می‌خواهیم در آینده اسنپ بیماران هم شویم!

گفت‌وگو با مهدی زاهدی اول، هم‌بنیان‌گذار  استارتاپ ویزیتم

استارتاپ ویزیتم توسط مهدی زاهدی اول، مرتضی حاجی آقامیری و احسان حیدری در حوزه سلامت الکترونیک راه‌اندازی شده است. مهدی زاهدی اول ارشد روابط بین‌الملل و MBA دارد و لیسانس خود را در رشته  حسابداری گرفته است. مرتضی حاجی آقامیری در رشته نفت تحصیل کرده است و احسان حیدری نیز رشته آی تی خوانده است. با مهدی هم صحبت شدیم تا داستان استارتاپشان را بگوید: «ما قبل از این در حوزه بازرگانی فعالیت می‌کردیم و یک سایت دیگر هم در کنار استارتاپ ویزیتم در حوزه صادرات داریم. علت اصلی که تصمیم گرفتیم وارد حوزه سلامت شویم وجود مشکلاتی بود که در حوزه نوبت دهی پزشکان می‌دیدیم و تصمیم گرفتیم بستری را فراهم کنیم تا حدی بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم. ایده ویزیتم از بهمن ۹۶ شکل گرفت و کار را شروع کردیم و در حال حاضر یک تیم ۱۸ نفره هستیم.»

در استارتاپ ویزیتم چکار می‌کنید چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

ویزیتم یک پلتفرم نوبت دهی آنلاین است که همه مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها، ساختمان‌های پزشکان و مطب‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر پزشکی در مکان‌های مختلفی کار کند می‌تواند تمام نوبت‌های خود را در مراکز درمانی مختلف و مطب خود در یک پنل مدیریت و براساس مدت زمانی که برای هر ویزیت صرف می‌کنند زمان‌های خود را برای دریافت نوبت اعلام نماید. از طرف دیگر در صورتی که پزشک به هر دلیلی با تاخیر به مطب برسد می‌تواند از آن را در سامانه اعمال کند تا مدت زمان تاخیر به صورت اتوماتیک در تمام نوبت‌های گرفته شده اعمال شود و به اطلاع بیماران هم برسد. علاوه بر این اگر پزشکی چند منشی هم داشته باشد هر کدام می‌توانند برنامه ریزی‌های خود را داشته باشند و حساب و کتاب‌های مربوط را انجام دهند.

کاربران علاوه بر اینکه می‌توانند از حضور پزشک در مراکز درمانی مختلف مطلع شوند و با توجه به آن نوبت خود را دریافت کنند می‌توانند نزدیک‌ترین پزشک و نزدیک‌ترین نوبتی که می‌توانند دریافت کنند را هم مشاهده نمایند. علاوه بر آن مطلع شوند که کدام پزشک خدمات درمانی موردنیاز آن‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین امکان جستجو در نقشه برای کاربران وجود دارد. علاوه بر این اطلاعاتی درباره محل پزشک برای کاربر قرار داده شده است اعم از وضعیت پارکینگ، استفاده از ویلچر و غیره که در فیچرهای بعدی خواهد آمد. از اهداف توسعه‌ای دیگری که در سر داریم این است که بیمار را در درب منزل سوار کنیم و به درب منزل برسانیم. کاربران می‌توانند از طریق سایت، اپلیکیشن و ربات تلگرامی‌ به این خدمات دسترسی داشته باشند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی چطور می‌توانند از خدمات استارتاپ ویزیتم استفاده کرده‌اند؟

از آنجایی که ما کارهایی در حوزه بیگ دیتا هم انجام دادیم پلتفرم را طوری طراحی کردیم که درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها هم بتوانند از آن استفاده کنند. بخش هوشمند سیستم به پذیرش بیمارستان‌ها کمک می‌کند نوبت‌دهی را به خوبی ساماندهی کنند. در بخش توسعه نرم افزار این امکان برای بخش‌های آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی و سونوگرافی نیز فراهم می‌شود تا بر مبنای پلنی بتواند اطلاعات هماهنگ‌تر با پزشکان انتقال دهند. از طرفی معلوم شود از طرف چه پزشکی چه تعداد بیمار، قرار است به آنها مراجعه کند. امکان طراحی اپلیکیشن به صورت جداگانه برای مراکز درمانی هم وجود دارد ولی ما برای اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود بستری را فراهم کرده‌ایم که بیمارستان‌ها بتوانند در پلتفرم ویزیتم خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

با توجه به اینکه در ویزیتم دریافت‌کنندگان خدمات سلامت مصرف‌کننده نهایی هستند چه خدماتی را برای آنها در نظر گرفته‌اید؟

کاربران علاوه بر اینکه می‌توانند از حضور پزشک در مراکز درمانی مختلف مطلع شوند و با توجه به آن نوبت خود را دریافت کنند می‌توانند نزدیک‌ترین پزشک و نزدیک‌ترین نوبتی که می‌توانند دریافت کنند را هم مشاهده نمایند. علاوه بر مطلع شوند که کدام پزشک خدمات درمانی موردنیاز آن‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین امکان جستجو در نقشه برای کاربران وجود دارد. علاوه بر این اطلاعاتی درباره محل پزشک برای کاربر قرار داده شده است اعم از وضعیت پارکینگ، استفاده از ویلچر و غیره که در فیچرهای بعدی خواهد آمد. از اهداف توسعه‌ای دیگری که در سر داریم این است که بیمار را در درب منزل سوار کنیم و به درب منزل برسانیم. کاربران می‌توانند از طریق سایت، اپلیکیشن و ربات تلگرامی‌ به این خدمات دسترسی داشته باشند.

