نقش بیمارستان‌های بزرگ در گردشگری پزشکی

تجربه بیمارستان‌های زنجیره‌ای بانکوک و دهلی می‌تواند مثال خوبی از اهمیت نقش بیمارستان‌های بزرگ در گردشگری سلامت باشد

پارسا خاکنژاد|مدتورپرس

تعداد عواملی که در شروع هزاره جدید باعث اوج گرفتن صنعت گردشگری سلامت شده‌اند کم نیست. بخش بزرگی از آن شامل سرمایه‌گذاری اولیه‌‌‌ و کلان دولت‌های مقصد گردشگری سلامت است. بخش دیگر آن فعالیت‌های راهگشای شرکت‌های تسهیل‌گر مدیکال توریسم و بخش دیگر هم شامل رواج تبلیغات و مارکتینگ در این صنعت است.

اما در آخر هیچ کدام از این عوامل به اندازه عملکرد نهایی یک مرکز درمانی در شهر مقصد در نظر مشتری و بازخورد او نسبت به تجربه خود برای رونق گردشگری درمانی یک کشور موثر نیست.

ممکن است یک شرکت گردشگری سلامت در مورد امکانات اقامتی گردشگران سلامت مشتری خود در کشور مقصد کوتاهی کند، یا تجربه‌ گردشگر سلامت در طول سفر ایده‌آل نباشد. اما با توجه به ماهیت درمانی سفر یک گردشگر سلامت، مهم‌ترین عامل در نظر نهایی آن‌ها کیفیت درمانی است که در مرکز درمانی مقصد دریاف می کنند.

از این‌رو نقش مراکز درمانی در گردشگری سلامت محوریت غیرقابل جایگزینی دارد و در برخی موارد این تاثیر به قدری عظیم است که یک بیمارستان ممتاز می‌تواند به تنهایی بار عظیمی از صنعت گردشگری سلامت یک کشور را بر دوش خود بکشد.

برای مثال کشور تایلند که یکی از غول‌های گردشگری سلامت در جنوب شرق ‌آسیا است، سالانه حدود ۳ میلیون گردشگر تندرستی جذب می‌کند. از این میزان بیش از 500هزار گردشگر سلامت (۱۶ درصد کل توریست‌های سلامت این کشور) پروسه درمانی خود را در مجموعه بیمارستان‌های بین‌المللی بورمونگراد (Burmungrad) واقع در بانکوک گذرانده‌اند.

بیمارستان بومگارناد تایلند
بورمونگراد یکی از موفق‌ترین بیمارستان‌های آسیا که به عنوان اولین بیمارستانی که توانسته گواهی JCI را بگیرد شهره است.

اهمیت بیمارستان‌های زنجیره‌ای در گردشگری پزشکی

بیمارستان‌های زنجیره‌ای در این میان از نقش ویژه‌ای برخوردارند. برای مثال  در زمانی که گردشگری سلامت در حال ظهور در کشور هند بود، این صنعت علیرغم علاقه‌ مسئولین کشور از جمله نخست‌وزیر وقت «ایندرا گاندی»، نتوانست حمایت‌های مالی موردنیاز را از بخش دولتی جلب کند.

در این میان جمعی از دکترها و متخصصان پزشکی هند که به مرگ گردشگری سلامت در کشور خود قانع نبودند، با راه‌اندازی زنجیره بیمارستان‌های خصوصی خود به تبلیغ و ترویج گردشگری سلامت در هند پرداختند. بدون تلاش سخت و خدمات درجه یک این بیمارستان‌ها، هند نه ‌تنها امروزه به عنوان یک قدرت گردشگری سلامت در دنیا شناخته نمی‌شد، بلکه احتمالا حتی نمی‌توانست برای جمعیت خود نیز یک نظام پزشکی موثر داشته باشد.

در سال ۲۰۱۹ هند بیش از ۸ میلیون گردشگر سلامت جذب کرد که بیمارستان‌های زنجیره‌ای آپولو (Apollo) به بیش از ۲۰ درصد از کل این گردشگران سلامت خدمت‌رسانی کردند. یک زنجیره بیمارستان‌ هندی دیگر به نام ثامبی (Thumbay) نه تنها در سراسر هند مانند بیمارستان‌های آپولو خدمت‌رسانی می‌کند، بلکه حتی موفق به صدور خدمات خود به چند کشور دیگر از جمله امارات متحده عربی شده‌ است و امروزه به عنوان یک بیمارستان نمونه در امارات شناخته می‌شود.

apollo hospital بیمارستان آپولو هند
بیمارستان آپولو یکی از بیمارستان‌های مطرح هند است که شعب مختلفی در دنیا دارد.

