بیمارستان چشم‌پزشکی نور: استانداردهایی برای بهبود تجربه بیمار

مجموعه بیمارستان‌های چشم‌پزشکی نور از جمله مراکز درمانی پیشتاز در حوزه گردشگری سلامت و جذب توریسیت درمانی در ایران بوده است. این مجموعه با راه‌اندازی شعب خارج از ایران تجربه جدیدی را در حوزه ارائه خدمات درمانی با برند ایرانی ارائه داده است. در گفتگو با دکتر فرهاد رضوان مدیرعامل بیمارستان چشم‌پزشکی نور چالش‌ها و فرصت‌های ارائه خدمات درمانی برون‌مرزی و معضلات صنعت گردشگری سلامت را بررسی کرده‌ایم.

آقای دکتر خیلی متشکریم از اینکه وقتتان را در اختیار مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران گذاشتید برای شروع لطفاً یک معرفی از خودتان و مجموعه نور داشته باشید.

من دکتر فرهاد رضوان هستم مدیر عامل بیمارستان چشم‌پزشکی نور که در واقع جزئی از یک مجموعه چشم‌پزشکی در ایران هست که پنج شعبه در داخل ایران و 2 شعبه در خارج از ایران دارد و در قالب یک گروه مشغول به فعالیت هستیم. پزشک عمومی هستم و از سال ۱۳۸۴ در مجموعه چشم‌پزشکی نور مشغول به کار بودم و الان هم حدود چند ماهی هست که مدیر عامل بیمارستان نور هستم.

 آقای دکتر بیمارستان نور از معدود بیمارستان هایی در کشور است که به صورت منسجم و به شکل یک هلدینگ فعالیت میکنددر واقع به نظر میرسد مجموعه نور با یک نگاه بلندمدت در حال سرمایهگذاری در حوزه تخصصی خودش است. با توجه به رشدی که در سالهای اخیر داشته، میشود این را برداشت کرد که یک نقشه راه روشن و واضح برای رسیدن به این رشد وجود دارداین نگاه از کجا ناشی میشود و این ذهنیت توسعه کسبوکار در نور چطور شکل گرفته است؟

زمانی که بنیان‌گذار مجموعه نور تصمیم گرفت این مجموعه را راه اندازی کند، هدفش بهبود تجربه درمان بیماران ایرانی بود. دریافت خدمات درمانی انتخاب نیست و به نوعی الزام است؛ اما چه بهتر که این الزام در قالب یک تجربه خوب و در شأن یک هموطن ارائه شود. همیشه آنچه در ذهن مردم از خدمات بیمارستانی ارائه می‌شد یک فضای خشک و بی‌روح در ساختمان‌های عمدتاً سنگی و با بوی الکل و در واقع کمی رعب‌آور بود. اما هدف از راه‌اندازی مجموعه نور این بود که این احساسات ناخوشایند در مراجعه به مراکز درمانی از بیمار گرفته شود. هدف این بود که بیمار با ورود به مرکز درمانی احساس کند وارد یک هتل شده است؛ یک جای خاص! همین باعث آرامش بیماران می‌شد.

این حرکت برای اولین بار در بیمارستان نور اتفاق افتاد و پس از آن خوشبختانه در سایر حوزه‌های پزشکی هم اتفاق افتاد. برای همین شما می‌بینید که در سال‌های اخیر تعداد بیمارستان‌های لوکس در ایران افزایش یافته است. لوکس نه به معنای گران قیمت؛ اساساً خدمات درمانی شامل تعرفه‌های دولتی است و نمی‌توان بیشتر از سقف تعیین‌شده آنها را ارائه داد. این اتفاق با ابتکار نور آغاز شد و همچنان ادامه دارد و ما نسبت به این کار افتخار می‌کنیم و آن را جزو اعتبار خود  می‌دانیم.

 

ارائه خدمات درمانی برون‌مرزی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

ورود به بازار خارجی و راهاندازی شعب در کشورهایی چون عمان با چه چشماندازی انجام شده است؟

در مورد فعالیت‌های خارج از کشور ما شاهد این بودیم که بعضی از پزشکان به خارج از ایران مهاجرت می‌کنند و به صورت جسته و گریخته خدمات خود را در کشورهایی غیر از ایران ارائه می‌دهند که بیشتر در قالب مطب یا کلینیک‌های کوچک راه‌اندازی می‌شود و در واقع عظمت برندهای ایرانی را در آنجا معرفی نمی‌کند. همین باعث شد که شعبه عمان نور راه‌اندازی شود. پزشکی ایران بسیار پیشرفته و پزشکان ایرانی هم در طبابت خود حرفه ای هستند. ولی زمانی که پزشک ایرانی برای اشتغال به کار به کشوری مثل عمان می رود، معمولا مدیران بیمارستان ها که ملیت های غیرعمانی از جمله هندی دارند ترجیح می دهند از پزشکان هم وطن خود استفاده کنند. عمده پزشکانی که برای کار به کشورهای همسایه مراجعه می کند با مشکلاتی  از این دست مواجه می شوند. بدین منظور تصمیم گرفتیم یک مرکز تمام ایرانی تاسیس کنیم تا پزشکانی که در این مرکز اشتغال به کار می نمایند دچار مشکلات ناشی از تضاد ملیتی نشوند و فرصتی باشد که بتوانند توانمندی های خود را در حد بالا و در سطح بین الملل عرضه نمایند.

شعبه عمان به نظر من یکی از افتخارات چشم‌پزشکی ایران به شمار می‌رود. چرا که ما نام ایران را در کنار مجموعه نور قرار داده‌ایم و مردم عمان کلمه ایران را در عنوان کلینیک  نور می‌بینند و آن را  به عنوان Noor Iranian Polyclinic می‌شناسند. این افتخاری برای ماست.

