پیوند اسپا و گردشگری برای رشد آن ضروری است

گفت‌وگو با زهرا سیفی که معتقد است ماساژ، مهم‌ترین نیاز انسان هنگام زندگی در میان ربات‌هاست

این هم از عجایب کسب‌وکارهای نوظهور در ایران است که به جای اینکه برای پدید آمدنش ذوق کنیم و به بازدهی‌اش کمک کنیم، ناکرده گنه و ناگفته سخن دادگاهی‌اش می‌کنیم تا خود را اثبات کند. خود را اثبات کردن به وظیفه هر روز آن‌ها تبدیل شده است به‌ویژه اگر آنچنان قدرتمند و نشکن نشده باشند.  البته اسپا و ماساژ نوظهور نیست و پشتوانه تاریخی هم دارد ولی به رسمیت شناختنش به عنوان یک صنعت و کسب‌وکار هنوز در حال تکوین است. در این گفت‌وگو، زهرا سیفی دارای سوابق مدیریتی، مشاوره‌ای و ایده‌پردازی از تلاش برای پیوند بیشتر این حرفه با صنعت گردشگری می‌گوید.

 

پریسا امام‌وردیلو/تحریریه مدتورپرس

 

از فعالیت گذشته و امروز خود در اسپا و ماساژ شروع کنید.

من حدود 12 سال بطور مفید و تخصصی در حوزه ماساژ و اسپا کار می‌کنم و آغاز فعالیتم با برند راما اسپا بود. تقریبا 10 سال است که مدیر بخش ماساژ هانا اسپا هستم و آموزشگاه تخصصی ماساژ بانوکا را نیز تاسیس کرده‌ام. امروز بیشترین فعالیت من در حوزه آموزش و مشاوره برای راه‌اندازی مراکز خدمات اسپا در زیرشاخه‌های گردشگری و تربیت بدنی و همچنین راه‌اندازی مراکز ماساژ در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی است.

 

با نگاه به فعالیت‌های متنوعی که دارید، می‌توانید یک ارزیابی دقیق از صنعت اسپای ایران داشته باشید؟

اسپا در ایران نسبت به چند سال گذشته رشد خوبی را تجربه می‌کرد و ما خوشحال بودیم. گمان می‌کردیم که این روند در پنج سال آینده ما را به جایگاه واقعی‌مان می‌رساند. بعد از همه‌گیری کرونا و وقایع دیگری که رخ داد، کمی به عقب برگشتیم. این عقب‌گرد دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها عدم فرهنگ‌سازی است. هنوز بسیاری از مردم گمان می‌کنند که خدمات اسپا لوکس و متعلق به طبقه خاصی است. آنچه در رشد و فرهنگ‌سازی این حرفه تاثیر بسیار مهمی دارد، برگزاری همایش‌ها و رویدادها است. ما و به‌ویژه آقای شهریار اسماعیلی و خانم پانته‌آ ضیمران تلاش زیادی کردند که این رشته به عنوان شاخه‌ای از گردشگری وارد رشته‌های دانشگاهی شود. ولی وقتی دو قدم به جلو برمی‌داریم، اتفاقاتی رخ می‌دهد که چهار قدم به عقب برمی‌گردیم و صنعت به خواب زمستانی می‌رود. هدف ما این است خدمات سلامت‌محور اسپا را به جایی برسانیم که مردم پیش از بیماری به فکر دریافت خدمات تندرستی باشند. همانطور که ارتباط ورزش و سلامت یا غذا و سلامت در فرهنگ عمومی جا افتاد.

