اردبیل از فرصت اکو استفاده کند

یادداشتی از ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سیاست وزارت بهداشت در راستای توسعه گردشگری سلامت است. این صنعت در دو بعد توسعه اقتصادی و توسعه حوزه سلامت در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به پیشرفت‌های علمی و مهارت بالای پزشکان ایرانی و اعتمادی که کشورهای همسایه و سایر کشورها به پزشکان ایرانی و نظام سلامت کشور دارند، می‌توانیم گردشگر سلامت بسیاری را جذب کنیم. هر گردشگر سلامت نسبت به هر گردشگری عادی، فرهنگی و زیارتی چندین برابر ارزآوری برای کشور دارد. همچنین باعث ایجاد منابعی در حوزه سلامت می‌شود که در نتیجه توسعه و افزایش استاندارد و کیفیت را در این حوزه به‌همراه دارد. به همین سبب توافق‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا شد و همچنین اقداماتی در این زمینه در حال انجام است تا بتوانیم تعداد گردشگران این حوزه را افزایش دهیم.

اما نکته بسیار مهم این است که تمام فعالیت‌های ما در این صنعت در راستای افزایش خدمات به مردم کشورمان به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم است. به این معنا که از مزایای اقتصادی و رفاهی این صنعت به نفع ایرانیان داخل کشور استفاده شود. به همین سبب باید دقت کنیم که به‌دلیل گردشگری سلامت دو عارضه به مردم تحمیل نشود اول اینکه ایرانیان داخل کشور به‌دلیل آنکه یک گردشگر سلامت باید ویزیت شود در صف طولانی انتظار نماند. به این معنا که چون گردشگر سلامت هزینه بیشتری را می‌پردازد الویت بیشتری نداشته باشد. دوم اینکه قیمت‌های خدمات سلامت در داخل کشور برای مردم بالا نرود؛ به‌گونه‌ای که خدمات نظام سلامت با کیفیت خوب و قیمت مناسب به مرام ارائه شود.

در صنعت گردشگری سلامت ارتباطات ضعیفی بین تمام ارگان‌ها برقرار بود که خوشبختانه در چند ماه اخیر کمی بهبود پید کرده است. وضعیت نظام سلامت و درمان در اوایل دهه ۶۰ درکشور بسیار ضعیف بود و در شهرهایی مانند اردبیل، همدان، ارومیه، زنجان و… پزشکان پاکستانی و هندی خدمت می‌کردند. این وضعیت به‌گونه‌ای بود که حتی مردم برای عمل‌های جراحی که امروزه در تمام مراکز استان‌ها و حتی در شهرهای دوم و سوم استان‌ها به‌راحتی انجام می‌شود، به خارج از کشور مراجعه می‌کردند. اما به‌مرور زمان با تعامل بیشتر وزارت بهداشت با دانشگاه در حوزه بهداشت و درمان کشور پیشرفت‌هایی نیز حاصل شد و توانایی‌هایمان را در حوزه درمان به جایی رساندیم که تبدیل به محلی برای ارجاع و گردشگری سلامت شدیم. اما در این صنعت حوزه‌های دیگری مانند گردشگری و خدمات رفاهی نیز نقش دارند که متاسفانه نتوانستیم پیشرفت خوبی در این زمینه‌ها داشته باشیم. تعامل با سایر سازمان‌ها به‌خصوص مراکز علمی که در گردشگری به‌طور خاص کار می‌کنند می‌تواند برای طرفین، یعنی هم برای ما به‌عنوان حوزه سلامت و سایر ذی‌نفعان این صنعت بسیار راه‌گشا باشد تا بتوانیم پیشرفت خوبی در حوزه گردشگری به‌صورت عام و سلامت به‌طور خاص حاصل کنیم.

نشست اکو، یک نشست بسیار مهم است و با توجه به اعتمادی که کشورهای عضو اکو و مردمان آنها به یکدیگر دارند، می‌توانیم توسعه گردشگری مناسبی را در حوزه سلامت داشته باشیم.

استان اردبیل به سبب ویژگی‌های طبیعی که تعدادی از آن‌ها مانند چشمه‌های آب گرم معدنی و درمانی منحصربه فرد هستند و همچنین وجود پزشکان حاذق و دانشگاه‌های فعال، می‌تواند هم در سطح ملی و هم در سطح جذب گردشگر سلامت تاثیرگذار باشد. یکی دیگر از شرایط مهم این استان هم‌جواری با جمهوری آذربایجان است که همه روزه تعداد انبوهی از مردمان این کشور برای یک ویزیت ساده تا درمان‌های پیچیده و جراحی به آن‌جا مراجعه می‌کنند. با توجه به این موارد اردبیل استان بسیار مهمی در جذب گردشگر سلامت است و برگزاری رویداد اکو فرصت بسیار خوبی است تا این ظرفیت‌ها نمایش داده شوند.

1 نظر
  1. میلاد بهروزی می گوید

    به نظرم این ویژگی‌ هایی که اردبیل دارد می‌ تواند به قطب گردشگری سلامت غرب کشور تبدیل شود. جذب توریست سلامت از کشورهای همجوار فقط نیاز به یک همت جمعی دارد. میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی اردبیل باید زودتر دست به کار شوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.