وب ۳ و آینده صنعت سلامت

در کارگاه تخصصی رضا جمیلی در رویداد گردشگری سلامت اروپا (EMT 2023) بررسی شد

رویداد گردشگری سلامت اروپا روزهای ۱۶ و ۱۷ نوامبر در منطقه کیانچیانو ترمه ایتالیا واقع در مرکز این کشور و در منطقه توسکانی برگزار شد. رویدادی که یکی از رویدادهای مهم حوزه گردشگری، تندرستی و سلامت دنیاست و هر ساله با همکاری وزارت بهداشت، مقامات گردشگری و کسب‌وکارهای مختلف دو صنعت گردشگری و سلامت از سراسر دنیا برگزار می‌شود. در رویداد امسال فعالانی از ۴۶ کشور دنیا در بخش‌های مختلف از جمله کنفرانس و نمایشگاه حضور داشتند.
امسال در رویداد گردشگری سلامت اروپا ۱۵ کارگاه و مسترکلاس توسط چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی و با رویکرد بررسی روندها و تحولات صنعت برگزار شد. در یکی از این کارگاه‌ها، رضا جمیلی مدیر توسعه راه‌کار و بنیان‌گذار مدتورپرس که در حوزه گردشگری سلامت فعال است به تاثیر وب ۳ بر صنعت سلامت پرداخت.
جمیلی در ارائه‌ای که مخاطبان آن مدیران ارشد بیمارستان‌های زنجیره‌ای اروپایی، صاحبان شرکت‌های گردشگری و سلامت، مدیران اسپاها و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت کشورهای مختلف بودند با مرور تحولاتی که وب ۱ و وب ۲ در ۳۰ سال گذشته رقم زده‌اند به این سوال پرداخت که صنعت سلامت برای رویارویی با آخرین تغییرات دنیای اینترنت که از آن تعبیر به وب ۳ می‌شود چه می‌تواند بکند و فرصت‌ها و تهدیدهای این تغییرات برای این صنعت چیست.

بازاریابی، تشخیص و آموزش در سلامت دگرگون خواهند شد

بنیان‌گذار مدتورپرس با اشاره به اینکه وب ۲ با شبکه‌های اجتماعی و اقتصاد تولیدکنندگان محتوا، همه صنایع را دگرگون کرد به این موضوع مهم برای برندهای حزه سلامت پرداخت که توسعه یک نام تجاری در دنیای وب ۳ با تغییری که در فناوری و زیرساخت رخ خواهد داد تفاوت‌های اساسی با چیزی که این روزها با آن آشناییم خواهد داشت. جمیلی تغییر در ساخت برندها و مارکتینگ پروژه‌های سلامت و سهم کاربران (در اینجا متقاضیان خدمات سلامت) از منافع مالی این حوزه را یک تغییر حتمی دانست که بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ضرورت دارد به آن‌ها از همین حالا فکر کنند.


او دیگر تغییر وب ۳ در صنعت سلامت را در حوزه تشخیص عنوان و تاکید کرد: «با طراحی و همه‌گیر شدن دوقولوهای دیجیتال (Digital Twins) که نمونه‌ای دیجیتال از هر فرد خواهند بود که پروفایل سلامت و ژنتیک آن‌ها و سبک سلامتشان را در خود ذخیره دارند می‌توان به جمعیت‌های مجازی (Vertual Populations) دست پیدا کرد که نمونه‌های قابل اتکایی برای تشخیص بیماری‌ها، درآوردن الگوهای رفتاری و سلامت، تست داروهای تازه و… خواهند بود.»

منتظر یک ابزار اتقلابی هستیم


جمیلی البته چالش رسیدن به این نقطه از تحول را تولید گجت‌ها و دستگاهای پوشیدنی دانست که کاربردپسند و ارزان باشند و با اقبال عمومی مواجه شوند. گجت‌هایی که به گفته او ممکن است هدست یا عینک یا حتی یک ساعت هوشمند واقعیت مجازی باشند که همین حالا در شرکت‌هایی چون اپل و متا و… در حال توسعه و تولید هستند. ابزارهایی که به گفته جمیلی در ابتدا حوزه‌های سلامت روان، فیزیوتراپی، سلامت بعد از تروما و… را دگرگون می‌کنند. او نقش این گجت‌ها را در عبور سریع‌تر به دنیای وب ۳ با نقش تلفن‌های هوشمند در سال‌های ۲۰۰۵ به بعد مقایسه کرد که موجب شدند دنیای وب ۲ مبتنی بر تولیدمحتوای کاربران به یکباره رشدی خیره‌کننده بکند.

