هند در منگنه کرونا و چین
هند دومین کشور آلوده دنیا شده و گردشگری سلامت آن بدترین روزهای خود را تجربه میکند
هند که یکی از قدرتهای اصلی صنعت گردشگری سلامت در دنیاست این روزها حال و روز خوشی ندارد. اگرچه کرونا تقریبا تمام دنیا را با یک چوب میراند و اقتصادهای بزرگ و کوچک را از خود متاثر کرده اما یکی از غولهای اقتصادی آسیا یعنی شبهقاره هند بدترین وضعیت ممکن را تجربه میکند.
با عبور تعداد مبتلایان هندی از رکورد برزیل، حالا هند در رنکینگ میزان ابتلا به کرونا، دومین کشور آلوده دنیاست و از این نظر پشت سر ایالات متحده قرار گرفته است. خیلی از کارشناسان پیشبینی میکنند هند بهزودی جای آمریکا را بگیرد و به رتبه یک مبتلایان به کرونا در دنیا تبدیل شود.
بیش از 5.5 میلیون نفر در هند به کرونا مبتلا شدهاند، بیش از 87 هزار نفر آنها فوت کردهاند و هنوز 1 میلیون نفر درگیر این بیماری و در حال طی کردن مراحل درمان خود هستند. آمارهایی که نظام درمانی این کشور پرجمعیت را با بحرانی تاریخی روبه رو کرده است.
وضعیتی که هند در آن گرفتار شده برای گردشگری سلامت این کشور که سالانه درآمدی بالای 8 میلیارددلار را نصیب آن میکرد یک چالش عظیم است. چالشی که میتواند برای رقبای منطقهای این کشور در این صنعت فرصتی مغتنم باشد.
بیش از 5.5 میلیون نفر در هند به کرونا مبتلا شدهاند، بیش از 87 هزار نفر آنها فوت کردهاند و هنوز 1 میلیون نفر درگیر این بیماری و در حال طی کردن مراحل درمان خود هستند. آمارهایی که نظام درمانی این کشور پرجمعیت را با بحرانی تاریخی روبه رو کرده است.
اگرچه این روزها همه شهروندان جهان دست به دعا بردهاند که زودتر شر این ویروس از پهنه گیتی کنده شود اما پیشبینیها و نگاه واقعگرایانه به ابعاد این بحران جهانی نشان میدهد؛ تنها کشورهایی که بتوانند عملکرد درست و علمیای داشته باشند پیروز این بحران خواهند بود. کشورهایی که هم هزینههای کمتری پرداخت خواهند کرد و هم از فرصتهایی که دیگران از دست میدهند میتوانند به نفع خوب بهره ببرند.
گردشگری درمانی ایران سالها یکی از الگوها و آمال خود را هند در نظر میآورد که با یک بازار روبهرشد در حال جذب بیماران بینالملل از سراسر دنیا از جمله منطقه خلیج فارس بود. حالا که نظام درمانی هند تا مدتهای مدیدی درگیر بحران کرونا و تبعات آتی آن خواهد بود فرصت خوبی است تا ایران بتواند فاصله خودش را در این صنعت با این رقیب قدرتمند کمتر و کمتر کند.
چینیها در سالهای گذشته بیش از 1 میلیارد دلار در شرکتهای نوآوری هند سرمایهگذاری کردهاند. از 30 یونیکورن هندی (به شرکتهای استارتاپی با ارزش بالای یک میلیارد دلار یونیکورن یا تکشاخ میگویند) 18 تای آنها سهامدار چینی دارند و با کمک سرمایه چینیها در حال رشد هستند.
زمانی رقابت با هند به دلیل برندینگ خوب نظام درمانی این کشور، برای ایران یک هدف دورازدسترس بود؛ حالا که عملکرد این کشور در بحران کرونا حداقل روی این برند تاثیر منفی گذاشته شاید وقت آن باشد اعتمادبهنفس لازم را برای مانور دادن روی داشتههای درمانی خود بیش از گذشته کنیم.
تنش با چین و از دست رفتن فرصتهای جذب سرمایه هندیها
اما دردسر اقتصاد هند تنها محدود به کرونا نمیشود. هندیها دو سه ماهی است که درگیر یک تنش نظامی با همسایه قدرتمند شرقی خود یعنی چین شدهاند. درگیریهای مرزی که هم خونین بوده و هم پرهزینه.
چینیها در سالهای گذشته بیش از 1 میلیارد دلار در شرکتهای نوآوری هند سرمایهگذاری کردهاند. از 30 یونیکورن هندی (به شرکتهای استارتاپی با ارزش بالای یک میلیارد دلار یونیکورن یا تکشاخ میگویند) 18 تای آنها سهامدار چینی دارند و با کمک سرمایه چینیها در حال رشد هستند.
تنشهای مرزی میان دو غول اقتصاد آسیا باعث شده تا برخی قراردادهای اخیر سرمایهگذاری چینیها روی استارتاپهای هندی به ویژه در حوزه گردشگری و هتلداری کنسل شود یا به تاخیر بیفتد.
سالانه حدود 4 میلیون چینی با هدف دریافت خدمات تندرستی و سلامت به خارج از این کشور سفر میکنند. که پیشبینیمیشود بین 500 هزار تا 1.5 میلیون نفر آنها گردشگر درمانی باشند. مهمترین مقاصد چینیها برای سفرهای تندرستی هم کشورهای هنگکنگ، تایوان، ماکائو و هند است.
از طرف دیگر دور از انتظار نیست که با این درگیریها، تمایل گردشگران چینی برای سفر به هند با فروکش کردن موج کرونا کمتر شود. گردشگرانی که بیشترین جمعیت توریست بینالمللی را شکل میدهند و سالانه چندده میلیارددلار در خارج از چین برای اهداف مختلف توریستی و درمانی هزینه میکنند.
سالانه حدود 4 میلیون چینی با هدف دریافت خدمات تندرستی و سلامت به خارج از این کشور سفر میکنند. که پیشبینیمیشود بین 500 هزار تا 1.5 میلیون نفر آنها گردشگر درمانی باشند. مهمترین مقاصد چینیها برای سفرهای تندرستی هم کشورهای هنگکنگ، تایوان، ماکائو و هند است.
به نظر میرسد اقتصاد هند یکی از بدترین دورههای خود را میگذارند و برای کشوری که به رشد سریع اقتصادی و قبضه کردن بازارهای مختلف با دو اهرم سرمایه و نیروی کار ارزان شهره بوده؛ این خبر بسیاری بدی است.
وضعیتی که رقبای هند در صنایع مختلف به فکر بهرهبرداری از آن افتادهاند تا بتوانند بخشی از سهم بازارهایی که هندیها در دو دهه اخیر در آنها پیشتاز شدهاند را بازپس بگیرند.
باید دید چقدر ایران و شرکتهای ایرانی فعال در صنایع مختلف از جمله سلامت و مدیکال توریسم میتوانند از حال ناخوش این روزهای اقتصاد شبهقاره برای بازپسگیری سهم بازار بهره ببرند.