می‌توانیم از ظرفیت هلال احمر برای توسعه مدیکال توریسم بهره ببریم

گفت‌وگو با دکتر مجید نوری، رئیس بیمارستان نورافشار

بیمارستان نورافشار یکی از بیمارستان‌های قدیمی تهران است که در سال ۱۳۳۹ توسط مرحوم ابوالحسن نورافشار برای خدمت‌رسانی به کودکان معلول جسمی و حرکتی و کودکان که دچار فلج‌اطفال بودند، پایه‌گذاری و وقف هلال احمر شد. این بیمارستان در طی سال‌ها، خدمات و کادر بیمارستانی خود را تکمیل کرده و امروزه با دریافت مجوز IPD از وزارت بهداشت، وارد کار در حوزه گردشگری پزشکی شده است. با دکتر مجید نوری رئیس بیمارستان نورافشار درباره خدمات این بیمارستان و گردشگری سلامت به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

در مورد بیمارستان نورافشار بگویید  و اینکه چه خدماتی ارائه می‌کند؟

بیمارستان نور افشار از بیمارستان‌های قدیمی تهران است که تحت حمایت هلال‌احمر فعالیت می‌کند. همانطورکه می‌دانید هلال‌احمر یک سازمان بین‌المللی است و به‌صورت مستقیم با سازمان صلیب‌سرخ جهانی ارتباط دارد. این بیمارستان به‌دلیل موقیعت جغرافیایی، یعنی قرارگرفتن در منطقه نیاوران و با توجه به فضای فیزیکی و  ساختمانی که به‌تازگی ساخته شده است و همچنین به‌کارگیری کادر درمانی زبده از پزشک تا پرستار، پتانسیل بسیار بالایی را در حوزه درمان و گردشگری پزشکی دارد.

حیاط بیمارستان نورافشار
حیاط بیمارستان نورافشار

بیمارستان نورافشار خدمات درمانی خاص و ویژه‌‌ای را ارائه می‌دهد، به‌خصوص در بخش ارتوپدی، زیرا حدود ۷۰درصد جراحی‌های بیمارستان نورافشار مربوط به این شاخه است. شاید به جرات بتوان گفت کمتر بیمارستانی در کشور وجود دارد که این تعداد جراحی ارتوپدی را در یک ماه داشته باشد. ما همچنین اقداماتی در حوزه توان‌بخشی انجام می‌دهیم. دستگاه‌ها و امکانات بسیار خوب و ویژه‌ای را برای فیزیوتراپی و آب‌درمانی در اختیار داریم. توان‌بخشی و گفتاردرمانی از دیگر خدماتی هستند که ما در این بیمارستان به بیماران ارائه می‌دهیم است.

بک‌گراند درمانی که شما روی آن تاکید کردید، یعنی توان‌بخشی و ارتوپدی از کجا می‌آید؟

مرحوم نورافشار این بیمارستان را به منظور توان‌بخشی معلولان جسمی و حرکتی وقف کردند. به همین دلیل از سال‌ها پیش این بیمارستان در زمینه توان‌بخشی فعالیت ویژه‌ای را دارد و در این حوزه سرآمد است. در کشورمان بیمارستان‌های تک‌قطبی بسیاری مانند بیمارستان زنان آرش و بیمارستان چشم نگاه وجود دارد که به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. سال‌ها پیش تصمیم بر این شد که این بیمارستان هم بیشتر بر روی توان‌بخشی کار کند. آن زمان بیمارستان تخصصی برای توان‌بخشی نبود، بنابراین روی این قضیه کار بیشتری شد.

هلال‌احمر چند بیمارستان‌ و مرکز درمانی در کشورهای مختلف از جمله دوبی، آذربایجان و بخش‌هایی از آفریقا دارد که تمام آن‌ها را تجهیز کرده است. این مراکز درمانی به‌واسطه آنکه زیرمجموعه هلال‌احمر هستند، می‌توانند فعالیت‌های ما را در این کشورها پرزنت کنند.

زمانی که شما آمار مرگ‌ومیر را می‌بینید، درمی‌یابید که عفونت یکی از علت‌های مرگ‌ومیر در گذشته بوده است این درحالی است که امروزه  مرگ‌ومیر  بر اثر عفونت در رتبه پایینی قرار دارد و تصادفات، بیماری‌های قلبی و… در رده بالای علت مرگ‌ومیر قرار دارند. بسیاری از افراد بعد از تصادف زنده می‌مانند که تعداد زیادی از آنها آسیب دیده و نیازمند توان‌بخشی هستند. یا حتی پس از سکته‌های مغزی، بسیاری بیماران نیاز به توان‌بخشی نیاز دارند.

اتاق عمل بیمارستان نورافشار

جایگاه ما در ارتوپدی و توان‌بخشی در منطقه به چه صورت است و کشورهای همسایه چقدر از این بازار سهم دارند؟

اطلاع دقیقی از کشورهای همسایه ندارم، اما بیمارستان نورافشار در بخش توان‌بخشی کاملا یونیک است. تجهیزات و امکاناتی که چند سال پیش از طرف هلال‌احمر خریداری و به بیمارستان واگذار شده است، تجهیزات منحصربه‌فردی و بی‌نظیری هستند. این بیمارستان در زمینه تو‌ان‌بخشی خدمات خوبی ارائه می‌کند و رضایتمندی بیماران از خدمات بالاست.