خدمات‌مان را با نام ایران ارائه می‌دهیم، آن‌هم به صورت رسمی و جالب اینجاست که بدانید پرسنل مشغول به کار در عمان عمدتا ایرانی  هستند. چه بسا  که می‌شد از  پرسنل ارزان‌تری از کشورهایی مانند مصر و فیلیپین و … استفاده کرد. با اینکه برای‌مان هزینه بالایی داشت اما  پرسنل شعبه عمان نور ایرانی هستند. خواسته ما این بود که برند ایرانی را جا بیندازیم و برند ایرانی با پرسنل ایرانی معنادار می‌شود. همین نقطه قوت ما شد  و کسی که به شعبه مسقط ما مراجعه می‌کند در حال و هوایی ایرانی قرار می‌گیرد. درست است که هزینه تمام شده ما را بالا برد اما به همان میزان به اعتبار ما هم خواهد افزود.

 

جای خالی بیمارستان‌های زنجیره‌ای

تجربه فرانچایز و زنجیره ای کردن بیمارستان نور یکی از اولین تجربه های مراکز درمانی بود،  به خصوص  برای حضور در بازار بین الملل  یک جسارتی را برای برندهای درمانی رقم زدتا پیش از این ما در یک حلقه کوچکتر نهایتاً برای حضور در چند استان صرفاً به بازار داخل فکر می کردیمهمین باعث شده بود که یک رقابت سنگین در داخل بین برندهای درمانی شکل بگیردبه عبارتی مجموعه نور قفل ورود به بازار بینالمللی را شکستحضور شما در بازار بین المللی در خارج از ایران چه چالش هایی دارد و داشته استاگر بخواهید آن را در قالب انتقال تجربه به همکاران و سایر فعالان این حوزه ارائه بدهید  لطفاً به ما بگویید  حضور در بازار بین الملل چه الزاماتی دارد؟ 

اولین نکته برای ورود به بازار بین‌الملل شناخت کشور مقصد است. باید یک مطالعه جدی روی کشوری که قصد حضور در آن را دارند انجام شود. اگر صرفاً تعداد زیادی بیمار، از کشور خاصی به ایران می‌آیند به آن معنا نیست که حضور در آن کشور صددرصد موفقیت‌آمیز خواهد بود.

یک شناخت جامع و کامل از بازار مقصد باید اتفاق بیفتد.

دومین نکته صبر و تحمل مضاعف است . باید به این نکته آگاه باشیم که ما وارد یک حوزه زودبازده نشده‌ایم. بالاخره شما فقط تجربه بازار ایران را دارید؛  تجربه کار در کشور مقصد را که ندارید. نه قواعد و نه قوانین آن را می‌دانید نه موانع و نه فواید آن را. بنابراین بعد از مطالعه دقیق بازار هدف، نیاز به یک صبر و تحمل است. حالا اگر در این میان اتفاقات خاص هم  رخ دهد که دیگر هیچ. ما همزمان با راه‌اندازی شعبه مسقط با کرونا مواجه شدیم  و به همین دلیل وقفه طولانی ایجاد شد. اما صبر و تحمل باعث شد این کار به سرانجام برسد و از دیدگاه خودمان هم یک تجربه موفق بود.

قواعد و قوانین کشور مقصد بسیار مهم است است . متاسفانه اخیراً شاهد این هستیم که پیامک‌های تبلیغاتی زیادی برای بنده و همکاران می‌آید با مضمون فرصت شغلی در کشورهای مختلف. اما آیا آنها موانع کارها  را هم به ما می‌گویند؟ اینکه یک پزشک در کشور دیگر مراحل اخذ مجوز را چگونه باید طی کند؟ متاسفانه بسیاری از پزشکان ما پس از خروج از کشور در همین مرحله متوقف می‌شوند. برای همین می‌گویم که وقتی انفرادی عمل می‌کنیم کار بسیار سخت‌تر و هزینه تمام‌شده بسیار بیشتر است.

 

شروع خوب اما ادامه ضعیف

ما پیش از ورود به عمان تمامی این موارد را مطالعه کردیم و شناختیم و پس از ورود هم صبر و تحمل زیادی به خرج دادیم؛ نکته مهم این بود که کیفیت را حفظ کردیم. یعنی بیمار عمانی همان کیفیتی از درمان را دریافت می‌کند که بیمار ایرانی. یکی از مهمترین مشکلات برندهای ایرانی در خارج از کشور این است:  یک شروع خوب و یک ادامه ضعیف!

در همه حوزه ها این مسئله وجود دارد و این باعث می شود به برند ایرانی صدمه وارد شود. شروع با یک کیفیت خوب و حفظ آن کیفیت باعث دوام آن برند خواهد بود. وگرنه این که مثلاً من ماه اول هزار دلار درآمد داشتم ماه دوم ۲۰۰۰ دلار و خوب حالا دیگر سعی کنم به کم کردن هزینه‌ها و کم گذاشتن و… نتیجه‌اش می‌شود اینکه از سال اول، سال دوم، سال سوم… یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نهایتا برند از بین می‌رود و متاسفانه وقتی که یک اعتبار از بین رفت به هیچ وجه قابل بازگشت نیست.

 

پاشنه آشیل گردشگری سلامت ایران

 از نظر تاریخی گردشگری سلامت ایران مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است .  در چهار پنج دهه گذشته بیماران از کشورهای همسایه به واسطه دوستان و اقوام خود در ایران به منظور معالجات به کشور سفر می کردند.  از طرفی خروجی های دانشکدههای علوم پزشکی ایران باعث شد ما از حیث نیروی انسانی تخصصهای مختلف، ظرفیت و داشتههای خوبی به دست آوریم و در این حوزه توانمند شویم.  یک ریشه تاریخی هم طب ایرانی داشت  که در سراسر دنیا شناخته شده بود  و اعتبار و برند خوشنامی را شکل داده بود. در سالهای اخیر مخصوصاً ابتدای دهه ۹۰ گردشگری سلامت شکل صنعت به خود گرفت  و از سمت عرضه، بازیگرانی وارد این فضا شدند که هدفشان این بود با راهاندازی کلینیکهای مثلاً زیبایی و چشمپزشکی بیمار خارجی جذب کنند. شرکتهای تسهیلگر متولد شدند که فرآیندها و مارکتینگ را تسهیل میکردند و  همه اینها باعث شد تا سویههای امیدوارکنندهای از این بازار شکل بگیرد،  با تمام نواقص و ضعف هایی که داشتدر حالحاضر چه برآوردی از این بازار دارید و نقاط ضعف و قوت این بازار کجاست؟ یک مرکز درمانی که در ایران مشغول به فعالیت است چه درصدی از کسب و کار خود را میتواند به حوزه گردشگری سلامت یا مدیکال توریسم اختصاص دهد تا بتواند هزینههایش را از این طریق پوشش دهد؟

مهمترین ضعف گردشگری سلامت ایران یا هلث توریسم این است که ما به صورت سازمانی و ارگانیک روی این مسئله کار نکرده‌ایم.

