سهم ناچیز ایران در جذب گردشگران چینی

چین سالانه ۱۲۰ میلیون گردشگر به خارج از این کشور می‌فرستد، اما سهم ایران از این رقم، فقط حدود هزار و ۷۰۰ توریست چینی است!

با وجود اینکه کشور چین را باید یکی از متحدان استراتژیک ایران به حساب آورد، اما این اتحاد استراتژیک نتوانسته است به صنعت گردشگری ایران کمک کند؛ طوری که به گواه آمارهای رسمی، کشور ما در این زمینه موفق عمل نکرده و آمار گردشگران چینی در ایران بسیار ناامیدکننده است.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به آمارهای قابل تامل از ورود توریست‌های چینی به ایران، عنوان می‌کند: چین کشوری است که سالانه ۱۲۰ میلیون گردشگر به خارج می‌فرستد ، اما سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز و حدود هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ نفر است.

مونسان در ادامه به برنامه‌های ایران برای جذب گردشگران چینی اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال برنامه‌های دقیقی برای افزایش آمار ورود گردشگران چینی به ایران طراحی شده است؛ طوری که افزایش سهم گردشگران چینی به رقم دو میلیون نفر را برنامه ریزی کرده‌ایم.

البته این مقام مسئول به طور کلی از آمار ورود گردشگران به کشور در سال گذشته رضایت دارد و توضیح می‌دهد: سال گذشته با وجود تحریم‌های پی در پی و ظالمانه و همراه با ایران هراسی، شاهد ورود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور بودیم که رشد بیش از ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۶ دارد. البته در سال ۹۷ تحریم‌ها از جهات مختلف مثل لغو یا کاهش پروازهای مستقیم خارجی به ایران روی صنعت گردشگری کشورمان اثر گذاشت، اما خوشبختانه بازارهای منطقه‌ای و چین را به دستور کارمان در جذب گردشگر خارجی قرار دادیم و اثرات را خنثی کردیم .

از نظر آمار گردشگران ورودی از کشور ترکیه به کشورمان نیز مونسان یادآور می‌شود: آمار ورود این گروه از گردشگران ترکیه‌ای هم حدود ۷۴ درصد رشد داشته، همچنین ورودی گردشگران از کشورهایی چون ارمنستان، آذربایجان، روسیه، عراق و عمان نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده است. از سوی دیگر، برقراری روادید یک طرفه در مورد برخی از این کشورها همچون عمان نیز یکی دیگر از عوامل افزایش سفر گردشگران خارجی بویژه در حوزه گردشگری سلامت بوده است.

اگرچه معاون رئیس جمهوری از رشد ۵۰ درصدی آمار ورود گردشگران خارجی به ایران خبر می‌دهد، اما این مساله نمی‌تواند این دغدغه مهم صنعت گردشگری را توضیح دهد که چرا از ۱۲۰ میلیون گردشگر چینی، فقط رقمی حدود هزار و ۷۰۰ نفر سهم ایران است. این مساله به وضوح به این معنی است که ایران در زمینه جذب گردشگران چینی، هیچ توفیق قابل توجهی نداشته است.

نگاهی به دلایل آمار پایین گردشگران چینی در ایران

با توجه به روابط سیاسی مطلوب ایران و چین، انتظار می‌رود که آمار گردشگران چینی در ایران، بسیار بیشتر از گردشگران کشورهای غربی باشد که ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند، اما نگاهی به آمارهای رسمی، کاملا خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

احد محمدی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین هم به آمار پایین گردشگران چینی در ایران اشاره دارد و خاطرنشان می‌کند: بر اساس اظهارات سفیر چین در ایران، در سال ۹۶ بین ۱۱۲ تا ۱۱۵ هزار ایرانی به کشور چین سفر کرده‌اند، اما بیشتر چینی‌هایی که به ایران آمدند، تجار و بازرگان بودند. در مقابل از چین به ایران نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر سفر کردند که بیشتر آن‌ها هم تجار، مهندس و تکنسین بودند. با این همه ما همچنان امیدواریم سهمی از حدود ۱۲۰ میلیون چینی که هر سال به خارج از کشور سفر می‌کنند، به دست آوریم.

   مطالب مرتبط:

همچنین رامین ذبیحمند، راهنمای چینی زبان و از اساتید فدراسیون جهانی راهنمایان تور نیز به ریشه‌های مشکل آمار پایین گردشگران چینی در ایران و راه حل‌های آن اشاره می‌کند و می‌گوید: اقامت چینی‌ها در خانه‌های شخصی که شان گردشگری ایران را پایین می‌آورد، استفاده از تورگردان‌ها و راهنماهای غیرمجاز که پاسخگو نیستند و امنیت گردشگران را تامین نمی‌کنند و همچنین استفاده از افراد غیرمجاز در سمت مترجم بدون داشتن مجوز، از جمله دلایلی است که باعث شده است آمار گردشگران چینی وارد شده به ایران، بسیار پایین باشد. برای حل این مشکل نیز حمایت از آژانس‌های چینی که می‌توانند در ایران تور اجرا کنند و متقابلا حمایت از آژانس‌های ایرانی که ظرفیت اجرای تور برای چینی‌ها را دارند، همچنین داشتن تبلیغات و بازاریابی هدفمند و حضور در نمایشگاه‌های مختلف در کشور چین می‌تواند زمینه افزایش آمار ورود گردشگران چینی به ایران را فراهم کند.

تازه‌ترین آمارهای سازمان ملی گردشگری چین نشان می‌دهد که شمار چینی‌های گردشگری که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند در حال افزایش است و تا پنج سال دیگر به ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید؛ طوری که فقط در سال ۲۰۱۵ میلادی، هشت میلیون چینی برای گردش به تایلند رفتند.

در سال ۲۰۱۶ نیز تعداد ۱۳۵ میلیون توریست از چین به سایر کشورهای جهان سفر کردند که تخمین زده می‌شود سفر این تعداد افراد منجر به ایجاد درآمدی در حدود ۲۶۱ میلیارد دلار شده است. در این بین، ایران در سال ۹۵ شمسی فقط پذیرای ۷۳ هزار گردشگر چینی بوده است. به بیان دیگر، در این بازه زمانی تنها یک و نیم درصد از جمعیت گردشگر چین به ایران سفر کرده‌اند که بسیار آمار ناامیدکننده‌ای است.

در چنین شرایطی اگر می‌خواهیم که سهم معقولی از آمار گردشگران چینی داشته باشیم، ضرورت دارد که نظرات کارشناسان خبره گردشگری در سیاست‌های اتخاذ شده دولت در صنعت گردشگری لحاظ شود تا ایران از این بازار پرسود و در حال توسعه، محروم باقی نماند.

گزارش: امین جلالوند

1 نظر
  1. خردکار می گوید

    آقای مونسان گفتن “امسال برنامه‌های دقیقی برای افزایش آمار ورود گردشگران چینی به ایران طراحی شده است؛ طوری که افزایش سهم گردشگران چینی به رقم دو میلیون نفر را برنامه ریزی کرده‌ایم.”

    سوال من اینه چطور میتونن هزار و هفتصد نفر گردشگر رو به ۲ میلیون نفر افزایش بدن؟؟ چه برنامه ریزی ای شده و چه کاری صورت گرفته؟ این اعداد از کجا در میاد؟ کاش آمار ها و پیشبینی ها رو دقیق تر بیان کنید تا فقط شعار نباشه و قابل دستیابی باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.