گردشگری پزشکی اردن زیر سایه سنگین بدهی‌های لیبی

رونق گردشگری پزشکی بیشتر در تعداد بیماران است تا درآمدهای آن!

هفته گذشته درحالی وزارت بهداشت اردن اعلام کرد مقامات دولت لیبی قسط سوم صورتحساب ۲۵۰ میلیون دلاری خدمات پزشکی ارائه‌شده به اتباع کشورشان را سر وقت به اردن پرداخت خواهند کرد.

براساس توافق‌های صورت گرفته قرار شده بود لیبی طی سه مرحله مبلغ یاد شده را به حساب خزانه دولت اردن واریز  کند: ۱۲۵ میلیون دلار دسامبر ۲۰۱۸، ۶۲٫۵ میلیون دلار فوریه ۲۰۱۹ و ۶۲٫۵ میلیون دلار آمریکا آوریل ۲۰۱۹ ؛ اما انجمن بیمارستان‌های خصوصی اردن معتقد است رقم بدهی لیبی نه تنها بالاتر از رقم یاد شده است بلکه وصول سومین قسط هم با توجه به شرایط فعلی در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، با توجه به قانون بهداشت و درمانی لیبی اتباع این کشور برای دریافت خدمات درمانی می‌توانند با هماهنگی مقامات دولتی رایگان به کشورهای دیگر از جمله اردن سفر کرده و خدمات مورد نیاز درمانی‌شان را دریافت کنند.

براساس این قانون صورتحساب دریافت خدمات درمانی موردنیاز که مورد تایید دو کشور است توسط دولت لیبی پرداخت خواهد شد و با توجه به امضاء‌تفاهم‌نامه‌های مختلف بهداشتی و درمانی میان دو کشور لیبی و اردن سالانه تقاضای بسیار زیادی برای دریافت خدمات پزشکی اتباع لیبی در کشور اردن وجود دارد.

طبق آمارهای موجود سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۳۰۰ هزار بیماری خارجی در خاک اردن و بیمارستان‌های این کشور مداوا شده‌اند که تقریبا ۷۰ درصد آنها از طریق قراردادهای میان دولت و کشورهایی همچون سوریه، لیبی، عراق جذب شده و ۳۰ درصد باقی با توجه به برنامه شخصی خود برای درمان از خدمات ما استفاده کرده‌اند.

از این رو کشور اردن با درنظر گرفتن روند روبه افزایش تقاضای سفر اتباع لیبی برای دریافت خدمات درمانی از ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی برنامه‌ای برای توسعه گردشگری پزشکی خود تدوین و اجرایی کرد تا با استفاده از این تقاضای موجود درزمینه جذب گردشگران پزشکی سایر نقاط جهان نیز اقدامی عملی انجام داده باشد.

اما با درنظر گرفتن افزایش درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در کشور لیبی اگرچه روند ورود گردشگران پزشکی دارای پاسپورت کشور لیبی روبه افزایش بود و آمارهای خوبی از ارائه خدمات درمانی و رشد گردشگری پزشکی اردن منتشر می‌شد؛ ولی روند صعودی مطالبات بیمارستان‌های اردن از دولت لیبی باعث بروز مشکلاتی شد که امروز شاید بیمارستان‌های اردنی تمایلی به پذیرش گردشگران پزشکی لیبی نداشته باشند.

فوضی هماری، معاون انجمن بیمارستان‌های خصوصی اردن PHA در این زمینه اعلام کرد: تقریبا ۳۰ مرکز درمانی خصوصی در زمینه ارائه خدمات درمانی به گردشگران خارجی بخصوص اتباع لیبی فعالیت می‌کنند که متاسفانه با آغاز تنش‌ها و ناآرامی‌ها در لیبی مشکلاتی برای بیمارستان‌های خصوصی در خصوص دریافت هزینه‌هایشان ایجاد شده است.

بحران‌ سیاسی خاورمیانه و تأثیر منفی آن بر صنعت گردشگری پزشکی اردن

هماری معتقد است؛ اگرچه روی کاغذ قرار بود سهم بالایی از درآمدهای گردشگری پزشکی مربوط به قرارداد ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اردن به اتباع لیبی باشد اما تنش‌های ایجاد شده باعث شد تا مطالبات گسترده‌ای از دولت لیبی تشکیل شود و امروز اگرچه بخشی از این مطالبات پرداخت می‌شود ولی دیرکرد آن منافع اقتصادی مراکز درمانی اردنی را از بین برده است.

هماری تاکید کرد اینکه دولت اردن اعلام کرد لیبی ۲۵۰ میلیون دلار از بدهی خود را پرداخت می‌کند منطقی نیست چون براساس اطلاعات و آمارهایی که بخش حسابداری بیمارستان‌های خصوصی منتشر کرده‌اند رقم مطالبات اردن از مقامات لیبی تقریبا ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

معاون انجمن بیمارستان‌های خصوصی اردن درباره شرایط پرداخت اعلام شده از سوی دولت لیبی اعلام کرد: از ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی مذاکرات گسترده‌ای با مقامات لیبی درباره پرداخت بدهی‌هایشان جریان داشته اما با درنظر گرفتن اینکه دو دولت در کشور لیبی وجود دارد متاسفانه نتایج مناسبی درباره زمان و شرایط پرداخت این بدهی‌ها به دست نیامد تا در نهایت سال گذشته قرار براین شده که دولت لیبی طی سه قسط بدهی‌های مورد توافق دو طرف را واریز کند.

آمار و ارقام گردشگری پزشکی اردن

این مقام صنفی درباره تعداد گردشگران پزشکی خارجی که در خاک اردن درمان شده‌اند نیز گفت: طبق آمارهای موجود سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۳۰۰ هزار بیماری خارجی در خاک اردن و بیمارستان‌های این کشور مداوا شده‌اند که تقریبا ۷۰ درصد آنها از طریق قراردادهای میان دولت و کشورهایی همچون سوریه، لیبی، عراق جذب شده و ۳۰ درصد باقی با توجه به برنامه شخصی خود برای درمان از خدمات ما استفاده کرده‌اند.

به گفته هماری؛ ۴۰ درصد یاد شده از کشورهای اروپایی و ترکیه بوده‌اند و در مجموع هزینه‌های دریافت خدمات درمانی در اردن نسبت به کشورهایی که از آن‌ها گردشگر پذیرفته شده بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر ولی با کیفیتی بالاتر یا حداقل مشابه است.

روی کاغذ قرار بود سهم بالایی از درآمدهای گردشگری پزشکی مربوط به قرارداد ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اردن به اتباع لیبی باشد اما تنش‌های ایجاد شده باعث شد تا مطالبات گسترده‌ای از دولت لیبی تشکیل شود.

لازم به یادآوری است که مقامات دولت اردن با درنظر گرفتن تغییرات ایجاد شده در شرایط تقاضای سفر گردشگران پزشکی در سایر نقاط دهکده جهانی بخصوص قاره سبز در تلاش هستند به صورتی این مشکل را با جایگزین کردن گردشگران دیگر برطرف کنند.

مقامات وزارت بهداشت اردن در همین راستا از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی شرایطی را ایجاد کرده‌اند که گردشگران پزشکی برای دریافت خدمات مورد نظرشان در مراکز درمانی اردن امتیازات ویژه‌ای از جمله کاهش مراحل دریافت ویزا، تخفیف‌های اقامتی، بسته‌های ویژه گردشگری در دوران نقاهت را در اختیار داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.