راه‌اندازی نظام رگولاتوری در حوزه سلامت دیجیتال ضروری است

در نشست هم‌اندیشی چالش‌های پیش روی بخش خصوصی در رابطه ‌با پرونده الکترونیک سلامت مطرح شد

نشست هم‌اندیشی چالش‌های پیش روی بخش خصوصی در رابطه ‌با پرونده الکترونیک سلامت، یکشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱در پارک فناوری فردا برگزار شد.

در این نشست مدیرعامل پلتفرم‌های پزشکی؛ ازجمله دکترنکست، دکترتو، بقراط و دکتر‌دکتر حضور داشتند.

در ابتدای نشست زهرا خوشحالی، سردبیر سلامت‌نیوز گفت: «در حوزه گسترده‌ای به نام سلامت دیجیتال هنوز مشخص نیست چه کسی متولی برخی امور است. مثلاً هنوز مشخص نیست چه کسی باید به استارتاپ‌های پزشکی مجوز فعالیت بدهد و بر فعالیت آنها نظارت داشته باشد. نه‌تنها زیرساخت‌های لازم به این حوزه اختصاص نمی‌یابد، درصدد هستند فعالیت‌ها را هم محدود کنند.»

خوشحالی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی نظام رگولاتوری در حوزه سلامت دیجیتال اجتناب‌ناپذیر است. خاطرنشان کرد: «سال‌ها پیش معاونت مطبوعاتی در حوزه مجوزهای پایگاه‌های خبری نیز همین مسئله را داشت و بالأخره پذیرفته شد که رسانه کم‌کم از حالت روزنامه و چاپی به فضاهای گسترده‌تری در اینترنت گسترش می‌یابد و نیاز است یک متولی داشته باشد وگرنه فضای خبری کشور وارد شایعات و حاشیه‌ها می‌شود.»

خوشحالی افزود: «در حال حاضر در فضای غبارآلودی هستیم که نمی‌دانیم مجوز را چه کسی صادر می‌کند و چه نهادی باید بر عملکرد این حوزه نظارت کند و چه سازمانی متولی امر است. بیمه‌ها فعالیت کلیدی در این زمینه دارند که زیر نظر وزارت رفاه هستند و بخش درمان با وزارت بهداشت است؛ بنابراین مشخص نیست متولی امور سلامت دیجیتال چه کسی است و نقش وزارت ارتباطات در این زمینه چیست. همه این موارد باید در فضایی باز و به‌صورت شفاف و گام‌به‌گام مشخص شود تا از خطاهای احتمالی و دوباره‌کاری‌ها جلوگیری شود.»

او ادامه داد: «همین مسیری که در الکترونیکی‌شدن فضای پرداخت کشور رفتیم، می‌تواند نقشه راهی برای نظام سلامت باشد. در حال حاضر ما در کشور بانک‌های کاملاً اینترنتی داریم و این نشان می‌دهد اگر بخواهیم، می‌توانیم این را هم پیاده‌سازی و حل کنیم.»

در ادامه نشست سعید طاهری، مدیرعامل دکتر نکست نیز با تأیید این چالش‌ها گفت: «در حال حاضر دکترنکست میزبان ۱۳ میلیون پرونده الکترونیک بیماران است. ما طی نامه‌ای اعلام کردیم تأمین زیرساخت‌های لازم و امنیت اطلاعات بیماران برعهده شماست که به‌صورت غیررسمی پاسخ دادند ما تأمین‌کننده نیستیم. در نهایت بلاتکلیف ماندیم و هیچ ارگانی هم مسئولیت قبول نمی‌کند.»

نیما فاضلی، مدیرعامل دکتردکتر نیز گفت: «بحث مجوز و رگولاتوری در حوزه فعالیت پلتفرم‌های پزشکی در زمینه پرونده الکترونیک سلامت نامشخص است. بخش تجاری پرونده الکترونیک سلامت نادیده گرفته شده و تصور می‌کنند پلتفرم‌های پزشکی باید یک کار عام‌المنفعه انجام دهند.»

در ادامه رضا دفاعی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی بقراط گفت: «وزارت بهداشت در سال ۹۵ سامانه سپاس (سامانه پرونده الکترونیک سلامت) را راه‌اندازی کرد و یکسری شرکت‌ها مجوز گرفتند؛ اما مشکل اینجاست که وزارت بهداشت هر دستوری که می‌دهد هیچ الزامی برای اجرای آن وجود ندارد.»

 

بهزاد آزادی، مدیرعامل دکترتو نیز ضمن تأکید بر اینکه مطمئن باشید در آینده نمی‌توانید این اطلاعات را در یک پلتفرم واحد دولتی ببینید که ۸۰ میلیون بیمار در یک پلتفرم باشند، خاطرنشان کرد: «در حوزه سلامت دیجیتال نیاز به همراهی تمامی استارتاپ‌های پزشکی وجود دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.