بحران‌ سیاسی خاورمیانه و تأثیر منفی آن بر صنعت گردشگری پزشکی اردن

بخش گردشگری پزشکی در اردن در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۶ شاهد نزول ۴۰ درصدی در تعداد مسافران خود بود. بحران سیاسی خاورمیانه و بالاگرفتن درگیری میان کشورهای سودان، لیبی، یمن و عراق و نیز محدودیت‌های ویزا موجب این سقوط تا به امروز بوده است.

با اینکه اردن می‌کوشد از کشورهای جدید مشتری جذب کند اما با چندین تهدید از جمله مشکلات ویزا و درگیری در کشورهای همسایه روبرو است. این درحالی است که دبی درحال حاضر به عنوان مقصد اول گردشگران سلامت در منطقه خاورمیانه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

دبی کشوری است که توانسته است بیش از تمام کشورهای منطقه اعتماد بیماران را برای انجام مداخلات پزشکی اصلی و جراحی‌های قلبی-عروقی و ارتوپدی و نیز پیوند کلیه به خود جلب کند.

اما در مورد اردن با اینکه دولت این کشور به تازگی برای مردم لیبی و یمن دریافت ویزا را تنها در عرض ۴۸ ساعت آسان­‌تر کرده است اما بیشتر این فرایندها به کندی انجام می‌شود. در واقع بیمارستان­‌های اردن تقصیر را به گردن مشکلات ویزا می­‌اندازند و از این واقعیت غافل هستند که تمامی چهار منبع اصلی آنها برای کسب درآمد از گردشگری سلامت در اردن در حال حاضر به مناطق جنگی تبدیل شده­اند و دولت­های تمامی این کشورها با ترکیبی از درگیری­های داخلی و خارجی، مشکلات جدی مالی و محدودیت­های بین­المللی دست و پنجه نرم می­کنند.

بسیاری از دولت‌­ها پیش از این، هزینه رفتن به اردن را به مردم پرداخت می­‌کردند اما اکنون تعداد کمی از آنها چنین کاری می­‌کنند و بیمارستان­‌ها پرداخت قبوض درمان را دشوار و غیر ممکن می‌­دانند. این درحالی است که دولت و کارگزارهای لیبی همچنان ۳۰۰ میلیون دلار مقروض هستند و برخی بیمارستان‌­ها در اردن تا زمانی که این وام‌­ها پرداخت نشوند از پذیرش بیمار خودداری می­‌کنند.

بحران سیاسی خاورمیانه
فشارهای سیاسی موجود در خاورمیانه صنعت گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت کشوری مانند اردن را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

اردن از جنوب با سوریه، از غرب با عراق، از شمال شرق با عربستان و از شرق با اسرائیل هم مرز است. بنابراین موقعیت جغرافیایی اردن نیز کمکی به بهبود وضعیت این کشور در عرصه گردشگری سلامت نمی­کند. زیرا وقتی بحران سیاسی خاورمیانه را هم به این معادله اضافه کنید، جذابیتی برای اروپاییان، آمریکایی­ها و آسیایی­ها ندارد.

یک استراتژی برای نجات گردشگری پزشکی در اردن

با این حال به منظور توسعه گردشگری پزشکی در اردن و ترویج آن در بازارهای جدید، انجمن بیمارستان­های خصوصی (PHA) یک استراتژی بازاریابی دو ساله برای گردشگری پزشکی آغاز کرده است که از سپتامبر دو سال گذشته آغاز شد؛اتفاقی که با اوج بحران سیاسی خاورمیانه مصادف بود. این ائتلاف که متشکل از بیمارستان­های خصوصی اردن است که در زمینه گردشگری پزشکی مشارکت دارند به تازگی تشکیل شده است تا به استاندارهای ویژه عضویت دست یابد؛ مانند اعتبار بین­‌المللی و مراکز برتر. در این میان انجمن بیمارستان­های خصوصی، شریک مجری برنامه و Royal Jordanian، به عنوان خط هوایی رسمی در این طرح مشارکت دارند.

این استراتژی می‌کوشد در بازارهای جدید یعنی در قزاقستان، الجزیره، نیجریه، چاد، عمان و عربستان سعودی، ارتقا گردشگری پزشکی در اردن را به عنوان یکی از طرح‌های بازاریابی خود معرفی کند. شعار این کارزار تبلیغاتی این است: «اردن، مقصد سلامتی شما»

منبع: International Medical Travel Journal

نظرات بسته شده است.