با بررسی رقبایمان در دنیا به چند کشور می‌رسیم که بسیار منسجم روی مدیکال توریسم فعالیت می‌کنند که اتفاقا از لحاظ درمانی و پزشکی بسیار پایین‌تر از ایران هستند.  اما آنقدر منسجم و هماهنگ کار می‌کنند که می‌بینیم در رتبه بندی های مختلف همواره از ایران بالاتر قرار می‌گیرند و متاسفانه ایران همیشه در رده‌های پایین است. به طور مثال یک رده‌بندی را مشاهده می‌کردم از ۴۶ کشور که در حوزه مدیکال توریسم فعالیت می‌کنند. با آنالیز چند پارامتر ایران در تمام آیتم‌ها چهل و ششمین کشور بود.

واقعاً ایران در سطح بین الملل معرفی نشده است. وقتی که می‌گوییم ما  در گردشگری سلامت فعالیت می‌کنیم چگونه خودمان را به بازار هدف معرفی می‌کنیم؟

سمینار و کنگره برگزار می‌کنیم چه داخلی و چه منطقه‌ای ولی مخاطب‌مان را درست پیدا نمی‌کنیم.  ما حتی برای حضور در نمایشگاه‌ها هم برنامه درستی نداریم. بیمار برای انتخاب بیمارستان یا مرکز درمانی به نمایشگاه گردشگری سلامت نمی‌آید. الان اگر مراجعاتی داریم به دلیل این است که ایران کشور بزرگ منطقه است و پزشکی آن تا حدی شناخته شده است. اما بر روی معرفی خدمات پزشکی ایران کار گسترده ای انجام نشده و جای کار بسیاری وجود دارد. اما اگر به هند توجه کنید می‌بینید که چقدر تلاش می‌کند تا از تمام دنیا بیمار جذب کند. بسیاری از کشورها هیچ کدام از امتیازات علمی و تخصصی ما را ندارند ولی با یک تبلیغات منسجم و مارکتینگ درست از ما جلو زدند.

 

مارکتینگ بازوی مهم گردشگری سلامت

 

مارکتینگ و بازاریابی در هر صنعتی یکی از بال‌های مهم کسب‌وکار به حساب می‌رود. برندینگ و مارکتینگ بیمارستانی یا هاسپیتال مارکتینگ خودش یک شاخه تخصصی است که در آن متخصصان ویژه حضور دارند. به طور مثال در کشورهای عربی که به نوعی مهمترین بازار هدف گردشگری سلامت ما هستند یا در اربیل عراق بیلبوردهای بزرگ مراکز درمانی ترکیه و کشورهای دیگر به چشم می‌خورد اما هیچ نشانی از ایران نیست. ضعف مارکتینگ این حوزه را از کجا می بینید؟ به نظر شما مارکتینگ این حوزه وظیفه چه کسی است؟

 

هلث توریسم سه بازو دارد:

  • اول بازوی مدیکال یا همان درمان مانند گروه چشم پزشکی نور.
  • دوم لجستیک که بر عهده آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی است.
  • سوم مارکتینگ.

جا انداختن یک برند آنهم در ابعاد ملی یعنی با هویت یک کشور در جهان سروکار داشتن و این کار یک نفر نیست. به طور مثال  من به عنوان بیمارستان نور اگر بخواهم در دنیا خودم را معرفی بکنم ابتدا باید بگویم ایران کشور بزرگ و زیبایی است. در مرحله بعد باید بگویم سطح پزشکی بالا و باکیفیتی دارد و حالا باید بگویم من به عنوان بیمارستان نور خدمات باکیفیتی ارائه می‌دهم. پس من باید تمامی این بار را به دوش بکشم. در صورتی که ۲ مرحله اول از عهده من خارج است و من باید تمرکز کنم بر روی خدمات و کیفیت درمان. معرفی کشور و معرفی سطح خدمات پزشکی کشور کار من نیست و اصلا در توان من نیست.

اگر مراکز درمانی هند و ترکیه در مدیکال توریسم موفق شده‌اند دو گام اول را سازمان های دیگری در آن کشورها برداشته‌اند. ما به عنوان یک مجموعه درمانی بودجه محدودی برای بازاریابی و تبلیغات داریم. هیچ مرکز درمانی  آنقدر بودجه ندارد که مثلاً صد عدد بیلبورد  در کشورهای هدف اکران کند. این کار را باید سازمان های دیگری که به موضوع مرتبط هستند انجام دهند. سازمان هایی که خودشان هم از این موضع منتفع خواهند شد. گردشگر بالاخره برای کشور سود دارد. از هر نوعی که باشد؛ چه گردشگر عادی و چه گردشگر سلامت.

تاکید می کنم نمایشگاه محل جذب مخاطب و معرفی حوزه گردشگری و گردشگری سلامت نیست مگر به شرکت های واسط. اما ما باید خودمان را ابتدا به بیمار و مخاطب نهایی به خوبی معرفی کنیم.

