چرا باید به شرکت ‌های تسهیلگر گردشگری سلامت خوشامد گفت؟

نگاهی به نقش شرکت ‌های تسهیلگر گردشگری سلامت

با روند روبه رشد گردشگری پزشکی در سراسر جهان هر روز شاهد افتتاح دفاتر و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات گردشگری پزشکی هستیم. این درحالی است که در برخی از مقاصد گردشگری پزشکی مطرح جهان نیز رشد دفاتر غیرقانونی مشابه نیز دردسری بزرگ نه تنها برای گردشگران بلکه برای بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمانی به گردشگران خارجی شده است.

به راستی جایگاه شرکت ‌های تسهیلگر گردشگری سلامت و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مسافرتی به گردشگران پزشکی چیست و اصلا چرا باید از ایجاد دفاتر قانونی در این زمینه استقبال کنیم؟

البته نباید فراموش کنیم این دفاتر در واقع اولین نقاط تماس میان گردشگران و مقاصد گردشگری پزشکی در سراسر جهان هستند و هرچه فعالیت این دفاتر اصولی، قانونی و مناسب باشد قطعا شاهد رشد چشمگیر گردشگری پزشکی در مقصد مورد نظر خواهیم بود.

خدمات شرکت ‌های تسهیلگر گردشگری سلامت چیست؟

شاید درنگاه اولیه دفاتر مربوط به ارائه خدمات سفر به گردشگران پزشکی دقیقا مشابه با آنچه آژانس‌های مسافرتی به گردشگران عمومی ارائه می‌دهند باشد؛ به این معنی که درخواست ویزا، اخذ پاسپورت، رزرو بلیت، هتل، ثبت نام در تورهای بازدید و … اما یک تفاوت اصلی در این بین وجود دارد که می‌تواند تعیین کننده باشد و آنهم مشاوره‌های پزشکی و ارتباط با مراکز درمانی مقاصد گردشگری سراسر جهان است.

پس اگر بگوییم این شرکت‌ها در واقع واسطه میان گردشگران خارجی و مراکز درمانی یا مطب پزشکان متخصص است غیرواقع نگفته‌ایم و دقیقا به همان تفاوت اشاره کرده‌ایم که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

در این زمینه کارشناسان و فعالان گردشگری پزشکی تاکید دارند که فعالیت قانونی و تحت نظارت اینگونه دفاتر می‌تواند امتیازی برای بازاریابی مراکز درمانی درسراسر جهان باشد به این دلیل که بعضا فرایند جذب یک گردشگر از هزاران کیلومتر دورتر چندین ماه طول می‌کشد که برای مراکز درمانی اختصاص چنین زمانی فقط برای یک نفر منطقی نیست درحالی که مراکز ارائه خدمات و مشاوره‌ای امکانات و زمان مناسبی در این زمینه در اختیار دارند.

ریچارد رابسون؛ متخصص بازاریابی گردشگری پزشکی در این زمینه  معتقد است: وقتی یک بیمار برای دستیابی به خدمات مورد نظرش در کشور دیگر تنها به قیمت و خدمات مورد نیاز فکر نمی‌کند بلکه ده‌ها سئوال و نکته‌ دیگر در ذهن دارد که باید برای متقاعد کردنش ساعت‌ها وقت گذاشت و تک تک سئوال‌ها را پاسخ منطقی داد.

    مطالب مرتبط:

رابسون گفت: دربسیاری از موارد بیماران هنگام استفاده از خدمات مشاوران و دفاتر خدمات گردشگری پزشکی اصلا مقصد جدیدی را انتخاب می‌کنند و شاید حتی کشور سفرشان نیز تغییر کند چون مشاوره‌های تخصصی آنها را به نتیجه‌تازه‌ای میرساند که احتمالا خودشان نمی‌توانستند این اطلاعات را بدست آورند.

این متخصص بازاریابی گردشگری پزشکی تاکید کرد: اصولا دفاتر ارائه خدمات گردشگری پزشکی پل ارتباطی میان گردشگر و مرکز درمانی ارائه دهنده خدمات موردنظرش شناخته می‌شود پس هرچه این پل پایه‌های مستحکم‌تری داشته باشد قطعا تجربه و امتیاز بالاتری برای خود بیماران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروز بخش قابل توجهی از تقاضاهای سفر در بخش جراحی‌های زیبایی و تندرستی است گفت: فعالیت شرکت‌ها و واسطه‌های یاد شده امروز شاید بیشتر از هر روز دیگر مهم جلوه کند چون نیازهای خاص در کنار خدمات خاص مورد نظر گردشگران است که جمع آوری اطلاعات مورد نیاز معمولا برای خود گردشگران امکان‌پذیر نیست.

