همه آنچه می‌خواهید درباره درمان در آلمان بدانید

نظام بیمه، بهداشت و درمان در آلمان در کیفیت و جامعیت خدمات حرف ناگفته‌ای باقی نگذاشته و به موازات آن نیز گردشگری پزشکی رشد روزافزونی را تجربه می‌کند

آلمان یکی از هفت کشور بزرگ صنعتی جهان با رشد اقتصادی بالاست. همه ما تقریبا از این موضوع آگاه هستیم. اما به غیر از این، آلمان از لحاظ نظام‌های بیمه‌ای و درمانی نیز اگر نگوییم پیشروترین، دست‌کم یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهاست که دیگر ممالک سعی می‌کنند سیاست‌ها و برنامه‌های آن را پیاده‌سازی کنند. دسترسی مردم به خدمات درمانی و حمایت‌های بیمه‌ای در این کشور در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. آلمان در تشخیص و درمان سرطان، اختلالات خونی و بیماری‌های سیستم قلبی و عروقی، پیوند اعضا، ناباروری، درمان دردهای کمر و بیماری‌های صرع زبانزد است. این کشور همچنین در بخش تولید دارو هم توانسته به بالاترین جایگاه در اروپا برسد. در این گزارش به سیستم درمانی و پزشکی آلمان و جایگاه آن در دنیا پرداخته‌ایم.

وسواس در خدماتدهی به بیماران

درمان در آلمان یکی از سالم‌ترین سیستم‌های مراقبتی در جهان است که از نظر توزیع خدمات نیز بسیار فراگیر و کارا عمل می‌کند. بنا به نوشته منابع معتبر جهانی، کمترین زمان انتظار برای ویزیت، درمان، جراحی در اروپا متعلق به آلمان است. با این حال این عبارات و توصیف‌ها بدان معنا نیست که نظام درمانی آلمان بی‌عیب و نقص است و همه چیز در این کشور سرآمد در خدمات درمانی و بیمه‌ای، گل و بلبل است. یکی از بزرگترین مشکلات سیستم درمانی این کشور، هزینه‌های بالای درمان به دلیل طولانی شدن دوره‌های بستری است. چندی پیش دولت فدرال آلمان به این موضوع واکنش نشان داد. پس از آن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور مدت زمان بستری بیماران را کاهش دادند. با اینکه دلیل اصلی طولانی شدن دوره‌های بستری در آلمان به حمایت حداکثری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیماران و ارائه خدمات باکیفیت آن‌ها تا بهبودی کامل است، با این حال هنوز مدت زمان بستری و به تبع آن هزینه‌های درمانی در این کشور بیشتر از دیگر کشورها است.

موضوع چالشی دیگر در نظام درمان آلمان، کمبود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این کشور است. این کمبود در سقوط رتبه آلمان در شاخص مصرف‌کننده یورو سلامت (EHCI) تاثیر گذاشته است. این شاخص کشورهای منطقه یورو را براساس زمان انتظار، نتایج درمان و… مقایسه می‌کند. در نظرسنجی سال ۲۰۱۵، آلمان در رتبه هفتم بوده اما هم‌اکنون این کشور در جایگاه دوازدهم ایستاده است. دلیلی که برای این کاهش رتبه اعلام شده، کمبود بیمارستان‌های تخصصی است. این دو نکته شاید بزرگ‌ترین پاشنه‌آشیل‌ و خلائی باشد که در نظام بهداشت و درمان آلمان دیده می‌شود.

بیمارستان Charite University: این بیمارستان در شهر برلین، رتبه اول بیمارستان‌های برتر آلمان را در نشریه Focus به خود اختصاص است.

وضعیت بیمه در نظام درمانی آلمان

آلمان‌ها، مبدع بیمه‌های درمان و بازنشستگی در جهان هستند. در اواخر قرن نوزدهم اتو فون بیمسارک، صدراعظم وقت این کشور (پروس سابق) مدلی از بیمه‌های اجتماعی را بنیان نهاد که به مدل بیسمارکی معروف است. یعنی شکل‌گیری صندوقی حمایتی با مشارکت مالی کارکنان و کارفرمایان و جمع‌آوری منابع مالی از آن‌ها برای خرید خدمت درمانی و بازنشستگی و اعطای آن به مشارکت‌کنندگان. با این سبقه و پیشینه، شاید انتظار این باشد که جمعیت این کشور از پوشش بیمه‌ای برخوردار باشند. در عمل نیز همین اتفاق افتاده است. دولت آلمان در سال ۲۰۰۹ پوشش بیمه درمانی را برای همه شهروندان و ساکنان دائم این کشور الزامی کرد. براساس قانون تمام افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند یا حداقل ۶ ماه در این کشور اقامت دارند باید برای همه خدمات پزشکی، بستری و سرپایی بیمه شوند.

بیمه آلمان
نظام درمانی آلمان از بیمه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند اما برای خارجی‌ها زیاد نمی‌توان روی این بیمه‌ها حساب باز کرد.