به‌نظر من بزرگ‌ترین و بهترین تبلیغ زمانی است که خدمات درمانی با کیفیت بالایی را ارائه دهید. از سوی دیگر پزشکانی که در این بیمارستان فعالیت می‌کنند، به‌نوعی برند هستند.

ظرفیت پذیرش بیماران به چه شکل است؟

نورافشار، بیمارستان ۹۶ تختخوابی است، و ما در بحث پذیرش بیمار چه بیماران سرپایی و چه بیمارانی که نیاز به بستری دارند هیچ مشکلی نداریم. در این بیمارستان خدمات خوب و با کیفیت و همچنین با قیمت مناسبی نسبت به سایر بیمارستان‌های خصوصی ارائه می‌شود؛ زیرا نورافشار یک بیمارستان خیریه‌ای است و می‌تواند بیماران زیادی را جذب کند. هلال‌احمر چند بیمارستان‌ و مرکز درمانی در کشورهای مختلف از جمله دوبی، آذربایجان و بخش‌هایی از آفریقا دارد که تمام آن‌ها را تجهیز کرده است. این مراکز درمانی به‌واسطه آنکه زیرمجموعه هلال‌احمر هستند، می‌توانند فعالیت‌های ما را در این کشورها پرزنت کنند.

شما بخش آی‌پی‌دی را راه‌اندازی کرد‌ه‌اید و بخش بیماران بین‌الملل‌تان فعال است. چه برنامه استراتژیک خاصی به‌عنوان مثال برای جذب بیمار برای این بخش دارید؟

به‌نظر من بزرگ‌ترین و بهترین تبلیغ زمانی است که خدمات درمانی با کیفیت بالایی را ارائه دهید. از سوی دیگر پزشکانی که در این بیمارستان فعالیت می‌کنند، به‌نوعی برند هستند. به‌عنوان مثال دکتر کیهانی یک شخصیت جهانی است و کشورهای همسایه از ایشان برای سخنرانی‌های پزشکی دعوت می‌کنند. بسیاری از بیماران خارجی به‌دلیل وجود پزشکانی همچون دکتر کیهانی، دکتر حجازی یا دکتر رمضان شیرازی برای درمان به این بیمارستان می‌آیند. زمانی‌که بیمارستان پتانسیل‌های لازم مانند فضای فیزیکی‌، پرسنل، پزشک، اتاق عمل بسیار مجهز و کادر مجربی دارد یعنی زنجیره آن تکمیل است.

بیمارستان نورافشاردر حال حاضر بیشترین بیماران شما از چه کشورهایی هستند؟

ما از تمام کشورها حتی از انگلیس بیمارانی را نیز داریم.

بهترین کاری که بیمارستان باید انجام دهد تبلیغات و اطلاع‌رسانی در خصوص خدمات باکیفیتی است که ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، زمانی‌که می‌گوییم خدماتی را در حوزه توان‌بخشی با کیفیتی بالا ارائه می‌دهیم، یعنی بزرگ‌ترین تبلیغ را انجام داده‌ایم. درواقع لازمه رقابت و پیشرفت این است که تبلیغات علمی و اصولی را نیز انجام دهیم و  کشورهای دیگر را پرزنت کنیم.

این روزها با توجه به برابری نرخ ارز و ریال که اتفاق افتاده، درمان در ایران از نظر هزینه بسیار مقرون به‌صرفه است. از طرف دیگر تاریخ طب ایران یک تاریخ بسیار معتبری است. همانطور که اشاره کردید اعتبار منطقه‌ای و جهانی دارد. برای اینکه از این دو فرصت پیش آمده، بتوانیم استفاده و با رقبای منطقه‌ای خود مانند ترکیه که در حوزه گردشگری سلامت بسیار خوب کار می‌کند یا کشور هند و حتی امارات که بیمارستان‌های آمریکایی را فرنچایز (اعطای حق امتیاز راه‌اندازی شعبه) می‌کنند، رقابت داشته باشیم. چطور باید از سمت بیمارستان برنامه‌هایمان را پیش ببریم و سرعتمان را بیشتر کنیم؟

بهترین کاری که بیمارستان باید انجام دهد تبلیغات و اطلاع‌رسانی در خصوص خدمات باکیفیتی است که ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، زمانی‌که می‌گوییم خدماتی را در حوزه توان‌بخشی با کیفیتی بالا ارائه می‌دهیم، یعنی بزرگ‌ترین تبلیغ را انجام داده‌ایم. درواقع لازمه رقابت و پیشرفت این است که تبلیغات علمی و اصولی را نیز انجام دهیم و  کشورهای دیگر را پرزنت کنیم. آن زمان که بیماران خارجی به بیمارستان مراجعه کرده و خدمات درمانی با کیفیتی را دریافت می‌کنند مطمئنا هر یک از آنها می‌توانند یک کانون تبلیغاتی باشند.

مطالب مرتبط:

1 نظر
  1. محمدرضا بهروزی می گوید

    کاش در مورد هزینه‌های درمانی در بخش بین الملل این بیمارستان هم توضیح داده بودند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.