رویدادهای اسپا و ماساژ ما را صد پله جلو می‌اندازند

ایران، قوی در تکنیک ماساژ ولی دور از فرهنگ اسپاست

فعالان صنعت اسپا می‌گویند که اسپا و ماساژ از پردرآمدترین مشاغل جهان است اگر بتوانیم همدلی را جایگزین حاشیه‌سازی و سنگ‌اندازی کنیم. شکوهه رزمجو، دکترای تربیت بدنی و مالک برند ایران‌ماساژ در شبکه‌های اجتماعی& درباره فرصت‌ها و تهدیدهای اسپا و ماساژ و نقش کلیدی رویدادها می‌گوید. رزمجو معتقد است رویدادهای ماساژ و اسپا باعث سرعت رشد آن می‌شود.

 

پریسا امام‌وردیلو/تحریریه مدتورپرس

 

در آغاز درباره فعالیت حرفه‌ای خود در اسپا و ماساژ و حضور خود در مسابقات آنتالیا بگویید.

من شش سال است که در بازار ماساژ فعالیت می‌کنم و دوره‌های بین‌المللی را در تایلند، سوئد، هند و چین گذرانده‌ام. در رویداد قبلی راما اسپا شرکت‌کننده بودم. امسال از داوران رویداد هستم و با یک تیم 12 نفره در بخش گروهی و انفرادی مسابقات نیز شرکت کردم.

 

امروز صنعت اسپا در ایران از دید شما چه ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد؟

امروز اسپا و خدمات ماساژ در ایران جایگاه درستی ندارد. از دید من این خدمات باید زیرمجموعه صنعت گردشگری باشند. ولی وابسته به نهادهای ورزشی و فنی و حرفه‌ای است. به همین دلیل ماسورهای ایرانی در عرصه بین‌المللی از نظر تکنیکال و تئوری ماساژ عالی هستند ولی از اسپا دور شده‌اند.

 

این رشته در ایران با چه تهدیدهایی روبرو است؟

البته در میان فعالان این بازار کسانی هستند که نه تنها اسپا و خدمات ماساژ را به درستی معرفی نمی‌کنند، بلکه باعث ایجاد دیدگاه منفی شده و به جامعه القا می‌کنند که اسپا و خدمات ماساژ صنعتی پرحاشیه است. یک ویژگی در همه کسب‌وکارها هست که به گمانم در ماساژ بیشتر است و آن وجود افرادی است خودشان موسسه و آموزشگاه دارند ولی به جای نشان دادن ظرفیت‌های اقتصادی اسپا و ماساژ و همدل شدن با صنف، به دنبال سنگ‌اندازی هستند. در حالی که ما یک خانواده کوچک هستیم و با همدلی می‌توانیم رشد کنیم. همین خانواده کوچک چنان می‌تواند ماساژ را در کشور جا بیاندازد که در حیطه‌های سلامت، ورزش و ماساژهای لوکس قوی شویم. برخی می‌گویند در ایران وضعیت اقتصادی به اندازه‌ای بد است که نمی‌توانیم به خدمات لوکس فکر کنیم. ولی کم نیست تعداد افرادی که برای خدمات لوکس و آرامش خود هزینه می‌کنند. فقط کافی است که حاشیه‌ها را از بین ببریم.

 

به لزوم قرار گرفتن اسپا و ماساژ در صنعت گردشگری اشاره کردید. الزامات دیگر آن برای اینکه رشد متوازن برقرار شود، چیست؟

امروز در ایران افراد به ماساژ نگاه تک‌بعدی دارند. یا به عنوان یک درمان نگاه می‌کنند یا آن را فقط خدمات لوکس می‌بینند. درحالی که اسپا یعنی استفاده از مراکز تندرستی و آرامش در کنار چشمه‌های آب گرم که دارای ماساژ، سونا درمانی، جکوزی‌های طبیعی و مانند آن‌ها باشد. ایران این ظرفیت را دارد. سرعین می‌تواند دارای بهترین اسپاهای ایران باشد. بجز سرعین در شهرهای بسیاری چشمه‌های آب گرم داریم که می‌توانند مراکز حرفه‌ای و تفریحی اسپا باشند. مردم هم باید اسپا را درک کنند. گاهی باید اسپا را به عنوان استراحتگاه ببینیم تا افراد به‌جای سفرهای بی‌هدف برای چند روز از خدمات متنوع اسپاها استفاده کنند.

 

نقش رویدادها و مسابقات را در رشد اسپا و خدمات ماساژ و ایجاد شناخت درست چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تا جایی که من اطلاع دارم، در ایران تنها راما اسپا می‌کوشد که با برگزاری رویدادهای مختلف این صنعت را در کشور جا بیاندازد. در کیش، تهران، دبی و اکنون در آنتالیا این رویداد را برگزار می‌کنند. من شخصا در اینگونه رویدادها دیدگاه کنونی خود به اسپا و خدمات ماساژ را کسب کردم. به جرئت می‌گویم که رویدادها مرا صد پله به جلو رشد دادند. یقین دارم که رویداد امسال هم همین کارکرد را خواهد داشت. همیشه به هنرجویانی که درباره شرکت در رویدادها صحبت می‌کنند، تاکید می‌کنم که فقط جنبه رقابتی آن را نبینند. بلکه شرکت در رویداد باعث می‌شود دیدگاه آنان نسبت به خدمات ماساژ و صنعت اسپا به اندازه‌ای وسیع و خلاق شود که بتوانند برای خود کشور ایده‌های نو داشته باشند. یقین دارم که امسال رویداد قوی‌تری در پیش داریم.

 

اکنون بازیگران این صنعت چه کسانی هستند و چگونه نقش‌آفرینی می‌کنند؟

آن بازیگری که من دوست دارم در کنارش باشم راما اسپا است. زیرا به همان اندازه که خودشان پیشرفت می‌کنند، باعث رشد دیگران هم می‌شوند و کسانی که در کنارشان هستند را همراه خود بالا می‌برند. راما اسپا دستان خود را به سوی همه افرادی که در خدمات ماساژ تخصص دارند، گشوده و الان همه این دست‌ها با هم تلاش می‌کنند که این صنعت را معرفی کنند. الان اغلب متخصصان خدمات ماساژ سالن‌های کوچکی را اجاره می‌کنند و مشتری جذب می‌کنند درحالی که از صنعت اسپا بی‌خبر هستند و نمی‌دانند این صنعت یکی از پنج شغل و درآمد جهان است.

 

مطالب مرتبط:

همه‌چیز در مورد رقابت اسپاها و ماساژورها در رویداد World Spa Contest
فرصت حضور در مسابقه جهانی اسپا تمدید شد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.