دل نگرانی‌های محققان انگلیسی درباره گردشگری سلامت

کتابچه راهنمای انگلیسی‌ها در مورد بررسی مسائل مربوط به گردشگری پزشکی

یکی از مسائل مهم در حوزه گردشگری پزشکی، بحث ابعاد مختلف ریسک‌های درمان است. بیمارانی که برای درمان به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، باید نسبت به ریسک‌های این نوع از روش‌های درمانی نیز آگاه شوند.

بدین ترتیب در قالب یک مطلب مفید و جامع قصد داریم به‌صورت یک کتابچه راهنما، شما را با ریسک‌های درمانی، عوارض‌ها، عفونت‌ها و موارد و خطرات دیگری که به سبب درمان اشتباه یا بی‌کیفیت و البته پُرهزینه در سرویس‌های درمانی صورت می‌گیرد، آشنا کنیم.

پژوهشگران پس از بررسی‌ برروی تعداد بسیاری از متقاضیان و بیمارانی که قصد سفر به کشورهای دیگر جهت درمان خود را نیز داشتند، دریافتند که جراحی‌هایی که در زمینه زیبایی انجام می‌شوند باعث افزایش توریسم ‌سلامت در انگلستان شده است. اما این هزینه‌ها با توجه به مسائل جانبی همچون عوارض جانبی که این جراحی‌ها دربردارند، می‌تواند با هزینه‌های بیشتری نیز همراه شود.

تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد، به‌طور میانگین، خدمات مربوط به جراحی‌های زیبایی که در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، هزینه‌ای بالغ بر هشت میلیون پوند به‌طور سالانه برای انگلستان به‌همراه دارد.

همچنین آمارهای جهانی نشان‌ می‌دهد، گردشگری پزشکی یک پدیده نوپا در صنعت جهانی است که روز‌به‌روز بر ابعاد بازار آن در سراسر جهان افزوده می‌شود.

این رشد با عوامل متنوع زیادی میسر شده، عواملی همچون مسافرت‌های هوایی ارزان‌تر که به‌دلیل سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های فعال در این زمینه در نقاط ‌مختلف جهان انجام می‌گیرد. همچنین عواملی همچون کیفیت بالا در کشورهایی که مقصدهای جذاب گردشگری پزشکی هستند نیز بر افزایش علاقه‌مندی متقاضیان در این زمینه و انتقال بیماران به کشورهای دیگر افزوده است.

آمارهای جهانی تنها در سال ۲۰۱۵، نشان‌دهنده این نکته است که پنج میلیون متقاضی از سراسر دنیا خواستار استفاده از خدمات گردشگری پزشکی و سفر به کشورهای دیگر به‌دلایل مختلف برای انجام جراحی‌های موردنظر خود بوده‌اند. البته در مورد دلایل سفر به کشورهای دیگر با مقاصد درمانی، می‌توان سوال و جواب‌های بسیاری را مطرح کرد، اما دلیل‌های هر فرد برای انتخاب این نوع از درمان قطعا متفاوت خواهد بود.

گردشگری سلامت در انگلیسهم‌اکنون در قلب انگلستان یعنی شهر لندن، با تشکیل هیئتی از محققان و پژوهشگران برجسته در زمینه‌های مختلف پزشکی که شامل دپارتمان سیاست‌گذاری اجتماعی دانشگاه یورک، مدرسه سلامت و بهداشت لندن و چندین موسسه دیگر، سعی در ایجاد یک راهنمای جامع گردشگری پزشکی و جذب مخاطبان و متقاضیان در این حوزه دارند. این راهنما توسط مجله «ادوارد الگار» برای استفاده علاقه‌مندان به این حوزه منتشر شده است.