نکته درستی اشاره کردید متاسفانه هنوز برخی فکر میکنند نمایشگاه برای جذب بیمار است در صورتی که برای جلسات بی تو بی، ارتباط و شبکه سازی فعالان این حوزه در کشورهای هدف است. متاسفانه شاهد این هستیم که یک رئیس بیمارستان در غرفه یک نمایشگاه بینالمللی برای جذب بیمار پشت کانتر ایستاده است و منتظر است تا بیمار جذب کند. در واقع زمانی باید در نمایشگاه حاضر شویم  که مارکتینگ را انجام دادهایم و مخاطبمان را میشناسیم و او هم ما را میشناسد. حالا ممکن است در ارتباط با ما مشکل داشته باشد و نمایشگاه صرفا  فرصت ارتباط را به او میدهد. یا اینکه به قول شما بازوی لجستیکی خودمان را در کشور هدف میخواهیم پیدا کنیم. بهعبارتی  هدف از حضور در نمایشگاه پیدا کردن شرکای کلیدی است؛ برای برندهای معتبر و معروف هم تثبیت برند در این رویدادها مهم است...


بله و در این زمینه برگزارکننده های نمایشگاه ها حمایت نمی‌کند. باید شرایطی را برای خدمات سلامت ایران مهیا کنند تا بتوانند خود را به نحو مناسب به مردم دنیا معرفی کنند و این امکانات را هم به رایگان در اختیار قرار دهند نه این که هزینه هنگفت اجاره فضای نمایشگاهی را طلب کنند. طبیعی است که مراکز درمانی نمی توانند از پس چنین هزینه هایی بربیایند. ممکن است برای تجار و بازرگانان و حتی تولیدکنندگان حضور با چنین شرایطی جذاب باشد اما برای مراکز درمانی هیچ توجیهی ندارد. ما برای حضور در بازار بین‌الملل چند قدم عقب هستیم  و رفع این عقب‌ماندگی از عهده مراکز پزشکی خارج است. شما که تخصص خودتان برندینگ و مارکتینگ است بهتر می‌دانید که این حوزه چقدر پرهزینه است.

به نظر شما آسیب اساسی گردشگری سلامت یا ارائه خدمات درمانی برون مرزی چیست؟ تجربه شما از ارائه خدمت به بیماران عمان چیست و چالشهای آن کجاست؟

خدمت درمانی که به بیمار ارائه می‌شود فقط یک جز از کل فرایند است. از لحظه سوارشدن به هواپیما در کشور مبدا تا ماه‌ها و سالها بعد بخشی از این خدمت حساب می‌شود.  نمی‌گویم تا لحظه‌ای که دوباره به کشور خودش باز می‌گردد؛ می‌گویم ماه‌ها یا حتی سالها بعد.  چون این فرد ممکن است بعدا دچار عارضه‌ای شود و نیاز به خدمات فالوآپ داشته باشد؛ پس باید تمام این مراحل درست انجام شود تا یک بیمار راضی باشد.  یکی از آسیب‌های جدی که ما در ایران داشتیم سختی دریافت ویزا بود که تا حد زیادی برطرف شد و الان خیلی تسهیل شده است. زمانی که مریض که وارد فرودگاه‌های ما می‌شود نقش لجستیک بسیار مهم جلوه می‌کند. اینکه مسائل مربوط به ایاب و ذهاب استانداردی دارد یا خیر؟  اقامت و هتل‌ چه شرایطی دارد؟

فرض می‌کنیم ما در بیمارستان یک سرویس عالی و پنج ستاره ارائه داده‌ایم اما در آخرین بخش با یک وسیله نقلیه نامطلوب که مثلا کولرش خراب است یا صندلی‌های تمیزی ندارد؛  بیمار به فرودگاه رسیده است؛ تمام زحمات ما به باد خواهد رفت و نتیجه این می‌شود که بیمار با یک ذهنیت منفی به کشورش باز می‌گردد. برای همین ما در بیمارستان نور با شرکت های مسافرتی معتبر قرارداد بستیم و در واقع آنها را به عنوان بازوی لجستیکی خود به کار گرفتیم. معتقدیم یک مرکز درمانی این کارها را نمی‌تواند و نباید انجام دهد.

اما همه بیماران هم از مسیری که ما تعریف کرده‌ایم نمی‌آیند. بسیاری از آنها به صورت مستقل می‌آیند و می‌روند و برخی هم به واسطه شرکت‌های تسهیلگر.  اینجاست که ما دیگر نظارتی نمی‌توانیم روی کل فرایند داشته باشیم.

من معتقدم اگر می‌خواهیم صنعت گردشگری سلامت‌مان را در دنیا جا بیندازیم باید به یک فول پکیج فکر کنیم. اگر فقط یک تکه از این پازل درست عمل نکند کل زحمات ما به باد خواهد رفت.

وقتی صحبت از راه اندازی شعبه نور در مسقط شد بحث جالبی در جامعه  گردشگری سلامت ایران شکل گرفتبعضی آن را خدمت می دانستند و بعضی هم به شکل عجیبی آن را خیانت تلقی کردند و میگفتند ما باید بیمار را به ایران بیاوریم و پولش در ایران خرج شود. ما خودمان از مدافعان این طرح هستیم  و میگوییم برندهای موفق بیمارستانی باید به صورت زنجیرهای عمل کنند و نگاه برونمرزی داشته باشند. نظر شما درمورد این نقدها چیست و چه پاسخی برای منتقدان دارید؟

این طور نیست که کل بیماران ipd عمان به ایران می آمدند و پس از تاسیس شعبه عمان کل این بیماران در عمان درمان می شدند. کمتر از 5% از عمانی هایی که قصد درمان در کشور دیگر را داشتند به ایران می آموند و کشور های هند، تایلند و …. هدف آن ها بوده است. ضمن اینکه پس از تاسیس شعبه مسقط استقبال بیماران عمانی برای اعمال جراحی پیچیده در نور تهران چند برابر شده است و تعداد بیماران ipd عمانی در امسال بیش از همین مراجعین در سال 97 می باشد، چرا که می دانند پس از انجام جراحی در تهران به طور مداوم در مسقط می توانند تحت پیگیری درمانی و فالوآپ قرار گیرند. بنابراین ما در مسقط بازار بیمارانی که به ایران می آمدند را هدف نگرفتیم. بلکه بازار کشورهای دیگر فعال در حوزه توریسم سلامت را تحت شعاع قرار دادیم.