 

با طراحی و همه‌گیر شدن دوقولوهای دیجیتال (Digital Twins) که نمونه‌ای دیجیتال از هر فرد خواهند بود و پروفایل سلامت و ژنتیک آن‌ها و سبک سلامتشان را در خود ذخیره دارند می‌توان به جمعیت‌های مجازی (Vertual Populations) دست پیدا کرد که نمونه‌های قابل اتکایی برای تشخیص بیماری‌ها، درآوردن الگوهای رفتاری و سلامت، تست داروهای تازه و… خواهند بود.

جمیلی همچنین تحول دیگر وب ۳ در صنعت سلامت را در حوزه آموزش از جمله آموزش آکادمیک عنوان کرد. او با ذکر مثالی توضیح داد وقتی دانشجویان بتوانند روی بدن‌های مجازی عمل‌های آزمایشی انجام بدهند بدون اینکه بخواهند وارد اتاق عمل شوند می‌توان آموزش پزشکی را با روش‌های نوین دگرگون کرد.

بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها چه باید بکنند؟

بنیان‌گذار مدتوپرس در پایان ارائه خود و در پاسخ به پرسش برخی حضار درباره اینکه فراهم‌کنندگان خدمات سلامت ازجمله بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها برای ورود به دنیای وب ۳ چه راهبردی را باید در پیش بگیرند گفت: «واقعیت صادقانه این است که ما هنوز در یک فضای مبهم به سر می‌بریم و پیش‌برنده‌های این فناوری و اینترنت ناشی از آن، هنوز در مرحله توسعه و تولید اولیه هستند. تا زمانی که ندانیم کدام فناوری یا گجت زودتر بر بازار مسلط می‌شود شاید نتوانیم تصمیم‌های قاطعانه‌ای بگیریم اما توصیه می‌کنم با در نظر گرفتن سناریوهای احتمالی راهبردهای مختلفی را به شکل پیش‌نویس در برندهای خود طراحی کنید. چراکه به محض به راه افتادن قطار وب ۳ آنقدر سرعت آن زیاد خواهد بود که بسیاری از برندهای حوزه سلامت ممکن است سهم بازار فعلی خود را از دست بدهند.»

 

وب ۲ با شبکه‌های اجتماعی و اقتصاد تولیدکنندگان محتوا، همه صنایع را دگرگون کرد و توسعه یک نام تجاری در دنیای وب ۳ با تغییری که در فناوری و زیرساخت رخ خواهد داد تفاوت‌های اساسی با چیزی که این روزها با آن آشناییم خواهد داشت.  بنابراین تغییر در ساخت برندها و مارکتینگ پروژه‌های سلامت و سهم کاربران (در اینجا متقاضیان خدمات سلامت) از منافع مالی این حوزه یک تغییر حتمی است و بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ضرورت دارد به آن‌ها از همین حالا فکر کنند.

 

او تاکید کرد همه ما منتظر گجتی هستیم که مشابه آیفون برای دنیای وب ۲ عمل کند. ابزاری که مبتنی بر فناوری بلاکچین و با استفاده از مفهوم واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) ورود به دنیای وب ۳ و یکی از مهم‌ترین محصولات آن یعنی متاورس را تسهیل و همه‌گیر کند، اتفاقی که به گفته او سرآغاز یک بازار و صنعت جدید در حوزه سلامت و زیرشاخه‌های مختلف آن خواهد بود.

 

حامیان تیم رسانه‌ای مدتورپرس برای پوشش خبری این رویداد فلایتیو، طب‌مدتوریسم و کلینیک دندانپزشکی آمیتیس هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.