ترکیه را فرصت ببینید نه تهدید (پاسخ به کمپین)

یادداشتی از مجید زنگوئی دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی

ترکیه یکی از کشورهای موفق در گردشگری و گردشگری سلامت منطقه است که ارزش‌افزوده بسیار بالایی را برای خود در این زمینه‌های ایجاد کرده است. ما باید از ترکیه به‌عنوان یک رقیب دوست و یک فرصت اساسی برای معرفی خدمات درمانی ایران استفاده کنیم. ترکیه توانسته است سهم خوبی را از بازار گردشگری سلامت به‌دست آورد و رقیبی جدی برای هند محسوب شود. این موضوع ناشی از سلسله اتفاقاتی است که در این کشور در حوزه جذب بیماران بین‌الملل رخ داده است.

حمایت‌های خاص دولت ترکیه در این زمینه باعث شده است تا هم‌افزایی‌های راهبردی بین بخش‌های دولتی و اکوسیستم گردشگری  کشور ترکیه برای گرفتن سهم بیشتر از بیماران بین‌الملل در این کشور اتفاق بیفتد.

مطالب مرتبط:

اما اگر در موضوع مشابه به کشور خودمان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در موضوعات مختلف دچار نقصان هستیم. در بخش حمایت‌های دولتی، حمایت‌ چشم‌گیری وجود ندارد و فعالیت‌های دوستان ما در بخش  دولت  بیشتر به رفع درگیری‌ها و اختلاف نظر‌های داخلی معطوف شده است. کمبود منابع مالی دولت و موضوعاتی از این دست هم سطح انتظار از آن را به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین نمی‌توان از دولت چندان انتظار داشت که در حوزه تبلیغات و برندسازی در بخش بین‌الملل قدم خاصی بردارد.  با توجه به این موارد در شرایط فعلی به هیچ وجه نمی‌توان به دولت تکیه کرد. بلکه تنها می‌توان روی همکاری‌های درون بخشی و بخش خصوصی تمرکز کرد. تنها اینگونه می‌توان در برندسازی و تبلیغات گردشگری سلامت ایران قدم محکمی برداشت.

نقش بخش خصوصی در برندسازی توریسم درمانی

بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی و مراکز درمانی باید نقش پررنگ‌تری را در برندسازی مدیکال توریسم ایران بازی کنند. متاسفانه بیمارستان‌ها به موضوع تبلیغات و برندسازی خدمات خود توجه نمی‌کنند. آن‌ها آنچنان درگیر مشکلات و بازار داخل هستند که توجه چندانی به حوزه بین‌الملل ندارند.

بخش‌های خصوصی دیگر مانند شرکت‌های مدیکال توریسم هم باید ارتباطشان را با شرکت‌های همسان در کشورهای دیگر تقویت کنند. معرفی و تمرکز در بخش بازاریابی دیجیتال و معرفی خدمات در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک و… بسیار خوب است. اما این معرفی باید در کل اکوسیستم گردشگری سلامت در کشورهای مختلف دنیا باشد تا جامعه بسیار بزرگی در کشورهای دیگر درگیر این موضوع شوند و بدانند که ایران در گردشگری سلامت حرفی برای گفتن دارد. همچنین ایران یکی از رقبای جدی این صنعت حداقل در منطقه است.

این هم‌افزایی و شبکه‌سازی در عرصه‌های بین‌المللی موضوع بسیار قابل توجه‌ای است که باید مورد توجه شرکت‌های خدمات گردشگری سلامت کشور قرار گیرد.

اهمیت شرکت در رویدادهای گردشگری و گردشگری سلامت ترکیه

ترکیه سالانه رویدادهای بسیاری را در گردشگری سلامت با تامین هزینه از سوی دولت این کشور، هماهنگی با ایرلاین‌ها، هتل‌ها و… با دعوت از فعالان موثر کشورهای مختلف برگزار می‌کند. حضور موثر شرکت‌ها و بیمارستان‌های ایرانی در این رویدادها می‌تواند ایران را از فضا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری که آن‌ها در این مسیر تدارک دیده‌اند، بهره‌مند کند. به این شکل که فرصت ارتباط مجموعه داخلی ما را با مجموعه‌های متناظر در کشورهای دیگر فراهم خواهد کرد. بنابراین حضور در رویدادهای بین‌المللی در موقعیتی که توان اجرایی ما در دعوت از بازیگران بین‌المللی عرصه خدمات درمانی محدود است، می‌تواند بسیار موثر باشد.

مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در طی سال‌های گذشته این کار را انجام داده است. این مرکز با تشکل‌های موثر بین‌المللی و رویدادهایی که در کشورهای مختلف برگزار شده است، ارتباطات خوبی برقرار کرده است. اگر بخش‌های درمانی و شرکت‌های خدمات سلامت ما هم در اینگونه موارد مشارکت بیشتری داشته باشند، قطعا می‌توانند ارتباط‌های بهتری را برای مجموعه خودشان در رویدادها و نشست‌های بین‌المللی نیز برقرار کنند.

بنابراین ما می‌توانیم در سرمایه‌گذاری‌های مختلفی که دولت‌های ترکیه و هند به‌عنوان کشورهای مطرح در حوزه گردشگری سلامت منطقه در جذب طرف‌های بین‌المللی در رویدادهای مختلف انجام می‌دهد، سهیم و شریک شده و استفاده مطلوب را از آن داشته باشیم.

بین‌المللی شدن شرکت‌های مدیکال توریسم

شرکت‌های توریسم درمانی باید قدم‌های بزرگ‌تری را برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی بردارند. این شرکت‌ها باید با حوزه‌های درمانی کشورهای مطرح مدیکال توریسم منطقه مانند هند و ترکیه بیش از گذشته آشنا شوند. اگر یک بیمار در کشوری که خدمات درمانی ضعیفی دارد و قصد درمان در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت را دارد اما تمایلی برای سفر به ایران را ندارد، باید شرکت‌های توریسم درمانی ایران با واسطه همکاران بین‌المللی خود، آن‌ها را برای دریافت خدمات درمانی به کشور مورد تقاضایشان بفرستند. برای انجام این کار، شرکت‌های گردشگری سلامت باید ارتباط خود را با بخش‌های درمانی و شرکت‌های خدمات درمانی کشورهای دیگر تقویت کنند.

اکنون هند به این موضوع ورود پیدا کرده و بسیاری از شرکت‌های هندی در ابتدا خدمات درمانی خود را به بیمار معرفی می‌کنند، اما اگر بیمار تمایلی به حضور در هند نداشت، او را به مرکز درمانی کشور دیگری معرفی و کارهای بیمار را پیگیری می‌کند.

این موضوع اقدام بسیار مهم برای حیات شرکت‌های مدیکال توریسم است و آن‌ها را از گزند حوادث مصون می‌کند، بنابراین شرکت‌ها باید فرصت تعامل با حوزه‌های درمان و شرکت‌های کشورهای دیگر داشته باشند تا کمتر از این موضوعات این چنینی آسیب ببینند.

اهمیت ایرلاین‌ها در توریسم درمانی

ایرلاین‌ها نقش بسیار پررنگ و مهمی را در توریسم درمانی دارند اما متاسفانه در کشور ما هیچ‌گاه شاهد نقش آفرینی موثر ایرلاین‌ها در این بخش نبوده‌ایم. امیدوارم با جریان‌سازی‌هایی که رسانه‌هایی مانند مدتورپرس انجام می‌دهند، تمرکز بیشتری روی این حوزه شود و ایرلاین‌های ما سهم بیشتری از این توسعه داشته باشند و قطعا حرکت در این مسیر بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. لذا تاکید کردن به همراهی آن‌ها و این مبحث موضوعی راهبردی بوده و بسیار می‌تواند موثر باشد.

اهمیت رسانه در توسعه توریسم درمانی

رسانه‌ها درهمه موارد اقتصادی و ازجمله در عرصه خدمات سلامت بسیار مهم هستند. رسانه‌ای مانند مدتورپرس در مدت فعالیت خود بسیار خوب عمل کرده است. به نظر می‌رسد اکنون جا دارد که خدمات خود را گسترده کرده و با توجه به ساختار اجرایی چابک و موثر خود با اطمینان کامل به‌عنوان رسانه‌ای بین‌المللی ایفای نقش کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.