در دنیا هم دارد به همین شکل عمل می  شود. شعبه بیمارستان آجی‌بادم در آمستردام یا بیمارستان پاکستانی در دبی تایید کننده همین موضوع هستند. بیمارستان ایرانیان دبی را مگر سالها پیش راه نیفتاده است و همچنان به آن افتخار نمی‌کنیم؟  ما با به خدمت گرفتن پزشک ایرانی در عمان وابستگی او را به ایران حفظ کرده‌ایم. این را مقایسه کنید با پزشکی که در یک مرکز درمانی غیرایرانی و با مدیریت غیر ایرانی در حال ارائه خدمت است.

 

رقبای شما در حوزه چشمپزشکی در منطقه چه برندهایی هستند و آنها چطور عمل میکنند؟

یکی از مهم‌ترین رقبای ما “بیمارستان دنیا”ی ترکیه است.  بیمارستانی که در برلین شعبه دارد، در باکو شعبه دارد و اگر اشتباه نکنم یک شعبه هم در عراق دارد.  این نشان می‌دهد که  برند‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که الزاماً  همه بیماران را نمی‌توانند به کشورشان بیاورند. وقتی که تصمیم گرفتیم به عمان برویم مراکز چشم‌پزشکی فنلاند، عربستان و آلمان آنجا حضور داشتند و ایران هم رفت و در کنار آنها قرار گرفت و این افتخاری است برای پزشکی ایران.

جالب است بدانید مرکز چشم‌پزشکی Maghrabi Eye Center جز قدیمی‌ترین مراکز چشم‌پزشکی در مسقط بود که بعد از حضور و موفقیت شعبه نور، فعالیتش را متوقف کرد و این افتخار است برای ما اتفاقا ما باید خدماتمان را ببریم به بیرون مرزهای ایران.

 

داشته‌های ارزنده بیمارستان نور در چشم‌پزشکی

 الان صحبت از جراحی رباتیک است صحبت از دستگاه های بسیار پیشرفته چشمپزشکی است؛ داشته های فعلی ما در چشمپزشکی چیست ما چه تواناییهایی داریم و چرا باید بیماران برای درمان چشمپزشکی به ایران بیایند؟ خصوصا مجموعه نور چه نقاط قوتی در ارائه خدماتی از این دست دارد؟

ما پنج شعبه در ایران داریم یکی همین بیمارستان چشم‌پزشکی نور است در تهران که اولین بیمارستان خصوصی چشم‌پزشکی در ایران بوده است. شعب بین‌الملل ما یکی در مسقط است و دیگری شعبه اربیل عراق و به زودی شعبه صلاله عمان راه‌اندازی می‌شود.

صفر تا صد خدمات چشم‌پزشکی در مجموعه نور انجام می‌شود. یعنی از یک ویزیت گرفته تا پیوند قرنیه یا هر عمل جراحی پیچیده دیگری. همگی در همین مجموعه انجام می‌شود و بیمار دیگر نیازی نیست به کلینیک‌ها یا مراکز درمانی دیگر مراجعه کند. از مشاوره قلب، اکو یا هر آزمایش و معاینه‌ای در همین مجموعه انجام می‌شود و بیمار سرگردان نخواهد بود و خیالش راحت است که تمامی خدمات مرتبط با درمان چشم را در همین مجموعه دریافت می‌کند.

چرا ما می‌گوییم در سطح جهانی مطرح هستیم؟  اولاً چشم‌پزشکی ایران در سطح جهانی دارای اعتبار است. چشم‌پزشکان زیادی از سراسر دنیا در طی سال‌های اخیر برای حضور در کنگره‌ها و رویدادهای علمی به ایران مراجعه کرده‌اند.  بعضی از آنها را که امکانش فراهم بود دعوت کردیم و آنها به نور آمدند. در کاتالوگ نور بخشی را داریم به نام نور از نگاه دیگران. در این بخش دیدگاه‌های چشم پزشکان مطرح دنیا درباره چشم‌پزشکی ایران آمده است است. در بازدید از نور آن را با مراکز مجهز دیگر در دنیا مقایسه کرده‌اند و دیدگاه تحسین‌آمیز آنها برای ما باعث افتخار است.

همچنین به این افتخار می‌کنیم که در سفر به کشورهای همسایه هرگاه صحبت از چشم‌پزشکی ایران به میان می‌آید آنها کیفیت خدمات ما را تحسین می‌کنند. این اعتبار برای ما بسیار ارزشمند است.  برای همین است که ادعا می‌کنیم خدمات چشم‌پزشکی ما در دنیا اول است.  تقریبا هر خدمتی که در سایر مراکز چشم پزشکی دنیا وجود دارد، ما هم آن را ارائه دهیم. ما مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا هستیم و در کنار کیفیت درمان با خیال راحت می‌توانیم بگوییم خدمات‌مان را درسطح بالای جهانی ارائه می‌دهیم.

تجربه کار ما هم یکی دیگر از نقاط قابل‌اتکایی است که می‌توانیم به این ادعا صحه بگذاریم. آقای دکتر هاشمی (بنیان‌گذار بیمارستان نور) اولین کسی بود که در ایران درمان لیزیک را ارائه داد و در این سالها چند صدهزار بیمار از درمان لیزیک بهرمند شده‌اند. همچنین چشم پزشکان فوق‌تخصص‌ ما حجم قابل‌توجهی از بیماران را در این سال‌ها درمان کرده‌اند.

تجارب بسیار ارزشمندی در این مجموعه وجود دارد و اینها همه باعث می‌شود ما به اعتبار خودمان اعتماد داشته باشیم. همکاران حرفه‌ای و باتجربه‌ای داریم؛ تجهیزات بروزی داریم؛ بیش از 1000 نفر پرسنل سخت‌کوشی که نسبت به آنها تعصب داریم و معتقدیم جز بهترین پرسنل حوزه درمان هستند.