در ایران حدود ۱۵۶ هزار پزشک وجود دارد که اطلاعات این پزشکان را در طول یک سال جمع آوری کردیم و اطلاعات حدود ۷۰۰ پزشک وارد شده است تا تست‌های نقشه را انجام دهیم ولی احتمالا تا انتهای سال خدمات‌رسانی را شروع می‌کنیم و با کلیه اطلاعات پزشکان وارد بازار خواهیم شد.

تا کنون اطلاعات چه تعداد پزشک و مرکز درمانی را در سامانه وارد کرده‌اید؟

ورود اطلاعات در حال حاضر نیز در جریان است. در ایران حدود ۱۵۶ هزار پزشک وجود دارد که اطلاعات این پزشکان را در طول یک سال جمع آوری کردیم و اطلاعات حدود ۷۰۰ پزشک وارد شده است تا تست‌های نقشه را انجام دهیم ولی احتمالا تا انتهای سال خدمات‌رسانی را شروع می‌کنیم و با کلیه اطلاعات پزشکان وارد بازار خواهیم شد.

پزشکان در جریان خدماتی که استارتاپ ویزیتم ارائه می‌دهد هستند؟

این اطلاعات قابل دسترس برای همه است و افراد می‌توانند آن‌ها را دریافت کنند و ما فقط آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم تا کاربران بتوانند پزشک موردنظر خود را در نقشه بیابند. برای دریافت خدمات نوبت‌دهی و ورود اطلاعات پزشک با پزشکان مذاکره کرده‌ایم و با ۲۰۰۰ پزشک تاکنون به توافق رسیده‌ایم و قرارداد بسته‌ایم. با سایر پزشکان نیز در حال مذاکره هستیم.

چه پلنی درآمدزایی برای ویزیتم در نظر دارید؟

ما هزینه‌ای از کاربران دریافت نمی‌کنیم و برای تامین هزینه‌ها، کارمزدی بین ۳ تا ۴ درصد از هر ویزیت می‌گیریم.

آیا موفق به جذب سرمایه هم شدید؟

نه، لازم نداشتیم. ما با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و برای جمع‌آوری اطلاعات تا کنون حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون هزینه کرده‌ایم. علاوه بر این سامانه پشتیبانی که در پلتفرم ویزیتم قرار دادیم تا مراجع بتواند با پزشک در ارتباط باشد نیز هزینه‌بر بوده است.

فکر می‌کنید چه زمانی به مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسید؟

فکر می‌کنم زمانی که اطلاعات تکمیل شود یعنی اوایل سال آینده کار رسمی را شروع کنیم که حتما در آن زمان به درآمدزایی خواهید رسید.

در این مدت کشش بازار را در اکوسیستم سلامت ایران چطور ارزیابی کرده‌اید؟

کشش بازار خوب است و حدود ۱۷ استارتاپ در این حوزه شناسایی کرده‌ایم، ولی مشکلی که وجود دارد سیاست‌گذاری‌های مسئولین دولتی، محدودیت‌هایی را برای این حوزه ایجاد می‌کنند که به نوعی خود خواسته است و می‌تواند وجود نداشته باشد. این حوزه نیاز به حمایت بیشتری دارد تا رشد بهتری در اکوسیستم سلامت ایجاد شود.

فکر می‌کنید تعدد استارتاپ‌ها در حوزه نوبت‌ دهی آنلاین می‌تواند نقشی را در فرهنگ‌سازی برای استفاده از خدمات آنلاین توسط پزشکان ایفا کند؟

بله، به نظر می‌رسد حضور این تعداد استارتاپ نشان می‌دهد این حوزه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و یکی از تهدیدهای بزرگ که در این سیستم می‌بینم همین مقاومت پزشکان برای استفاده از خدمات آنلاین است که در مذاکراتی که داشتیم معمولا به دنبال مدل خارجی ما می‌گردند. مثلا می‌گویند برای اسنپ مدل خارجی مانند اوبر وجود دارد، مدل خارجی شما چه شرکتی است. در صورتی که نظام خدمات درمانی ما با دنیا متفاوت است و ما و همکارانمان هنوز نتوانسته‌ایم این فرهنگ‌سازی را انجام دهیم.

در حوزه گردشگری سلامت چه ظرفیت‌هایی را شناسایی کردید آیا قصد دارید به آن ورود کنید؟

بله، جز برنامه‌های توسعه ما هست، که اواسط سال آینده healthtrip.ir و healthbazzar.ir راه‌اندازی خواهد شد و به این حوزه نیز ورود می‌کنیم و قصد داریم به ۱۵ کشور همسایه ایران خدمات نوبت‌دهی آنلاین را ارائه دهیم.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

۲ نظرات
  1. جواد. م می گوید

    حضور چهره‌ های ی که در بازار سنتی ایران هم تجربه دارند می تواند به فضای استارتاپی کمک کند.. البته باید دقت کرد که اشتباهات آن فضا را در این فضای جدید و البته نوپا و شکننده تکرار نکنند. بازی های سیاسی اتاق های بازرگانی و بازار را نباید وارد استارتاپ ها کرد. اگر کسی با هر عنوانی بخواهد در این حوزه کار کند باید نیت حمایت از جوانان و رشد نواوری داشته باشد.

  2. JinCeada می گوید

    Ищите в гугле

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.