متناسب با فرهنگ گردشگران سلامت به آن‌ها خدمت ارائه دهیم (پاسخ به کمپین)

یادداشتی از زهرا حسینی، بازاریاب، فعال و لیدر گردشگری سلامت

گردشگری سلامت یکی از صنعت‌های پردرآمد است که می‌تواند در شرایط کنونی ارزآوری بسیار خوبی را برای کشور داشته باشد، اما بی‌تدبیری و عدم استراتژی مناسب، این بازار را هر روز برای ایران کوچکتر می‌کند و اگر اکنون فکری برای آن نشود، قطعا به‌زودی چیزی از آن نخواهد ماند. در ادامه به چند مورد آن اشاره کرده‌ام:

یکی از بزرگترین مشکلات تفاوت فرهنگی بسیار و عدم توجه کادر درمان به این موضوع است. من اصالتا عراقی هستم و در ایران به‌دنیا آمدم. بنابراین به‌راحتی تفاوت فرهنگی بین اتباع عراقی و ایرانی را درک می‌کنم. مردم عراق دوست دارند که به هنگام سفر درمانی همراهان بسیاری با خود داشته باشند، اما این موضوع برای بیمارستان‌های ایران قابل پذیرش نیست و پرستاران از این موضوع گلایه می‌کنند. اتباع عراقی به‌دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب درمان در عراق، برای انجام درمان و جراحی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. این می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری سلامت ایران باشد. درحال حاضر هم بیشترین تعداد توریست‌های پزشکی ایران از عراق هستند. بنابراین باید پذیرفت که فرهنگ آن‌ها اینگونه است و متناسب به فرهنگشان به آ‌ن‌ها سرویس‌دهی شود. درغیر اینصورت بازار این کشور هم برای ایران کوچکتر شده و بیماران به سمت ترکیه حرکت خواهند کرد.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

از دیگر مشکلات مهم و تاثیرگذار این است که معمولا بسیاری از بیمارستان‌ها دلار قبول نمی‌کنند. ما بارها در بیمارستان با این مشکل مواجه شدیم و بیمارستان از ما خواست که حتما هزینه بیمارستان را به ریال پرداخت کنیم. انجام این کار بسیار وقت‌گیر و دردسرساز است. این در حالی است که در ترکیه، بیمارستان‌ها همه کارهای مربوط به بیمار از ترنسفر تا هتلینگ را خود انجام می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که کمترین مشکلی در مدت اقامت بیمار برایش به وجود آید. متاسفانه ارائه این خدمات از سوی بیمارستان‌ها در ایران به شدت ضعیف است و حتی بارها دیده شده که یک بیمارستان بدون بخش IPD بیمار خارجی جذب کرده است.

موضوع دیگر، عدم شفافیت در قیمت‌ها است. بارها برای من پیش آمده است، هزینه‌ای که در ابتدا پزشک به بیمار گفته با هزینه دریافتی بسیار متفاوت است. متاسفانه هیچ واحد نظارتی روی این قسمت وجود ندارد. این موضوع اعتماد بیمار را خدشه‌دار کرده و باعث می‌شود که بیمار دیگر به ایران سفر نکند.

یکی از دیگر مشکلاتی که در کشور در این حوزه وجود دارد، در رابطه با حمایت متولیان از شرکت‌های تسهیل‌گر است. متولیان این صنعت به‌صورت مداوم می‌گویند که تنها شرکت‌های رسمی و دارای مجوز، اجازه کار در این بخش را دارند. این در حالی است که ما برای ثبت شرکت و دریافت مجوزها باید ماه‌ها به‌دنبال آن باشیم، این خود کار را بسیار دشوار می‌کند. درواقع همین امر باعث می‌شود که شرکت‌ها مدت‌ها تمرکزشان برای دریافت مجوزها و ثبت شرکت باشد و همچنین به‌دلیل نداشتن مجوز نمی‌توانند به‌درستی در این بخش کار کنند.

موضوع مهم بعدی، رقابت ناسالم بین شرکت‌های تسهیل‌گر است. به‌طور معمول همبستگی بین شرکت‌ها وجود نداشته و تک‌روی بین آن‌ها بسیار دیده می‌شود. اما باید بدانیم که این صنعت با وجود چند شرکت بزرگ و یکه‌تازی آن‌ها به بار نمی‌نشیند. بلکه باید با اتحاد و اجرای استراتژی کلی در مارکتینگ و ساختن برند گردشگری سلامت ایران می‌توان وارد بازارهای بین‌المللی دنیا شد، همان کاری که امروز ترکیه آن را انجام داده است.

خرید کتاب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.