روزانه تعداد بسیار زیادی ویزیت در مجموعه نور انجام می‌شود و به لحاظ تعداد ویزیت و جراحی در دنیا رکورددار هستیم. سه مراجعه اصلی به مجموعه نور برای درمان‌های آب مروارید، جراحی لیزیک و مشکلات شبکیه است. اما درمان‌های تخصصی و ویژه‌ای داریم که به آنها افتخار می‌کنیم که مهم‌ترین آنها پیوند قرنیه و درمان‌های مرتبط با قوز قرنیه است که کار هر مرکز درمانی چشم‌پزشکی نیست.

 

 

۱۵۵ نظرات
  1. JinCeada می گوید

    Поиск в гугле

  2. tlover tonet می گوید

    This is a topic close to my heart cheers, where are your contact details though?

  3. Brianemulk می گوید

    acquisto farmaci con ricetta: Farma Prodotti – farmacie online affidabili
    farmaci senza ricetta elenco

  4. Brianemulk می گوید

    farmacie online affidabili: farmaci senza ricetta elenco – acquistare farmaci senza ricetta
    farmacia online

  5. BradleyLef می گوید

    farmacia online piГ№ conveniente: BRUFEN 600 acquisto online – acquisto farmaci con ricetta
    п»їFarmacia online migliore

  6. Edwardhex می گوید

    farmacia online: Cialis generico prezzo – Farmacie online sicure

  7. Davidonelm می گوید

    http://phmacao.life/# High rollers receive exclusive treatment and bonuses.
    Promotions are advertised through social media channels.

  8. LannyMam می گوید

    Los jugadores disfrutan del pГіker en lГ­nea.: jugabet.xyz – jugabet casino

  9. PatrickErype می گوید

    Game rules can vary between casinos.: taya365 – taya365 login

  10. Davidonelm می گوید

    https://phmacao.life/# Responsible gaming initiatives are promoted actively.
    Responsible gaming initiatives are promoted actively.

  11. LannyMam می گوید

    Most casinos offer convenient transportation options.: taya777 login – taya777 login

  12. JosephImild می گوید

    winchile winchile Muchos casinos tienen salas de bingo.

  13. PatrickErype می گوید

    The casino industry supports local economies significantly.: taya777 login – taya777.icu

  14. Davidonelm می گوید

    http://jugabet.xyz/# Algunos casinos tienen programas de recompensas.
    Entertainment shows are common in casinos.

  15. LannyMam می گوید

    Las redes sociales promocionan eventos de casinos.: winchile.pro – win chile

  16. Davidonelm می گوید

    https://jugabet.xyz/# Los casinos organizan noches de trivia divertidas.
    The poker community is very active here.

  17. PatrickErype می گوید

    Los casinos organizan noches de trivia divertidas.: winchile – winchile.pro

  18. LannyMam می گوید

    The casino atmosphere is thrilling and energetic.: phtaya casino – phtaya.tech

  19. JosephImild می گوید

    jugabet chile jugabet.xyz La variedad de juegos es impresionante.

  20. Davidonelm می گوید

    http://phtaya.tech/# The gaming floors are always bustling with excitement.
    Gambling regulations are strictly enforced in casinos.

  21. PatrickErype می گوید

    Los bonos de bienvenida son generosos.: jugabet chile – jugabet

  22. Davidonelm می گوید

    http://taya777.icu/# Cashless gaming options are becoming popular.
    Many casinos offer luxurious amenities and services.

  23. LannyMam می گوید

    Los jugadores deben conocer las reglas.: winchile casino – winchile

  24. PatrickErype می گوید

    Loyalty programs reward regular customers generously.: phtaya.tech – phtaya casino

  25. Davidonelm می گوید

    https://winchile.pro/# Los casinos reciben turistas de todo el mundo.
    The Philippines has a vibrant nightlife scene.

  26. JosephImild می گوید

    phmacao phmacao com Players enjoy both fun and excitement in casinos.

  27. LannyMam می گوید

    Muchos casinos tienen salas de bingo.: winchile – winchile

  28. Davidonelm می گوید

    https://phtaya.tech/# The poker community is very active here.
    Slot machines feature various exciting themes.

  29. PatrickErype می گوید

    The ambiance is designed to excite players.: phtaya login – phtaya login

  30. LannyMam می گوید

    п»їCasinos in the Philippines are highly popular.: phmacao com – phmacao com login

  31. Davidonelm می گوید

    http://phtaya.tech/# Some casinos have luxurious spa facilities.
    п»їCasinos in the Philippines are highly popular.

  32. PatrickErype می گوید

    Manila is home to many large casinos.: phmacao casino – phmacao com login

  33. JosephImild می گوید

    phmacao casino phmacao.life Poker rooms host exciting tournaments regularly.

  34. LannyMam می گوید

    The Philippines offers a rich gaming culture.: taya777 app – taya777 app

  35. Davidonelm می گوید

    http://phmacao.life/# The Philippines has a vibrant nightlife scene.
    The casino atmosphere is thrilling and energetic.

  36. PatrickErype می گوید

    Las ganancias son una gran motivaciГіn.: jugabet casino – jugabet casino

  37. Davidonelm می گوید

    http://phmacao.life/# Players enjoy both fun and excitement in casinos.
    п»їCasinos in the Philippines are highly popular.

  38. LannyMam می گوید

    Game rules can vary between casinos.: phmacao casino – phmacao casino

  39. Leo Anson می گوید

    Very interesting details you have observed, appreciate it for posting. “The thing always happens that you really believe in and the belief in a thing makes it happen.” by Frank Lloyd Wright.

  40. JosephImild می گوید

    jugabet jugabet casino La diversiГіn nunca se detiene en los casinos.

  41. PatrickErype می گوید

    A variety of gaming options cater to everyone.: taya777 register login – taya777 app

  42. Davidonelm می گوید

    https://phmacao.life/# The gaming floors are always bustling with excitement.
    The casino atmosphere is thrilling and energetic.