 

شما از رویدادها به عنوان یک نقطه عطف یاد کردید. در یک رویداد چه می‌گذرد که اینچنین اثربخش است؟

یکی از اهداف برگزاری همایش‌ها و رویدادها تبادل فرهنگی است. وقتی مسابقاتی در یک کشور و با حضور کشورهای مختلف برگزار می‌شود، حاضران از نزدیک می‌بینند که کشورهای دیگر چگونه می‌کوشند تا این صنعت را رشد دهند و از آن درآمدزایی کنند. اگر جزئی‌تر بگویم، مهم‌ترین آورده رویداد نخست اسپا، ایجاد خلاقیت بود و اغلب فعالان حاضر در آن رویداد توانستند کارهای بزرگی انجام دهند و شناخته شوند. وقتی شما در یک رویداد بین‌المللی حرفه‌تان شرکت می‌کنید، برای دیگران هم جذاب است که دستان پر شما را ببینند و بدانند که چه دستاوردی داشتید. این باعث شد انگیزه‌ها برای برگزاری رویداد و حضور در آن تقویت شود که هم در آن درآمدزایی خوبی می‌شود و میان هم‌صنفان شبکه‌سازی قوی انجام می‌شود. درباره رویداد امسال هم مطمئنم که قوی‌تر از رویداد پیشین برگزار خواهد شد و همه با دست پر برمی‌گردند. اگر صنعت اسپا رشد کند، به معنی این است که گردشگری رشد می‌کند.

 

رویدادها برای اثربخشی بالاتر چه پیش‌نیازهایی دارند؟

اگر بخواهم خلاصه بگویم، اگر قوانین اجازه دهند این صنعت آینده بسیار روشنی خواهد داشت چون جزو مشاغلی است که در آینده نیاز آن به شدت بالا می‌رود. به این دلیل که زندگی به سرعت ماشینی‌تر می‌شود و ربات‌ها ظهور کرده‌اند. تنها چیزی که پاسخگوی حس، لمس و آرامش است، اسپا و ماساژ است. ما در مرکز خودمان صندلی ماساژ هم داریم ولی استقبال چندانی از آن نمی‌شود زیرا اغلب مشتریان به دنبال تماس انسانی هستند.

 

شما به عنوان یکی از اولین‌های اسپا و ماساژ برای تحقق این خواسته‌ها چه می‌کنید؟

بجز نکاتی که در حین گفت‌وگو اشاره کردم، من در بسیاری از رویدادها به عنوان داور حضور داشتم و در رویداد پیش رو هم داور هستم. در همه جا گفتیم که ما پای کار هستیم و برای رشد این حرفه تلاش می‌کنیم حتی اگر درآمد و سودی برای ما نداشته باشد. در بسیاری مواقع ناگزیر بودیم که منافع شخصی را کمتر در نظر بگیریم تا فرهنگ‌سازی رخ دهد.

 

مهم‌ترین بازیگران اسپا و ماساژ چه کسانی هستند و چه چیزی یک مرکز را تبدیل به بازیگر این حرفه می‌کند؟

شرکت راما اسپا جزو اولین‌های این صنعت و همیشه خلاق و پیشگام بوده است و در این حوزه کارهای بزرگی می‌کند. علاوه بر حوزه گردشگری و ماساژ، رویدادهای قوی و دوره‌های آموزشی خاص برگزار کردند، طراحی دوره‌های خلاقانه و مشاوره‌های مفید داشته‌اند و از بنیان‌گذاران ماساژ در فنی و حرفه‌ای بوده‌اند. شرکت بین‌المللی گلدن راما اسپا هم فعالیت‌های باارزشی از جمله برگزاری مسابقات در کشورهای مختلف را دارد. تا پیش از آن دوره‌های آموزش گردشگری و ماساژ بسیار مهجور بود.

 

 

نوشته‌های مرتبط:

رویداد بین‌المللی اسپا و ماساژ world spa contest اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود

همه‌چیز در مورد رقابت اسپاها و ماساژورها در رویداد World Spa Contest

مسابقات ماساژ گروهی در آنتالیا که برای اولین‌بار برگزار می‌شود یک فرصت استثنایی برای فعالان این صنعت است

رویدادهای اسپا و ماساژ ما را صد پله جلو می‌اندازند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.