سرگذشت این دو بیمارستان هندی نمونه‌ بارزی از نقش و توانایی مراکز درمانی در گردشگری سلامت است. کشوری که ۴۰ سال پیش توانایی خدمت‌رسانی موثر به جمعیت خود را نداشت، ‌با همت و پشت‌کار این بیمارستان‌ها نه‌ تنها به یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل شده، بلکه توانسته یک کشور دیگر را که به خودی خود از قدرت گردشگری سلامت بالایی برخوردار نیست را هم بر روی نقشه‌ این صنعت بگذارد.

اقدامات پایه‌ای که بیمارستان باید در گردشگری سلامت انجام دهد

اما بیمارستان‌ها از طریق چه اقدامات تکمیلی‌‌ای جذب مضاعف و حفظ گردشگران سلامت و در نتیجه رشد این صنعت را میسر می‌سازند؟

به غیر از موفقیت روند درمان که واضحا مهم‌ترین عامل جلب رضایت گردشگران سلامت است، بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی مقصد از طرق زیر نیز به بهبود عملکرد خود، جلب رضایت گردشگر سلامت و در نتیجه ترویج گردشگری سلامت می‌پردازند.

  • تنظیم قیمت یکی از مهم‌ترین عواملی‌ست که در افزایش گردشگران سلامت ورودی به مزرهای یک کشور تاثیر دارد. بیمارستان‌های فعال در گردشگری سلامت عموما در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. از این رو، این مراکز درمانی می‌توانند با تدارک بسته‌های درمانی شخصی‌سازی شده و مقرون به صرفه‌سازی خدمات خود، بیماران بین‌المللی بیشتر را جذب کرده و باعث رشد گردشگری سلامت در کشور خود شوند.
  • کادر پرستاری قدرتمند. هرچند همان‌طور که ذکر شد، درمان مهم‌ترین عامل رضایت یک گردشگر سلامت از سفر خود است، اما در طول بخش اعظم دوران حضور یک گردشگرسلامت در یک بیمارستان،‌ سر و کار آن‌ها نه با پزشک مسئول بلکه با پرستاران است. از این رو داشتن کادر پرستاری مجرب و خوش برخورد جزو مهم‌ترین عوامل گرفتن بازخورد خود از گردشگران سلامت است.
  • بخش ویژه بیماران بین‌المللی «IPD» کامل. ضرورت موفقیت هر بیمارستان در صنعت گردشگری سلامت، داشتن یک بخش انحصاری برای گردشگران سلامت و بیماران بین‌المللی است. این بخش‌ عموما باید بخش پذیرشی داشته باشد که کارکنان آن مهمان‌نواز و خون‌گرم باشند تا حس دوری از خانه را از بیماران بین‌المللی بگیرد و دوران اقامت آن‌ها را از بدو ورود به بیمارستان با حسی مثبت همراه کنند.
    یکی دیگر از امکاناتی که شرط موفقیت یک بخش IPD است، توانایی صحبت‌ کردن کادر این بخش به زبان‌های روز و بین‌المللی دنیاست. در طول روند درمان تبادل صحیح اطلاعات بین بیمار بین‌المللی و کادر درمانی از اهمیتی حیاتی برخوردار است. به همین دلیل، حداقل بخشی از این کادر باید زبان بیمار مسلط باشد و اگر این‌گونه نیست، برای بیمار یک مترجم دائمی توسط بیمارستان فراهم شود. این مورد به خصوص، در داشتن یک تجربه مثبت برای گردشگران سلامت نقشی کلیدی دارد و منجر به تبلیغ غیرمستقیم گردشگری سلامت توسط بازگویی چنین تجاربی از دهان گردشگران سلامت می‌شود.

مطلب مرتبط:

چطور برای بیمارستان خود برند بین‌المللی بسازیم؟

مهم‌ترین بخش از رسالت صنعت گردشگری پزشکی، تسهیل و ارتقای کیفیت روند درمان است. به همین دلیل، بیمارستان‌ها به عنوان فراهم‌کنندگان این خدمت، بخشی گسست‌ناپذیر از صنعت گردشگری سلامت محسوب می‌شوند. اما در کنار روند درمان، عوامل بسیاری وجود دارند که انجام و فراهم‌سازی درست آن‌ها بیش‌ از پیش می‌تواند به نقش بیمارستان‌ها اهمیتی بالا و محوری در گردشگری درمانی یک کشور ببخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.