وایدام هلث؛ استارتاپ هندی گردشگری پزشکی

صنعت گردشگری هند با پیشینه غنی خود در زمینه طب‌های سنتی روز به روز قدرتمندتر می‌شود. در این میان، نقش استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا برای تسریع این فرایند از اهمیت بسزایی برخوردار است. استارتاپ گردشگری پزشکی وایدام هلث که درحال حاضر تمرکز خود را بر بیمارانی معطوف کرده است که برای درمان‌های پزشکی به هند سفر می‌کنند به کاربران امکان می‌دهد تا در مورد پزشکان، بیمارستان‌ها و هزینه‌های درمان تحقیق کنند. همچنین قابلیت خواندن داستان‌های بیماران و تجربه‌هایشان روی این پلتفرم وجود دارد.

مانیش چاندرا و پانکاج چاندرا از فارغ التحصیلات مؤسسه هندی مدیریت Lucknow این استارتاپ را به راه انداخته‌اند. آنها با تمرکز بر بخش مراقبت‌های سلامتی پس از آنکه به طور شخصی جراحی و درمان‌های پیشرفته را تجربه کردند درصدد راه اندازی کسب‌وکار خودشان در این فضا برآمدند.

ماجرای شکل‌گیری وایدام هلث

وقتی صحبت از جراحی و درمان‌های پیشرفته باشد مردم اغلب در مورد بهترین جراحان، بیمارستان‌ها و هزینه‌های درمانی سؤال دارند. به گفته مانیش ۳۹ ساله «افراد برای کسب اطلاعات در مورد این موضوع به دوستان و خانواده، پزشکان محلی و حتی اینترنت رجوع می‌کنند. تقریباً همه افراد حتماً به اینترنت سر می‌زنند. اما نمی‌توان هیچ پلتفرم معتبری را یافت که به این سؤال‌ها پاسخ دهد.» او به مدت ۱۵ سال در شرکت‌هایی نظیر  IRCTC e-ticketing، Agilent Technologies و British Telecom کار کرده است و پیش از آغاز به کار وایدام به مدت چهار سال به عنوان دستیار نائب رئیس بخش محصولات با ShopClues همکاری کرده است.

پانکاج ۳۵ ساله نیز ارتباط مستقیمی با بخش مراقبت‌های سلامتی دارد و از نزدیک با شبکه وسیعی از پزشکان و بیمارستان‌ها در شرکت‌هایی مانند Lybrate و DoctorOnCall کار کرده است. او به مدت چهار سال در بیمارستان‌های مختلف آمریکا به عنوان توسعه دهنده فناوری کار کرده است.

مانیش و پانکاج اعتبار لازم برای راه‌اندازی این استارتاپ را در مارسال ۲۰۱۶ از ۴CE Ventures (مستقر در سنگاپور) تأمین کردند و به این ترتیب، استارتاپ گردشگری سلامت وایدام هلث به طور رسمی در مه ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد. این استارتاپ که در نظر دارد به اولین پلتفرم در جستجوی بیماران تبدیل شود درحال حاضر بر بیمارانی که قصد مسافرت به هند دارد متمرکز است.

فرایند کار در این پلتفرم با سنجش گزارش‌ها و ترجیحات بیماران و نیز جمع‌آوری نظرهای متخصصان مختلف آغاز می‌شود. سپس بیماران می‌تواند پزشک و بیمارستان خود را انتخاب کنند و تیم وایدام به آنها در گرفتن ویزا، برنامه‌ریزی سفر کمک می‌کنند.

به گفته مؤسسان این استارتاپ «ما متوجه شدیم که فرد بیمار عمیقاً بر چیزی که جستجو می‌کند متمرکز است و نمی‌خواهد با اضافه بار اطلاعاتی روبرو شود. بنابراین با یک ابزار خودیاری مثل Cost Estimator به بیمار کمک می کنیم تا با وارد کردن درمان مورد نظر و کشور خود به نتایج مورد نظرش در مورد هزینه درمان، هزینه کل، بهترین پزشکان و بهترین بیمارستان‌ها، ویزا و اطلاعات پرواز دست پیدا کند.»