بیمه درمانی در آلمان از طریق صندوق‌های بیمه درمانی غیررقابتی و غیرانتفاعی تامین می‌شود. از ژانویه سال ۲۰۱۳، ۱۳۴ طرح بیمه قانونی پزشکی (SHI) یا بیمه درمانی شخصی داوطلبانه (PHI) در آلمان ثبت شده است. صندوق‌های بیمه درمانی نسبت به آنچه ارائه می‌دهند، مقررات قانونی دولت را رعایت می‌کنند.

AOK بزرگترین شرکت بیمه قانونی درمان در آلمان است که حدود ۲۴ میلیون نفر (حدود یک سوم جمعیت آلمان) را پوشش می‌دهد. KKH-Allianz نیز در رتبه دوم قرار دارد که به حدود ۲ میلیون نفر خدمات می‌دهد.

مطالب مرتبط:

صنعت داروسازی آلمان 

صنعت داروسازی آلمان، در رشد پزشکی و درمان این کشور نقش عمده‌ای دارد. مخارج و هزینه‌های دارویی تقریبا نیمی از هزینه‌های کل بخش بیمارستان است. این هزینه‌ها در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ سالانه به‌طور متوسط ۴.۱ درصد رشد کرده است. همین موضوع باعث شده تا اصلاحات بسیاری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی این کشور صورت گیرد. برای مثال در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ هزینه‌های مواد مخدر مصرفی در داروها، از ۳۰.۲ میلیارد یورو در سال به ۲۹.۱ میلیارد یورو کاهش یافت.

در آلمان شهرهای مونیخ، دوسلدورف، برلین، فرانکفورت و هامبورگ در گردشگری سلامت از دیگر شهرها شناخته‌تر هستند. کلینیک‌های دانشگاهی و کلینیک‌های بزرگ عمومی این کشور مانند کلینیک دانشگاه فرایبورگ یا ویوانتس در برلین جز مقصدهای مهم توریست‌های درمانی محسوب می‌شوند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آلمان

دولت در آلمان و در سطوح مختلف نقش چندانی در ارائه مستقیم خدمات درمانی به مردم را ندارد و بیشتر بیمارستان‌ها دانشگاهی‌ هستند. اما در سال‌های اخیر بیمارستان‌های خصوصی در این کشور افزایش یافته است. در آلمان چیزی حدود ۲۰۰۰ بیمارستان وجود دارد که سالانه ۱۸.۵ میلیون نفر در این مراکز تحت درمان قرار می‌گیرند.

بیمارستان‌های برتر آلمان

بیمارستان Charite University: این بیمارستان در شهر برلین، رتبه اول بیمارستان‌های برتر آلمان را در نشریه Focus به خود اختصاص است.

بیمارستان دانشگاه Ludwig Maximilian مونیخ: این بیمارستان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین مراکز درمانی بین‌المللی در شهر مونیخ است که در سال ۲۰۱۷ در نشریه Focus دومین بیمارستان برتر آلمان معرفی شد.

بیمارستان دانشگاه Frankfurt am Main: این بیمارستان در شهر فرانکفورت به‌عنوان یکی از مراکز آموزشی برای متخصصان شناخته می‌شود.

بیمارستان دانشگاه Duesseldorf: این مرکز که جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده یکی از مراکز مناسب مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و تحقیقاتی است که سالانه هزاران گردشگر پزشکی را به خود جلب می‌کند.

بیمارستان Asklepios Academic City Hospital Bad Wildungen: این بیمارستان که درواقع یک مرکز درمانی مرتبط با آکادمی پزشکی است دارای بهترین تجهیزات تخصصی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به متقاضیان است.

بیمارستان University Bonn:

این بیمارستان جزو جدیدترین مراکز درمانی آلمان شناخته می‌شود که با توجه به ارائه خدمات مناسب و همچنین استقبال گسترده گردشگران خارجی در رتبه‌بندی مجله Focus در میان ده مرکز درمانی برتر آلمان قرار گرفته است.

بیمارستان University RWTH Aachen:

این بیمارستان یکی از بهترین و راحت‌ترین بیمارستان‌ها برای گردشگران خارجی شناخته شده است. در این مرکز با توجه به محوطه بسیار بزرگ و پارک اطراف آن بیشتر به دوران نقاهت و توانبخشی بیماران بعد از عمل جراحی توجه می‌شود و از فضای بسیار زیبای آن استفاده بهینه شده است.

بیمارستان‌های زنجیره‌ای Schön Klinik:

این شبکه درمانگاهی در آلمان یکی از مناسب‌ترین مراکز درمانی برای گردشگران پزشکی از سراسر جهان است که به این کشور مسافرت می‌کنند. بخش‌های ارتوپدی، نورولوژی، توانبخشی، روان‌درمانی این مرکز بیشترین تقاضا درمیان خارجی‌ها را به خود اختصاص داده است.

