانبداری نمی‌کنیم. علاوه بر این مشکل دیگری که وجود دارد این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی مواد غذایی منطقه خود را پوشش می‌دهند و استانداردهای هر دانشگاه کمی ‌با دیگری تفاوت می‌کند و یکسان نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.