دولت باید تصدی‌گری در صنعت گردشگری را رها کند

یادداشتی از پروانه سلحشوری، نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس درباره لزوم کاهش تصدیگری دولت در صنعت گردشگری و اهمیت توجه بیشتر به بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری

سالیان سال است که صنعت گردشگری ایران، به شکل دولتی اداره می‌شود. اگر این نوع مدیریت دولتی جواب می‌داد، الان باید همپای ظرفیت‌های عظیم گردشگری کشور، توریست خارجی به ایران می‌آمد، اما با نگاهی به آمارهای ناامیدکننده از میزان جذب گردشگران خارجی می‌بینیم که مدیریت دولتی در طی سالیان متمادی نتوانسته است که دستاورد چشمگیری در صنعت گردشگری داشته باشد، در حالی که کاهش تصدیگری دولت در گردشگری می‌تواند به رشد این صنعت، شتاب ببخشد.

تجربه کشورهای موفق در صنعت گردشگری نیز نشان داده است که واگذاری امور به بخش خصوصی و اعتماد کردن به این بخش می‌تواند منافع مالی زیادی را برای صنعت گردشگری به همراه داشته باشد. مدیریت بخش خصوصی در صنعت گردشگری، چالاک‌تر از مدیریت دولتی است و در بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری، موانع بروکراتیک کمتری نیز برای توسعه وجود دارد.

بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری، تلاش بیشتری برای جذب گردشگر انجام خواهد داد، زیرا سود این بخش نیز در جذب بیشتر گردشگر نهفته است. همچنین بخش خصوصی می‌داند که اگر می‌خواهد به جذب بیشتر گردشگر خارجی امیدوار باشد، باید خدمات باکیفیتی ارائه دهد که قابل رقابت با کیفیت ارائه خدمات در کشورهای توسعه یافته باشد، اما چنین نگاهی در بخش دولتی فعال در صنعت گردشگری کمتر دیده می‌شود. به همین دلایل است که اعتقاد داریم دولت باید تصدیگری در صنعت گردشگری را رها کند تا بخش خصوصی فعال در این صنعت، جان بگیرد و بتواند مسیر درآمدزایی گسترده‌تری را برای صنعت گردشگری ایران ترسیم کند.

جدای از اینکه باید صنعت گردشگری را به بخش خصوصی قانومند و فعال در این حوزه سپرد و در مسیر کاهش تصدیگری دولت در گردشگری حرکت کرد، نیاز است که دولت و مجلس نیز در این مسیر، نظارت‌های لازم را داشته باشند و اجازه ندهند که صنعت گردشگری از ریل علمی خود خارج شود. دولت باید بر فعالیت‌های بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری، نظارت داشته باشد و در این حوزه، نقش ناظر را داشته باشد. این نقش اصلی است که دولت باید در صنعت گردشگری ایفا کند.

البته در این بین نباید فقط از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتظار داشت که در حوزه گردشگری، ایفای نقش کند، بلکه توسعه صنعت گردشگری، یک کار فراسازمانی است که به تلاش مجلس و بسیاری از نهادهای دولتی نیاز دارد. اگر به بخش گردشگری به عنوان صنعتی نگاه کنیم که همه ارکان دولت و مجلس در پیشبرد آن نقش مثبتی ایفا کنند، آنگاه این اتفاق نظر و وحدت رویه می‌تواند درآمدهای ارزی چشمگیری را به کشور تزریق کند.

مطالب مرتبط:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.