بیمارستان Alfried Krupp Hospital in Essen-Ruettenscheid:

این بیمارستان که به‌عنوان یکی از مراکز درمانی VIP و بسیار مجهز در آلمان شناخته می‌شود محلی برای پذیرش افراد سرشناس مثل سیاستمداران، بازیگران، فوتبالیست‌ها و ثروتمندان جهان است.

بیمارستان Tuebingen:

این بیمارستان مجهز آلمان علاوه‌بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران این امکان را می‌دهد که از نظر تغذیه‌ای بهترین امکانات و سفارشات را برای خود و همراهان داشته باشند.

در آلمان چیزی حدود ۲۰۰۰ بیمارستان وجود دارد که سالانه ۱۸.۵ میلیون نفر در این مراکز تحت درمان قرار می‌گیرند.

سفر به آلمان برای درمان 

آلمان باتوجه به سیستم درمانی قوی که دارد، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر سلامت از سراسر دنیاست. گردشگران سلامت به‌ویژه از کشورهای همسایه مانند لهستان، هلند و فرانسه به آلمان می‌روند و بیشتر به دنبال درمان‌های تخصصی ارتوپدی، داخلی، قلب و جراحی‌های پیرامون آن، آنکولوژی و درمان انواع تومورها ترک دیار می‌کنند. گردشگران سلامت روسی هم، آلمان را انتخاب اول خود برای درمان می‌دانند.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

این کشور همچنین میزبان توریست‌های درمانی بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند امارات، عربستان سعودی و کویت است. مردم این منطقه به‌دلیل عادت‌های غذایی و کم‌تحرکی، تقاضای خدمات مرتبط با بیماری‌های متابولیسم، بیماری‌های قلبی، طب فیزیکی، بیماری‌های چشمی، فشار خون بالا و… را در آلمان بالا برده‌اند. با این حال آمارهای یک دهه اخیر گردشگری سلامت این کشور حاکی از آن است که به مرور از بیماران با مبدا کشورهای حاشیه خلیج فارس کاسته شده که دلیل اصلی آن تغییر قوانین و مقررات مربوط به صدور روادید در اتحادیه اروپا و همینطور سرمایه‌گذاری‌های هنگفت کشورهای مبدا در گردشگری پزشکی است.

بیمارستان آلمان
بسیاری از شهروندان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای درمان به آلمان می‌روند.

شهرها و مراکز درمانی محبوب گردشگران سلامت در آلمان 

در آلمان شهرهای مونیخ، دوسلدورف، برلین، فرانکفورت و هامبورگ در گردشگری سلامت از دیگر شهرها شناخته‌تر هستند. کلینیک‌های دانشگاهی و کلینیک‌های بزرگ عمومی این کشور مانند کلینیک دانشگاه فرایبورگ یا ویوانتس در برلین جز مقصدهای مهم توریست‌های درمانی محسوب می‌شوند و در میان دیگر مراکز درمانی نیز، کلینیک‌های خصوصی به‌ویژه کلینیک‌های توانبخشی سالانه گردشگران سلامت بسیاری را جذب می‌کنند.

جذب گردشگر سلامت در آلمان

در آلمان شبکه وسیعی از آژانس‌های خدماتی با زیرساخت‌ها مناسب برای جذب گردشگر وجود دارد. این آژانس‌ها بسته‌های خدماتی ویژه‌ای نظیر ویزا، ترجمه چند زبانه، درمان کامل، برنامه‌ریزی سفر، خدمات بیمه، خدمات توریستی و… را با بالاترین کیفیت ممکن به گردشگران سلامت می‌دهند. حتی برخی از این آژانس‌ها مانند GermanCare نمایندگی‌هایی را در کشورهای عربی تاسیس کرده‌اند.

همچنین کمیته‌ای برای تبلیغات فرامرزی پزشکی در آلمان راه‌اندازی شده که هدف اصلی آن تصمیم‌گیری، گفت‌وگو و نشان دادن مراقبت‌ها و خدمات درمانی از طریق اطلاعات تخصصی و مراقبت‌های درمانی پیشرفته در بیمارستان‌هاست.

این کمیته در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد  و درهمه رویدادهای پزشکی و نمایشگاه‌های گردشگری سلامت دنیا به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شرکت می‌کند.

آمار و ارقام درمان اتباع خارجی در آلمان 

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت آلمان، سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر از ۱۷۷ کشور دنیا در آلمان معالجه می‌شوند که ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور بستری می‌شوند.

براساس مطالعاتی که روی بیماران خارجی در آلمان صورت گرفته، تخمین زده می‌شود که بین ۴۰ تا ۴۵ درصد این بیماران به‌طور خاص برای معالجه پزشکی به این کشور وارد می‌شوند. ‌آلمان همچنین درآمد خود از این صنعت را بیش از ۱.۲ میلیارد یورو در سال اعلام کرده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.