ظرفیت‌های سازمان توسعه تجارت برای توسعه گردشگری سلامت

در جلسه کمیته مشورتی سازمان توسعه تجارت در حوزه گردشگری سلامت مطرح شد

اولین جلسه کمیته مشورتی سازمان توسعه تجارت به همت دفتر ارتقایی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خدمات فنی‌ومهندسی این سازمان و با حضور چهره‌هایی از بخش خصوصی و دولتی برگزار شد.

در این نشست که با موضوع بررسی ظرفیت‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات خدمات گردشگری سلامت و افزایش درآمدهای ارزی کشور برگزار شد چهره‌هایی چون حسن راشکی، محمد جهانگیری، محمد پناهی، محمدرضا ترجمان، رضا جمیلی، لیلا اژدری، زاهد شفیعی، مجسن منتظری و نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایران و معاونت علمی حضور داشتند.

 

ظرفیت‌های سازمان توسعه تجارت در حوزه نمایشگاه‌ها و بازارهای صادراتی

محسن منتظری، سرپرست دفتر ارتقای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خدمات فنی‌و‌مهندسی سازمان توسعه تجارت در این نشست با اشاره به ماموریت این سازمان در توسعه صادرات کشور هدف از تشکیل این کمیته را استفاده از ظرفیت‌های این سازمان برای کمک به کسب وکارها و فعالان گردشگری سلامت عنوان کرد. او با تاکید بر اینکه در بحث جوایز و معافیت‌های صادراتی می‌توان از سازمان توسعه تجارت کمک گرفت ابراز امیدواری کرد فعالان این حوزه بتوانند نیازمندی‌های صنعت را از طریق کمیته‌ای که در حال شکل‌گیری است منتقل و جمع‌بندی درستی از اولویت‌ها ارائه دهند.

2محمد پناهی هم با اشاره به تعاریف و بخش‌های مختلف اقتصاد گردشگری سلامت توجه به حوزه‌های ارزآور این صنعت را یکی از اولویت‌های امروز برشمرد و تاکید کرد باید با کار تیمی بازارهای مختلف صادراتی در این حوزه را شناسایی و توانمند کرد.

2نیاز اول و آخر مدیکال توریسم، مارکتینگ است

رضا جمیلی بنیان‌گذار مدتورپرس و فعال حوزه گردشگری سلامت هم با برشمردن ظرفیت‌های بخش خصوصی، تاکید کرد زیست بوم نسبتا بالغی در حوزه مدیکال توریسم در سال های گذشته شکل گرفته و نیاز امروز کشور در بحث مارکتینگ و بازاریابی است. او گفت: «بازاریابی بین‌المللی در صنعت سلامت از عهده یک یا دو کسب‌وکار خارج است و باید از ظرفیت‌های دولتی ازجمله سازمان‌هایی چون توسعه تجارت که شناخت خوبی از کشورهای مختلف دارند یاری گرفت.» او تاکید کرد اگر بتوان در این حوزه و صرفا در یک یا دو کشور هم کارهایی برای تقویت مارکتینگ و برندینگ ایران در زمینه گردشگری سلامت انجام داد هم موفقیت بزرگی رقم زده شده است.

حسن راشکی بنیان‌گذار تریتا هم مارکتینگ را پاشنه‌آشیل این صنعت خواند که به دلیل هزینه‌های بالا نیازمند همراهی بخش‌های مختلف از جمله نهادهای دولتی است. او تاکید کرد مارکتینگ آنلاین از طریق پلتفرم‌ها جایی است که سازمان توسعه تجارت تجربه و توان خوبی در آن دارد و می‌تواند به یاری گردشگری سلامت بیاید.

محمد جهانگیری رییس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت هم با برشمردن ظرفیت پزشکی و توانمندی‌های زیادی که در حوزه درمان وجود دارد تقویت این زیست‌بوم را یکی از ماموریت‌های بخش‌های مختلف از جمله اتاق‌های بازرگانی عنوان و تاکید کرد می‌بایست مسیر و نقشه راه درستی برای این کار داشت.

در این نشست همچنین لیلا اژدری و زاهد شفیعی نمایندگان وزارت گردشگری از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با سازمان توسعه تجارت به ویژه در موضوع برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر دادند. شفیعی همچنین تاکید کرد در این وزارتخانه سند جدیدی برای راهبری گردشگری سلامت در دست تدوین است که به‌زودی جزئیات بیشتر آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمدرضا ترجمان، رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت هم با برشمردن برخی آمارهای این حوزه تاکید کرد با حمایت از شرکت‌های تسهیلگر و آموزش‌های درست می‌توان این بخش را توسعه داد.

سیدمهدی سادات نماینده معاونت علمی در این نشست هم با اشاره به زیست‌بوم خلاق گردشگری کشور از آمادگی این معاونت برای راه‌اندازی خانه های خلاق گردشگری سلامت و حمایت از استارتاپ‌ها و ایده‌های این حوزه خبر داد.

در پایان این نشست قرار شد با تعیین یک یا دو اولویت مشخص در جلسات آتی، دستور کار مشخصی برای این کمیته با هدف استفاده از ظرفیت‌های سازمان توسعه تجارت در گردشگری سیلامت تدوین شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.