روند رو به رشد استراتژی‌های خرده فروشی در گردشگری پزشکی

گردشگری پزشکی تنها به داخل بیمارستان‌ها محدود نمی‌شود. این روند گسترش توریسم درمانی در بیرون از بیمارستان‌ها همان چیزی است که با عنوان خرده فروشی در گردشگری پزشکی نامیده می‌شود. کلینیک کلولند آمریکا حدود دو سال پیش اعلام کرد که قصد دارد در نزدیکی کاخ باکینگهام در لندن بیمارستانی احداث کند. اکنون برخی پزشکان و نیز متخصصان دارای مجوز در طب سوزنی نیز در اسپای کشتی‌های تفریحی کار می‌کنند.

روزگاری ایالات متحده آمریکا سهم بازار جهان را از بیماران ورودی به کشور داشت که از بهترین سیستم مراقبت سلامتی جهان به دنبال خدمات مراقبتی بودند. اکنون که آمریکا به عنوان گرانترین سیستم مراقبت سلامت در جهان شناخته شده است گردشگری سلامت هم دربردارنده بیماران ورودی و نیز به طور روز افزون، بیماران خروجی است که دست کم ۱٫۴ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۶ به دنبال مراقبت‌های بهداشتی به خارج از کشور رفتند. براساس گزارش‌ها برآورد شده است که بازار خروجی مراقبت سلامتی در آمریکا در سال ۲۰۱۵ ارزشی به اندازه ۴۳۹ میلیارد دلار داشت و در دهه آینده هر سال ۲۵ درصد رشد خواهد کرد.

خرده فروشی در گردشگری پزشکی
کلینیک کلولند آمریکا یکی از ارائه دهندگان خدمات جانبی در زمینه گردشگری پزشکی است

کیلینیک کلولند یکی از محبوب‌ترین سایت‌های ورودی برای ملیت‌های خارجی بوده است که به دنبال جراحی قلب در سطح جهانی سفر می‌کرده‌اند. این کلینیک از منظر مراقبت‌های مجازی نیز خدمات پزشکی از راه دور را برای بازبینی‌ها پیشنهاد داده است که با برد بین‌المللی مورد توجه واقع شد. کلینیک کلولند حتی از پایگاه اینترنتی برخوردار است که در آن به ارائه اطلاعات درمورد «خدمات به بیماران بین المللی» می‌پردازد. این مؤسسه با راه‌اندازی بیمارستان این کلینیک در لندن نشان می‌دهد که شاهد تقاضا برای برند مراقبت‌های سلامتی خودشان در خارج از آمریکا و از نظر جغرافیایی در مسافت کمتری با بیماران آینده است. این مکان جدید در لندن می‌تواند بیمارانی که خودشان خرج دوا درمان را می‌دهند و از اروپای شرقی، خاورمیانه و آسیا به آمریکا می‌آیند را جذب کند.

سلامت سیال، مصداق بارز خرده فروشی در گردشگری پزشکی

گردشگری پزشکی به طور روز افزون درحال گسترش در بیرون از بیمارستان‌ها است. کشتی‌های تفریحی با طرح تعریفی جدید از «سلامت سیال» اکنون پزشکان را برای ارائه خدماتی نظیر آنچه دکتر آدام بریکر، پزشک کشتی که قایق عشق نام دارد، روانه آب‌ها می‌کنند. این پزشکان برای حل مشکل دریازدگی و گلو درد به کمک بیماران می‌شتابند. همچنین متخصصان طب سوزنی روی کشتی نروژی Breakaway به کار خودشان می‌رسند، همراه با متخصصان پوستی که گواهی معتبر دارند و آخرین نسخه‌های جراحی زیبایی را فراتر از بوتاکس انجام می‌دهند.

علاوه بر این، هتل‌های زنجیره ای نیز درحال گسترش رویکردهای خود نسب به سلامت و تندرستی هستند. آنها منوی غذای سالم، تشک‌های یوگا در اتاق‌ها و خدمات اسپا را به مشتریان ارائه می‌کنند. هتل Marriott در مرکز شهر آتلانتا به تازگی یک بازسازی ۷۸ میلیون دلاری انجام داد و در آن دو طبقه کامل از ساختمان را به سلامت و تندرستی اختصاص داد؛ چیزی که نامش StayWell Rooms است. این ایده بر پژوهش‌های شاهد محور در مورد سلامتی و رفاه استوار است که در مورد پاکسازی هوا، تأثیر نور بر ساعت زیستی، عطر درمانی تحقیق می کند. این هتل همچنین با نظارت کلینیک کلولند برنامه‌های مدیریت تغذیه، خواب و استرس ارائه می‌کند.

خدمات Westin Hotel نیز یکی دیگر از نمونه‌های خرده فروشی در گردشگری پزشکی است. این هتل از دیرباز طرح  Heavenly Bed یا «رختخواب بهشتی» را برای بهبود کیفیت خواب شبانه ارائه داده است. این هتل زنجیره‌ای با کارشناسان متفاوت حوزه سلامت و تندرستی از جمله دوندگان، کوچ‌ها و متخصصان تغذیه کار کرده است تا مفهوم جدیدی که خودش با نام Move Well راه‌اندازی کرده است اطلاع رسانی کند. در واقع هتل Westin می‌کوشد مفاهیم تندرستی را در گستره متنوعی از برنامه‌ها هتلی وارد کند. مفاهیم مثل «خوب بخواب»، «خوب بخور»، «خوب حس کن»، «خوب کار کن» و «خوب بازی کن».

حالا که به خاطر طرح‌های بهداشتی بسیار مالیات پذیر و روند رو به رشد گزینه‌های مصرف کننده محور در مراقبت‌های بهداشتی، آمریکایی‌ها به صرف هزینه‌های بیشتر برای مراقبت سلامتی تن می‌دهند بازار گردشگری پزشکی روند رشد خود را ادامه می‌دهد. کلینیک کلولند در این میان بیمارستان جدیدی را در یکی از گران قیمت ترین نواحی شهری از نظر میزان اجاره بها بنا می‌کند تا علاوه بر بیمارستان به خرده فروشی در گردشگری پزشکی کمک کند.

منبع: Huffington Post

نظرات بسته شده است.