  43. LannyMam می گوید

    La iluminaciГіn crea un ambiente vibrante.: winchile.pro – winchile

  44. PatrickErype می گوید

    Slot machines attract players with big jackpots.: phtaya.tech – phtaya.tech

  45. LannyMam می گوید

    Las apuestas mГ­nimas son accesibles para todos.: jugabet – jugabet chile

  46. JosephImild می گوید

    winchile casino winchile casino Los casinos garantizan una experiencia de calidad.

  47. Davidonelm می گوید

    https://jugabet.xyz/# Las tragamonedas ofrecen grandes premios.
    Visitors come from around the world to play.

  48. PatrickErype می گوید

    Most casinos offer convenient transportation options.: phtaya login – phtaya.tech

  49. LannyMam می گوید

    Live dealer games enhance the casino experience.: phtaya – phtaya casino

  50. Davidonelm می گوید

    http://jugabet.xyz/# Los juegos de mesa son clГЎsicos eternos.
    Responsible gaming initiatives are promoted actively.

  51. LannyMam می گوید

    The casino scene is constantly evolving.: phtaya login – phtaya.tech

  52. Davidonelm می گوید

    https://winchile.pro/# Los casinos reciben turistas de todo el mundo.
    The casino industry supports local economies significantly.

  53. JosephImild می گوید

    phtaya phtaya.tech Online gaming is also growing in popularity.

  54. Davidonelm می گوید

    http://winchile.pro/# Algunos casinos tienen programas de recompensas.
    Visitors come from around the world to play.

  55. PatrickErype می گوید

    Many casinos have beautiful ocean views.: taya777 app – taya777

  56. LannyMam می گوید

    La historia del juego en Chile es rica.: win chile – winchile casino

  57. Davidonelm می گوید

    https://taya777.icu/# Slot machines attract players with big jackpots.
    Casino promotions draw in new players frequently.

  58. PatrickErype می گوید

    La pasiГіn por el juego une a personas.: winchile – winchile

  59. LannyMam می گوید

    Many casinos have beautiful ocean views.: taya365 – taya365 login

  60. JosephImild می گوید

    jugabet casino jugabet.xyz La pasiГіn por el juego une a personas.

  61. Davidonelm می گوید

    https://jugabet.xyz/# La Г©tica del juego es esencial.
    Casinos often host special holiday promotions.

  62. PatrickErype می گوید

    Players can enjoy high-stakes betting options.: taya365.art – taya365 login

  63. Davidonelm می گوید

    http://jugabet.xyz/# La ruleta es un juego emocionante aquГ­.
    Players enjoy a variety of table games.

  64. LannyMam می گوید

    Las ganancias son una gran motivaciГіn.: win chile – win chile

  65. Davidonelm می گوید

    http://winchile.pro/# Las tragamonedas ofrecen grandes premios.
    A variety of gaming options cater to everyone.

  66. JosephImild می گوید

    win chile win chile Muchos casinos ofrecen restaurantes y bares.

  67. PatrickErype می گوید

    Online gaming is also growing in popularity.: taya777 app – taya777 register login

  68. Davidonelm می گوید

    http://phmacao.life/# Poker rooms host exciting tournaments regularly.
    The poker community is very active here.

  69. LannyMam می گوید

    Some casinos have luxurious spa facilities.: phmacao.life – phmacao casino

  70. PatrickErype می گوید

    La competencia entre casinos beneficia a los jugadores.: jugabet.xyz – jugabet casino

  71. Davidonelm می گوید

    https://phtaya.tech/# Resorts provide both gaming and relaxation options.
    The thrill of winning keeps players engaged.

  72. WilliamBap می گوید

    The casino experience is memorable and unique. https://winchile.pro/# Los casinos ofrecen entretenimiento en vivo.

  73. LannyMam می گوید

    Slot machines attract players with big jackpots.: phmacao com – phmacao casino

  74. JosephImild می گوید

    taya777 taya777 login Casinos offer delicious dining options on-site.

  75. PatrickErype می گوید

    Resorts provide both gaming and relaxation options.: taya365 login – taya365 com login

  76. Davidonelm می گوید

    http://jugabet.xyz/# La competencia entre casinos beneficia a los jugadores.
    The poker community is very active here.

  77. LannyMam می گوید

    Las aplicaciones mГіviles permiten jugar en cualquier lugar.: winchile.pro – winchile.pro

  78. PatrickErype می گوید

    Los casinos organizan eventos especiales regularmente.: win chile – winchile.pro

  79. Davidonelm می گوید

    https://taya365.art/# The Philippines offers a rich gaming culture.
    Slot machines feature various exciting themes.

  80. JosephImild می گوید

    jugabet jugabet.xyz La mГєsica acompaГ±a la experiencia de juego.

  81. LannyMam می گوید

    Las ganancias son una gran motivaciГіn.: win chile – winchile casino

  82. Davidonelm می گوید

    https://winchile.pro/# Hay reglas especГ­ficas para cada juego.
    Most casinos offer convenient transportation options.

  83. PatrickErype می گوید

    A variety of gaming options cater to everyone.: taya365.art – taya365

  84. Michaelerype می گوید

    non prescription medicine pharmacy http://familypharmacy.company/# family pharmacy

  85. Williegal می گوید

    Online pharmacy USA: family pharmacy – Cheapest online pharmacy

  86. Davidvusty می گوید

    Cheapest online pharmacy: Best online pharmacy – Cheapest online pharmacy

  87. Michaelerype می گوید

    online pharmacy no prescription https://xxlmexicanpharm.com/# xxl mexican pharm

  88. Williegal می گوید

    drugmart: discount drugs – discount drug mart

  89. PorterCib می گوید

    MegaIndiaPharm MegaIndiaPharm Mega India Pharm

  90. Davidvusty می گوید

    xxl mexican pharm: best online pharmacies in mexico – mexican pharmaceuticals online

  91. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy world coupon https://xxlmexicanpharm.shop/# medication from mexico pharmacy

