گردشگری پزشکی فرصتی برای اقتصاد زامبیا

با توجه به کمبود امکانات بهداشتی در برخی از کشورهای قاره آفریقا، دولت زامبیا اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری پزشکی می‌تواند امتیاز مناسبی برای اقتصاد این کشور باشد.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، دولت زامبیا معتقد است امکانات و برخی تجارب پزشکی این کشور به‌خصوص در مراکز درمان سرطان و جراحی‌های ساده می‌تواند زمینه اولیه برای جلب نظر گردشگران خارجی به منطقه را ایجاد کند.

در برآوردهای انجام شده از سوی وزارت بهداشت زامبیا، بیمارستان‌های موجود در این کشور می‌توانند به عنوان پایلوت توسعه گردشگری پزشکی به قاره آفریقا معرفی شده و همزمان نیز برای گسترش و بسط پتانسیل‌های موجود برنامه‌ریزی شوند.

در طرح اقتصادی استفاده از درآمدهای گردشگری پزشکی زامبیا کارشناسان و محققان تهیه کننده این طرح، تاکید کرده‌اند جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این کشور امتیازی برای رشد و رونق گردشگری تندرستی خواهد بود. درحالی که تخصص و امکانات موجود بیمارستان‌های این کشور نیز می‌تواند مستقیم بر افزایش درآمدهای گردشگری پزشکی تاثیرگذار باشد.

گردشگری پزشکی زامبیااین درحالی است که پتانسیل توسعه آموزش‌های پزشکی در این کشور و همچنین رشد جایگاه بهداشت و درمان زامبیا نیز تکمیل کننده طرح گسترش درآمدهای گردشگری پزشکی خواهد بود که دولت برنامه‌ریزی کرده تا سال ۲۰۲۲ رشد قابل توجهی داشته باشد.

گروهی از کارشناسان و تهیه‌کنندگان گزارش یاد شده معتقدند اصلی‌ترین اقدام دولت برای دستیابی به دستاوردهای اقتصادی توسعه گردشگری پزشکی، استفاده از جایگاه گردشگران ثانویه در این کشور است به‌خصوص در زمینه گردشگری سلامت تندرستی. به این دلیل‌که شاید جاذبه‌های گردشگری زامبیا جذابیت بیشتری برای گردشگران خارجی داشته باشد و طی اقامت آنها در این کشور، می‌توان نسبت به بازاریابی ارائه خدمات به گردشگران برنامه‌ریزی کرد.

یکی از مدیران ارشد بیمارستان CDC در شهر لوساکا می‌گوید: «درمان انواع سرطان و همچنین نازایی برای زامبیا پتانسیلی است که می‌توان استفاده بهینه از آن داشته باشیم به این دلیل که برخی از کشورهای همسایه و حتی کشورهای بسیار دورتر علاقمند هستند تا از خدمات با کیفیت و ارزان قیمت بهداشتی و درمانی استفاده کنند.»

مطالب مرتبط:

وی تاکید کرد: «البته براساس برنامه تدوین شده جهت توسعه گردشگری پزشکی زامبیا صرفا ارائه خدمات درمانی و پزشکی مدنظر نیست ؛ زیرا فرصت‌های بیشمار دیگری وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. به‌خصوص برای بازنشتگان و افراد مسن اروپایی که زندگی ساده و روستایی زامبیا می‌تواند در دل طبیعت برای آنها بسیار جذاب باشد.»

۲ نظرات
  1. خردکار می گوید

    خیلی بعیده کشوری که در سطح نیازهای اولیه ش دچار مشکله بتونه در گردشگری سلامت حرفی برای گفتن داشته باشه…
    احتمال داره بتونن برای کشور خودشون کاری بکنن اما خیلی دور از انتظاره بشه از جاهای دیگه دنیا گردشگر سلامت جذب کنه.

    1. علی اصغری می گوید

      با این استدلال کشور ما هم تقریبا همین وضعیتو داره، ما الان مریض ترین اقتصاد جهانو داریم!!! و اینکه کی گفته زامبیا در سطح نیازهای اولیه ش مونده؟؟!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.