علاوه بر این، تیم استارتاپ گردشگری پزشکی وایدام هلث یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ایجاد کرده است تا بیماران را مورد به مورد مدیریت کند و روابط شخصی با آنها داشته باشد. به گفته مانیش آنها از طریق وبسایت، بازاریابی دیجیتال و نیز شرکای آفلاین خود یعنی متخصصان، شرکت‌های بیمه و دولت به بیمارانشان دسترسی پیدا می کنند. استارتاپ گردشگری پزشکی وایدام هلث درحال حاضر بیش از ۱۷ هزار عضو در فیسبوک دارد.

جایگاه استارتاپ گردشگری پزشکی وایدام هلث در وضعیت توریسم درمانی هند

برخی گزارش‌ها پیشبینی کرده‌اند که بازار گردشگری پزشکی هند که درحال حاضر ۳ میلیارد دلار ارزش دارد تا سال ۲۰۲۰ به مرز ۸ میلیارد دلار خواهد رسید. این صنعت در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۱۵ از نظر میزان رشد مرکب سالانه به اندازه ۱۵ درصد رشد کرد. به رغم اندازه بزرگی که دارد بسیار غیرساختمند است؛ به طوری که از تسهیل‌گران متعددی در زمینه تسهیل مسافرت برخوردار است.

استارتاپ گردشگری پزشکی وایدام هلث
وایدام هلث یکی از استارتاپ‌های موفق هند در زمینه توریسم درمانی است

استارتاپ گردشگری پزشکی وایدام هلث با بیش از ۷۰ بیمارستان طراز اول در هند یادداشت تفاهم امضا کرده است و میزبان بیمارانی از بیش از ۲۰ کشور بوده است. ازجمله از مناطق آفریقا و استرالیا. همچنین شرکایی در بیش از ۱۰ کشور از جمله کنیا، غنا، اتیوپی، نیجریه و فیجی دارد. با توجه به تجربه دست اول پانکاچ در زمینه پزشکان و بیمارستان‌ها برای آنها متقاعد گردن بیمارستان ها برای جلب همکاری با آنها چندان دشوار نبود.

به گفته مانیش، وایدام تاکنون چندین کرور به بیمارستان‌ها اعطا کرده است. او تصریح کرد که هزینه درمانی پیشنهادی آنها از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر فرق می‌کند که گاهی اوقات حتی تا ۵۰ درصد هم می‌رسد. درحال حاضر این استارتاپ با سه شرکت بیمه خارجی کار می‌کند و در حال مذاکره با وزارت بهداشت دو کشور برای کمک به بیمارانی است که از طریق این وزارت خانه معرفی شده‌اند.

وایدام یک تیم ۱۰ نفره دارد که متشکل از پزشکان، مهندسان نرم افزار، بازاریاب‌های دیجیتال، نویسندگان محتوا و مجریان میدانی است. این استارتاپ درصدد است مجاری ارتباطی خود در آفریقا را قوت ببخشد و کشورهای جدیدی را مانند خاورمیانه، آمریکا، انگلیس به عنوان منابع خود اضافه کند. یعنی کشورهایی که تعداد قابل توجهی از جمعیتش برای درمان پزشکی به هند مسافرت می کنند.

نکته پایانی در مورد جایگاه هند در بازار گردشگری پزشکی مربوط به فاکتورهایی مانند هزینه و دسترس پذیری تسهیلات دارای اعتبار می‌شود. این دو عامل منجر به ظهور چندین کریدور جهانی برای گردشگری پزشکی شده اند؛ کشورهایی نظیر سنگاپور، تایلند، هند؛ مالزی، تایوان، مکزیک و کاستاریکا.

منبع: Vaidam، Your Story

نظرات بسته شده است.