  92. Williegal می گوید

    legit non prescription pharmacies: discount drug mart – discount drugs

  93. Michaelerype می گوید

    cheapest prescription pharmacy https://xxlmexicanpharm.shop/# xxl mexican pharm

  94. Davidvusty می گوید

    drug mart: discount drug mart – uk pharmacy no prescription

  95. Williegal می گوید

    xxl mexican pharm: mexican pharmaceuticals online – buying prescription drugs in mexico online

  96. PorterCib می گوید

    easy canadian pharm safe canadian pharmacy easy canadian pharm

  97. Davidvusty می گوید

    xxl mexican pharm: xxl mexican pharm – xxl mexican pharm

  98. Williegal می گوید

    easy canadian pharm: easy canadian pharm – easy canadian pharm

  99. Michaelerype می گوید

    canada pharmacy coupon https://xxlmexicanpharm.com/# best online pharmacies in mexico

  100. Davidvusty می گوید

    Cheapest online pharmacy: online pharmacy delivery usa – Online pharmacy USA

  101. Williegal می گوید

    online pharmacy discount code: discount drug pharmacy – drugmart

  102. Michaelerype می گوید

    online pharmacy no prescription needed https://familypharmacy.company/# Best online pharmacy

  103. PorterCib می گوید

    canadian pharmacy tampa easy canadian pharm easy canadian pharm

  104. Michaelerype می گوید

    prescription free canadian pharmacy https://easycanadianpharm.com/# trusted canadian pharmacy

  105. Davidvusty می گوید

    certified canadian pharmacy: legit canadian pharmacy – buy drugs from canada

  106. Williegal می گوید

    indianpharmacy com: Mega India Pharm – MegaIndiaPharm

  107. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy coupon https://discountdrugmart.pro/# discount drug pharmacy

  108. Davidvusty می گوید

    canadian drug pharmacy: canadian pharmacy ratings – legitimate canadian pharmacies

  109. PorterCib می گوید

    п»їbest mexican online pharmacies xxl mexican pharm mexican drugstore online

  110. Williegal می گوید

    northern pharmacy canada: easy canadian pharm – easy canadian pharm

  111. Michaelerype می گوید

    no prescription needed pharmacy http://easycanadianpharm.com/# canada pharmacy 24h

  112. Michaelerype می گوید

    legal online pharmacy coupon code http://easycanadianpharm.com/# canadian mail order pharmacy

  113. Davidvusty می گوید

    family pharmacy: rx pharmacy coupons – family pharmacy

  114. Michaelerype می گوید

    online pharmacy no prescription https://megaindiapharm.com/# Mega India Pharm

  115. PorterCib می گوید

    xxl mexican pharm buying from online mexican pharmacy mexico pharmacies prescription drugs

  116. Davidvusty می گوید

    MegaIndiaPharm: Mega India Pharm – Mega India Pharm

  117. Williegal می گوید

    india online pharmacy: Mega India Pharm – buy medicines online in india

  118. Michaelerype می گوید

    no prescription required pharmacy https://familypharmacy.company/# Cheapest online pharmacy

  119. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy coupon https://discountdrugmart.pro/# drug mart

  120. Williegal می گوید

    Mega India Pharm: mail order pharmacy india – indian pharmacy online

  121. Davidvusty می گوید

    MegaIndiaPharm: MegaIndiaPharm – Mega India Pharm

  122. PorterCib می گوید

    global pharmacy canada pharmacy com canada canadian pharmacy online

  123. Michaelerype می گوید

    cheapest pharmacy for prescriptions without insurance https://megaindiapharm.com/# MegaIndiaPharm

  124. Charlesloody می گوید

    pharmacy discount coupons https://familypharmacy.company/# Cheapest online pharmacy

  125. Williegal می گوید

    mexican border pharmacies shipping to usa: medicine in mexico pharmacies – mexican pharmaceuticals online

  126. Davidvusty می گوید

    drugmart: drugmart – discount drug mart

  127. Michaelerype می گوید

    online pharmacy no prescription http://discountdrugmart.pro/# canadian pharmacy no prescription needed

  128. Williegal می گوید

    top online pharmacy india: indian pharmacy online – Mega India Pharm

  129. Davidvusty می گوید

    Online pharmacy USA: family pharmacy – Cheapest online pharmacy

  130. Michaelerype می گوید

    pharmacy coupons https://familypharmacy.company/# online pharmacy delivery usa

  131. PorterCib می گوید

    best india pharmacy п»їlegitimate online pharmacies india Mega India Pharm

  132. Williegal می گوید

    MegaIndiaPharm: MegaIndiaPharm – MegaIndiaPharm

  133. Michaelerype می گوید

    cheapest pharmacy to get prescriptions filled https://familypharmacy.company/# online pharmacy delivery usa

  134. Davidvusty می گوید

    xxl mexican pharm: xxl mexican pharm – best online pharmacies in mexico

  135. Michaelerype می گوید

    best canadian pharmacy no prescription https://xxlmexicanpharm.com/# xxl mexican pharm

  136. Williegal می گوید

    legitimate canadian pharmacy online: canadian pharmacy 24 com – best rated canadian pharmacy

  137. PorterCib می گوید

    purple pharmacy mexico price list xxl mexican pharm mexican border pharmacies shipping to usa

  138. Davidvusty می گوید

    easy canadian pharm: easy canadian pharm – easy canadian pharm

  139. Williegal می گوید

    prescription free canadian pharmacy: discount drugs – drug mart

  140. Michaelerype می گوید

    canadian online pharmacy no prescription http://easycanadianpharm.com/# easy canadian pharm

  141. Williegal می گوید

    MegaIndiaPharm: Mega India Pharm – indian pharmacy paypal

  142. Michaelerype می گوید

    canadian pharmacy world coupons https://familypharmacy.company/# family pharmacy

  143. PorterCib می گوید

    drugmart drugmart rxpharmacycoupons

  144. Davidvusty می گوید

    pharmacy online 365 discount code: drugstore com online pharmacy prescription drugs – discount drug mart pharmacy

ارسال یک پاسخ