مزایای واقعی شرکت ‌های تسهیلگر گردشگری سلامت چیست؟

  • اطلاعات عمومی: اصولا تسهیل کنندگان گردشگری پزشکی با توجه به اطلاعات دقیقی که از مقاصد یا مقصد مورد نظر گردشگران دارند می‌توانند به تمامی سئوال‌های احتمالی پاسخ دقیق ارائه کنند که معمولا رسیدن به پاسخ این سئوال‌ها برای خود گردشگران یا غیرممکن است یا بسیار زمانبر خواهد شد.
  • آشنایی با مراکز پزشکی: وقتی تسهیل کنندگان گردشگری پزشکی با یک مرکز پزشکی قرارداد همکاری امضاء می‌کنند تمامی مدارک و گواهینامه‌های مورد نیاز بیماران و گردشگران را به صورت رسمی چک کرده و اعتبار آنها را از نهادهای مربوطه ارزیابی می‌کنند و این اتفاق برای گردشگران امتیاز بسیار بالایی خواهد داشت.
  • لجستیک: تسهیل‌کنندگان می‌توانند خدمات مورد نیاز گردشگران را حتی قبل از آغاز سفر هماهنگ کنند به صورتی که گردشگران تنها کاری که باید انجام دهند بستن چمدان و خروج از منزل خواهد بود، چون در بسیاری از موارد حتی رسیدن به فرودگاه مبداء و بازگشت به منزل نیز در پکیج دیده شده و خودروی اختصاصی برای گردشگران فرستاده خواهد شد.
  • دریافت بیمه‌های یکپارچه: در برخی موارد تنوع و تعدد خدمات مورد نظر گردشگران باعث می‌شود گردشگران برای تامین بیمه‌نامه‌های یکسان و متشکل دچار مشکلاتی بشوند درحالی که وقتی از تسهیل‌کنندگان استفاده می‌کنیم قطعا پوشش بیمه‌ای کامل و مناسب خواهیم داشت.
نقش شرکت‌های بیمه در توسعه گردشگری پزشکی
  • شبکه‌ای از خدمات: با توجه به رشد و گسترش روز افزون گردشگری پزشکی اغلب تسهیل‌کنندگان رسمی و قانونی در سراسر دهکده جهانی با یکدیگر شبکه‌هایی تخصصی تشکیل داده‌اند تا درصورتی لزوم بتوانند از خدمات یکدیگر برای تکمیل پکیج‌هایشان استفاده کنند.
  • عدم تسلط به زبان؛ دیگر مشکل نیست: یکی از مهمترین موانع برای انتخاب مقاصد گردشگری پزشکی برای گردشگران تسلط به زبان است و معمولا مقاصد نوظهور به دلیل عدم تسلط به زبان از سوی گردشگران نادیده گرفته می‌شوند، اما ورود تسهیل‌کنندگان به این معادله مشکل یاد شده را هم برطرف خواهد کرد به این ترتیب که مترجم‌های مسلط به هر دو زبان می‌توانند راهکار ارتباطی مطمئنی برای بیمار و مخاطبانش باشد.
  • صرفه‌جویی اقتصادی: یکی از مهمترین دلایل استفاده از خدمات پزشکی خارج از سرزمین مادری صرفه‌جویی اقتصادی است به صورتی که بعضا استفاده از خدمات درمانی برخی از کشورها می‌تواند تا ۸۰ درصد صرفه‌جویی هزینه برای گردشگران نسبت به سرزمین مادری خود به همراه داشته باشد. به همین دلیل با استفاده از خدمات تسهیل‌گران می‌توان بهترین صرفه‌جویی ممکن را متناسب با خدمات مورد نیاز تجربه کرد. به عنوان مثال نزدیک به ۵۰ میلیون آمریکایی که بیمه خدمات درمانی ندارند امروزه مخاطبان اصلی دریافت خدمات گردشگری پزشکی در سایر نقاط جهان شناخته می‌شوند که می‌توانند خدمات مناسب و ارزانی را نسبت به سرزمین خود دریافت کنند.

ترجمه: شیدا رمزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.