یکی از ویراستاران این کتاب به نام «دکتر نیل لونت» درباره این کتابچه راهنما می‌گوید: «ما با انجام تحقیقات متعدد و بررسی آمارها، به علاقه‌مندی متقاضیان عمل جراحی و رشد این صنعت در سطح بین‌المللی آگاهی کامل پیدا کرده‌ایم. ما در این کتابچه راهنما تلاش کرده‌ایم تا به‌نحوی با برقراری ارتباط بین پژوهشگران در این زمینه، اطلاعاتی جامع با تمرکز بالا در انتشار مطالب مفید در مورد مقاصد محبوب و با کیفیت گردشگری پزشکی در سطح جهان در اختیار عموم قرار دهیم. البته این کتابچه با تمرکز اطلاعاتی بر قاره آمریکا و اروپا شکل گرفته است، اما پیشرفت‌های عظیم در آسیا به‌خصوص در خاورمیانه سبب شده با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر سعی در گسترش و چاپ اطلاعات بیشتر در نسخه‌های بعدی این کتابچه صورت گیرد.»

در این کتابچه سعی شده به بررسی صنعت نوظهوری در دنیا به نام گردشگری پزشکی پرداخته شود. همچنین پیامدهای مثبت و منفی و نحوه انتخاب صحیح در میان مقاصد مناسب در این حوزه را در اختیار مخاطبان این حوزه قرار می‌دهد.

در این کتابچه راهنما به مسائلی همچون ریسک‌های انتخاب این نوع درمان، دانشنامه قانون و اخلاقیات در این زمینه، تجربه بیماران مختلف در استفاده از سرویس‌های مختلف در مناطق متفاوت جهان، همچنین روند درمان جراحی‌های زیبایی، پیوند، درمان باروری، کاهش وزن و موارد دیگری در این حوزه پرداخته شده است.

اما مدیران موسسات مختلف تحقیقاتی به‌رغم مطالعاتی که روی بیماران و متقاضیان بریتانیایی در این زمینه کرده‌اند، خواستار افزایش هزینه‌ها در انجام امور تحقیقاتی در این صنعت شده‌اند. به‌طوری که تحقیقات آن‌ها مبنی بر این است که سرویس خدمات پزشکی و هزینه‌های جانبی آن چقدر می‌تواند در بهبود صنعت و حفظ یا جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی تاثیر بالقوه داشته باشد.

همچنین دکتر «نیل لونت» اضافه می‌کند: «اگر فردی تصمیم به انجام جراحی زیبایی در خارج از کشور گرفته باشد، این تصمیم یک انتخاب شخصی خواهد بود. اما با ایجاد یک بستر کاملا مطمئن می‌توان این سرمایه‌های داخلی را در کشور نگه داشت و حتی به جذب سرمایه‌های خارجی در این زمینه روی آورد. این نتیجه‌ای است که پژوهشگران مختلف در انگلستان با تمرکز روی آن سعی در ایجاد روند متفاوتی در ارائه سرویس‌دهی در زمینه‌های پزشکی دارند.»

وی در ادامه افزود: «مردم با استفاده از تورها و سرویس‌های خارجی، جذب تبلیغات جذاب در زمینه‌های موردنظر خود می‌‌شوند و تن به این هزینه‌ها می‌دهند بدون اینکه متوجه این موضوع باشند که در صورت ایجاد هرگونه مشکل در پروسه‌های مختلف درمانی، که می‌تواند در حین عمل یا بعد از عمل ظهور پیدا کند، جبران خسارت و پوشش‌هایی که در قالب‌های مختلف قانونی در داخل کشور اجرا می‌شود شامل موارد خارج از کشور نخواهد شد. با توجه به گزارشی که مخاطبان و متقاضیان در زمینه‌های مختلف پزشکی داده‌اند، تصمیم نهایی بیماران با داشتن کمترین اطلاعات نسبت به سرویس‌های خدماتی ارائه‌دهنده، همچنین با جذب شدن به مسائل حاشیه‌ای کشور مقصد خود صورت گرفته است. این امر ریسک مشکلات جانبی در روندهای درمانی را بیشتر می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.