توسعه گردشگری سلامت با رسیدگی به شکایت بیماران خارجی

رسیدگی عادلانه به شکایت بیماران خارجی می‌تواند وجهه صنعت گردشگری سلامت ایران را ارتقا بخشد و موجب اطمینان بیشتر توریست‌های سلامت به مراکز درمانی ایران شود

وقتی گردشگر سلامت، این اطمینان خاطر را داشته باشد که حق و حقوق قانونی او در مراکز درمانی ایران به رسمیت شناخته می‌شود و در صورت بروز تخلف، رسیدگی به شکایت گردشگران سلامت به طور جدی در دستور کار قرار می‌گیرد، همین مساله می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری سلامت در ایران کمک کند.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، رسیدگی به شکایت گردشگران سلامت موجب خواهد شد که توریست‌های سلامت با رضایت خاطر از کشور بروند و همین رضایت خاطر را باید موثرترین تبلیغ برای صنعت گردشگری سلامت ایران به حساب آورد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با اشاره به ضرورت رسیدگی به شکایت گردشگران سلامت تاکید دارد: حتما برای توسعه گردشگری سلامت، پزشکان مسئول فنی با تایید صلاحیت برای مجموعه‌های تسهیل‌گر به کار گرفته می‌شوند و این پزشکان پاسخگوی ما هستند. اگر در هر پروسه‌ای گردشگر سلامت سرگردان شد، اقدامات غیرضروری برای او انجام شد و یا هزینه اضافی به گردشگر سلامت تحمیل کردند، حتما با این مجموعه‌ها برخورد جدی خواهیم کرد و پروانه مسئول فنی پزشکان را لغو می‌کنیم.

وی تصریح کرد: سیاست ما این است که وقتی گردشگر سلامت وارد کشور شد، خودش را شهروند درجه دوم تلقی نکند و اگر این اتفاق افتاد و غریبگی را احساس کرد، قطعا موفق نخواهیم بود. درواقع باید به گونه‌ای عمل کنیم که هر شکایت یک گردشگر سلامت به اندازه شکایت یک شهروند ایرانی سریعا قابل رسیدگی باشد.

نمکی یادآور شد: اگر گردشگران سلامت در مسیر نادرست درمانی و اقدامات غیر ضروری قرار گیرند، حتی اگر خودشان هم شکایتی نداشته باشند، ما مدعی العموم آنها هستیم و راهنماهای بالینی (گایدلاین‌ها) حتما برای گردشگران سلامت نیز اجرا می‌شود. البته اگر توریست سلامت به طور کتبی درخواست یک اقدام درمانی خاص را داشته باشد، بلامانع است، اما اگر پزشک، پروسه‌های بی‌جهتی را تعریف کرد که برای درمان گردشگر سلامت مورد نیاز نبود، در این شرایط همانند شهروندان ایرانی از حق و حقوق گردشگران سلامت دفاع می‌کنیم.

ضرورت رسیدگی سریع به شکایت گردشگران سلامت

با توجه به اینکه دلالان غیرقانونی در صنعت گردشکری سلامت ایران، نقش پررنگی ایفا می‌کنند، در بسیاری از موارد شاهد هستیم که این دلالان با برخی مراکز درمانی غیراستاندارد قرارداد می‌بندند و بیماران خارجی را به یک سری مراکز درمانی بی‌کیفیت ارجاع می‌دهند تا سود بیشتری عایدشان شود. در این شرایط هم آن مرکز درمانی راضی است و هم دلال نیز به سود خودش می‌رسد.

اما در چنین شرایطی باید انتظار داشت که به دلیل ارائه خدمات درمانی بی‌کیفیت، بیمار خارجی با نارضایتی از نتیجه درمان، کشور ما را ترک کند. عمده موارد شکایت گردشگران سلامت نیز به همین پرونده‌های درمانی ختم می‌شود که دلال در آن نقش اصلی را ایفا کرده است.

به همین دلیل است که دکتر مصطفی جانپور، کارشناس نظام درمان نیز تاکید دارد: اگر می‌خواهیم آبروی صنعت گردشگری سلامت ایران حفظ شود و میزان شکایت گردشگران سلامت نیز کاهش پیدا کند، باید در وهله اول، دست دلالان غیرمتخصص در صنعت گردشگری سلامت کوتاه شود.

جانپور خاطرنشان می کند: هم اکنون یکی از عمده مشکلات نظام درمان، رسیدگی دیرهنگام به پرونده‌های قصور پزشکی است، طوری که گاهی رسیدگی به یک پرونده خطای پزشکی، چند سال به طول می‌انجامد. این فرآیند رسیدگی طولانی مدت نباید برای توریست درمان اتفاق بیفتد.

او تاکید دارد: باید در نظر داشت حتی اگر در نهایت هم رای به نفع گردشگر سلامت صادر شود، اما صدور این رای نهایی با تاخیر طولانی مدت همراه باشد، همین مساله هم می‌تواند موجب نارضایتی گردشگر سلامت شود و درواقع، رای مثبت و منفی دادگاه پزشکی بی اثر می‌شود.

هم اکنون بخش خصوصی با شتاب زیادی در حال ورود به صنعت گردشگری سلامت است. در این شرایط انتظار می‌رود که خود بخش خصوصی برای افزایش جذب بیمار خارجی، نظارت بیشتری بر نحوه ارائه خدمات درمانی داشته باشد. اگر این دایره نظارت جدی از خود مراکز درمانی در بخش دولتی و خصوصی آغاز شود، کیفیت ارائه خدمات در این مراکز بالاتر خواهد رفت و توریست سلامت نیز با رضایت و بدون شکایت و دلخوری به کشور خود بازمی‌گردد.

گزارش: امین جلالوند

1 نظر
  1. امین احمدی می گوید

    اگر نظام پزشکی به صورت سفت و سخت موضوع شکایات بیماران را پیگیری کند، دیگر هیچ مرکز درمانی و یا پزشکی حاضر نمیشوند ریسک کنند و از طریق دلال ها بیمار بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.