۳ خبر سیاسی که گردشگری سلامت باید از آن خوشحال باشد

تحولات این روزهای ترکیه، چین و عراق چه ارتباطی با مدیکال توریسم دارد؟

وسط موج دوم کرونا هستیم. هیچ کاری این روزها بهتر از امیدوار بودن به آینده نیست. برای داشتن امیدواری هم، باید نشانه‌هایش را جست‌وجو کرد. در وقفه‌ای که این روزها در بخش‌های مختلف اقتصادی جهان رخ داده بد نیست روزنه‌های امید را در میان اخبار مختلف جست‌و‌جو کنیم.

در چند روز گذشته چند خبر سیاسی در عرصه بین‌الملل حسابی سروصدا به پا کرده که شاید در زمینه خودشان خبرهای چندان دلچسب یا مثبتی نباشند و موافقان و مخالفان زیادی داشته باشند اما برای فعالان گردشگری سلامت می‌توانند خبرهای خوبی باشند.

خبر اول: مسجد شدن ایاصوفیه و خشم اروپایی‌ها

در سپهر سیاسی کشورها، متغیرهایی وجود دارد که تصمیم‌های بزرگ کشورها را رقم می‌زند. یکی از این تصمیم‌ها هفته گذشته و در کشور همسایه ما و رقیب اصلی مدیکال توریسم ایران یعنی ترکیه رخ داده است.

رجب طیب اردغان در یک تصمیم جنجالی بنای تاریخی ایاصوفیه که قریب به ۱۰۰ سال است موزه شده را مجددا مسجد کرد! این مکان مهم تاریخی و زیبا که در شهر استانبول ترکیه واقع شده تا پیش از پیروزی عثمانی‌ها بر امپراطوری روم و فتح شهر استانبول، یک کلیسای بزرگ و باشکوه و مهم در دنیای مسیحیت به شمار می‌رفت.

اما شهر استانبول که به دست سلاطین عثمانی افتاد ایاصوفیه برخلاف میل مسیحیان از جمله یونانی‌ها که حضور پررنگی در سرزمین آناتولی داشتند تبدیل به مسجد شد. ایا صوفیا قرن‌ها مسجد باقی ماند تا اینکه مصطفی کمال پاشا یا همان آتاتورک، جمهوری نوین ترکیه را بنا گذاشت و برای آشتی با غرب، دستور داد ایاصوفیه تبدیل به موزه شود تا هم مسلمانان و هم مسیحیان بتوانند واردش شوند و آن را از خود بدانند.

به لینکدین مدتورپرس بپیوندید

اما حالا اردوغان با این دستور جنجالی خشم کشورهای اروپایی را برانگیخته. بسیاری از سران کشورهای اروپایی هشدارها و سرزنش‌های زیادی را روانه دولت ترکیه کرده‌ و حتی تهدید کرده‌اند روابط‌شان با این کشور را محدود خواهند کرد.

اگرچه تصمیم‌های داخلی کشورها به خودشان مربوط است اما این اتفاق می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا برخی از بازارهای مدیکال توریسم ترکیه به‌ویژه در کشورهای مسیحی‌نشین اروپایی به سوی ایران روانه شود.

به‌عبارتی همانگونه که وقتی اتفاقی سیاسی در ایران باعث می‌شود تا شهروندان برخی کشورها برای سفر به ایران محدود شوند یا مردد، حالا فرصت خوبی است که از اتفاقی که در کشور همسایه‌مان افتاده برای رشد گردشگری سلامت ایران بهره ببریم. اینکه چطور می‌شود این کار را کرد، در یک پرونده ویژه به تفصیل توضیح داده‌ایم.

خبر دوم: قرارداد جنجالی با چین و یک پرسش کلیدی

این روزها یکی از بحث‌های داغ سیاسی-اقتصادی کشور موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین است. قراردادی که اگرچه هنوز ابهامات و پرسش‌های زیادی درباره آن وجود دارد اما یک نکته درباره آن روشن است: اینکه ایران و چین قرار است بیش از گذشته با هم رابطه سیاسی و اقتصادی داشته باشند.

این خبر خوبی برای گردشگری سلامت ایران است که از قضا در سال‌های گذشته از توریست‌های درمانی چین محروم بوده و مدت‌هاست آرزوی باز شدن پای آن‌ها به ایران را دارد. شکی نیست که وزارت امور خارجه و دولت و دیگر مسئولان کشور باید در این قرارداد با هوشمندی در پی کسب و حفظ منافع و منابع کشور آن‌هم در بالاترین سطح آن باشند اما با پیش‌فرض گرفتن این اصل، باید به این فکر کنیم که چطور می‌توانیم منافع‌مان را در این قرارداد و هر قرارداد سیاسی-اقتصادی مشابه در حوزه‌هایی چون گردشگری سلامت تعریف کنیم.

فعالان گردشگری سلامت علاوه بر حساسیت‌های ملی که درباره هر قراردادی دارند می‌بایست یک مطالبه جدی دیگر را هم در موقعیت‌های این‌چنینی مطرح کنند:

تسهیل فرآیندهایی برای باز کردن پای شهروندان دیگر کشورها به منظور دریافت خدمات درمانی در ایران.

موضوعی که می‌تواند یک تبصره ارزآور در هر قرارداد خارجی باشد. حالا قرارداد ایران و چین را هم باید از این زاویه تحلیل کرد و از فرصت همکاری‌های بیشتر ایران و چین برای رونق دادن به بازار مدیکال توریسم ایران به‌ویژه با تمرکز بر بازار بزرگ شرق آسیا استفاده کرد.

خبر سوم: رونق گرفتن سفرهای سیاسی بین ایران و عراق

آنطور که خبرگزاری‌های داخلی و عراقی گفته‌اند محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، امروز (یکشنبه ۲۹ تیرماه) راهی عراق خواهد شد تا با سیاستمداران بلندمرتبه عراقی دیدار و گفت‌وگو کند. عراق یکی از بازارهای سنتی گردشگری سلامت ایران و به عبارتی مهم‌ترین آن‌هاست. از این رو گسترش روابط با این کشور برای هر فعال صنعت توریسم درمانی در ایران یک خبر خوب قلمداد می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم گفته سفر ظریف به این کشور در راستای تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور همسایه انجام می‌شود.

گویا قرار است در این سفر در رابطه با چالش‌های مشترک و امکان استفاده از فرصت‌های پیش آمده که به سود دو کشور است، بحث و رایزنی شود. مشخص است که برخی اختلاف‌نظرهای سیاسی اخیر مهم‌ترین موضوع گفت‌وگوها خواهد بود اما در هر صورت گفت‌وگو و رایزنی دو کشور می‌تواند وضعیت رابطه میان ایران و عراق را از وضع موجود به سطح بهتری برساند و این برای گردشگری سلامت خبر خوبی است.

براساس خبرهای منتشر شده گویا مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز قرار است روز سه‌شنبه همین هفته به تهران سفر کند. باید این سفرها را خبرهای خوبی برای گردشگری سلامت درنظر گرفت و در این روزهای کرونازده پر از رکود، امید بیشتری به گشایش‌های آینده داشت.

مهم‌تر اینکه حضور نمایندگانی از گردشگری سلامت در هیئت‌های همراه وزیر امورخارجه و حتی در تنظیم قراردادهای تجاری با دیگر کشورها، می‌تواند به عملیاتی شدن این امیدواری‌ها کمک بیشتری کند. این مطالبه‌ای است که همه فعالان این حوزه باید از وزارت خارجه داشته باشند و پیگیری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.